حذف 700 هزار اپلیکیشن مخرب از گوگل‌پلی در سال ۲۰۱۷

ظاهرا گوگل تصمیم گرفته است به بخش امنیتی فروشگاه نرم افزاری خود، توجه بیش‌تری داشته باشد. گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهند سیاست‌های این کمپانی در جهت حفظ امنیت کاربران تاکنون موفقیت چشم‌گیری داشته است. گوگل روزانه چندین هزار اپلیکیشن را از فروشگاه نرم افزاری خود حذف و یا اجازه انتشار را به آن‌ها نمی‌دهد. با این حال اندروید، میلیاردها کاربر دارد از این رو گوگل باید به صورت جد‌ی‌تر به مقابله با این خطرات بپردازد.

طبق گفته Andrew Ahn، مدیر بخش محصولات گوگل پلی، این کمپانی در سال 2017 بیش از 700 هزار بدافزار را شناسایی و حذف کرده است. این مقدار، رشدی 70 درصدی را به نسبت سال 2016 نشان می‌دهد. بنابر گفته اندرو:

ما نه تنها اپلیکیشن‌های بد را حذف کرده‌ایم، بلکه قبل از این‌که بخواهند اقدامی انجام دهند از آن‌ها جلوگیری کرده‌ایم. در حقیقت 99 درصد از اپلیکیشن‌هایی که بررسی و مورد تایید قرار نگرفت، پیش از آن بود که کسی بتواند آن را نصب کند.

بدافزارهایی که حذف شده‌اند، در سه دسته طبقه‌بندی می‌شود؛ گروه اول اپلیکیشن‌هایی هستند که قوانین کپی‌رایت را رعایت نکرده‌ و یا محتوای اپلیکیشن‌های معروف را جعل کرده‌اند. گروه دوم اپلیکیشن‌هایی با محتوای نامناسب نظیر فیلم‌های غیر اخلاقی، کارهای خشونت برانگیز و یا کارهای غیر قانونی هستند و آخرین گروه نیز اپلیکیشن‌هایی هستند که برای فرد و یا دستگاه او مخرب محسوب می‌شوند.

اگرچه بخش گوگل‌پلی پروتکت توانسته است کمک شایانی به حذف این‌ نوع اپلیکیشن‌ها کرده باشد، اما آهِن می‌گوید که گوگل بازهم باید به توسعه این بخش بپردازد. او می‌گوید که گوگل از فریب خوردن سیستم امنیتی و گذشتن چند اپلیکیشن از لایه‌های دفاعی مطلع است، بنابراین این راه با جدیت بیش‌تری دنبال خواهد شد تا بتوان از هرگونه سواستفاده جلوگیری کرد.

از آن‌جا که گوگل‌پلی در حال حاضر بیش از 3.5 میلیون اپلیکیشن را میزبانی می‌کند، گوگل می‌بایست مسیر بسیار سختی را بگذراند. البته نباید این نکته را از یاد برد که سواستفاده کنندگان همیشه راه‌های جدیدی را برای نفوذ کشف خواهند کرد.

2 در مورد “حذف 700 هزار اپلیکیشن مخرب از گوگل‌پلی در سال ۲۰۱۷”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH