چرا مصرف نمک باعث تشنگی می‌شود؟

حتما برای شما هم پیش آمده است که پس از مصرف میزان نسبتا مشخصی نمک، به شدت احساس تشنگی کنید. این حالت اغلب پس از مصرف مواد پرکالری مانند انواع پیتزا یا ساندویچ‌ها برای افراد به وجود می‌آید. تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که پس از مصرف نمک چه اتفاقی در بدن شما می‌افتد؟ در این مطلب به توضیح این موضوع می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

نمک از طریق دیواره روده کوچک عبور می‌کند و وارد جریان خون شما می‌شود. پس از گذشت مدتی میزان نمک در خون افزایش می‌یابد. نمک که از طریق رگ‌ها و شریان‌ها در گردش است در بدن یک احساس عدم تعادل یا ناهماهنگی ایجاد می‌کند. هنگامی‌که در مایع اطراف سلول نسبت به خود آن، نمک بیشتری وجود داشته باشد، مایع غنی از سدیم تلاش می‌کند تا سیال بیشتری از خارج سلول‌ها را به سمت خود جذب کند. این همان وضعیتی است که به نام hypernatremia شناخته می‌شود و یک اخطار محسوب می‌شود. در این حالت فرستاده‌های شیمیایی سلول، با عجله خود را به مغز می‌رسانند تا میزان بالای نمک در مایع اطراف سلول‌ها که موجب دفع آب می‌شوند را گزارش کنند. پس از دریافت این پیام توسط مغز، شما احساس تشنگی می‌کنید.

مرکز تشنگی در مغز که شما را مجبور می‌کند تا یک لیوان آب گرم بنوشید، در هیپوتالاموس قرار گرفته است، که همچنین در تنظیم الگوهای خواب، اشتها و دمای بدن کمک می‌کند. هنگامی‌که سنسورهای مرکز تشنگی این سیگنال را دریافت می‌کنند (که نشان‌دهنده وجود بیش از حد سدیم در جریان خون است چراکه شما از میزان زیادی میان‌وعده‌های شور استفاده کردید)، پیامی را به شما القا می‌کنند که به شما می‌فهماند تشنه هستید و باید آب بنوشید.

این امکان وجود دارد که سن و بیماری مانع از توانایی مغزتان در وادار کردن شما به خوردن آب شود؛ به عبارت دیگر، افراد می‌توانند احساس تشنگی خود را از دست بدهند، که این یک وضعیت بسیار خطرناک است زیرا حدود 70 درصد از حجم بدن از مایعات تشکیل شده است و برای هیدراته کردن ارگان‌های داخلی به آب نیاز دارد تا به‌درستی کار کنند. هیدراتاسیون مناسب نیز تنظیم کننده دمای بدن است و کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که ویتامین‌ها، هورمون‌ها و سایر مواد مورد نیاز بدن دریافت می‌شوند. حال فقط کافی است تصور کنید که از دست دادن آب بدن می‌تواند چه بلایی بر سر سیستم گوارشی شما بیاورد؟!

4 در مورد “چرا مصرف نمک باعث تشنگی می‌شود؟”

  1. مهدی حاجیان

    خواهشا مطالب بی ربط با موضوع سایت قرار ندید تا کاربران بتونن استفاده کامل رو ببرن با تشکر

    2
    1

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH