5 راه کاربردی برای حفاظت از اطلاعات شخصی شما!

pasword

اگر صاحب یک کسب‌ و کار و یا اینکه مدیر یک شرکت هستید، حتما دوست دارید تا در مسیر حرکت خود، همه چیز را در بهترین وجه خود ببینید، آن طور که دوست دارید، نه آن طور که هست!

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که در سر راه شما و کارتان وجود دارد، بروز یک نقص امنیتی است، به طور مثال نشت اطلاعات محرمانه شما به بیرون  و یا  به سرقت رفتن آن‌ها. اگر این اتفاق برایتان بیفتد، چه خواهید کرد؟‌ خوب مشخص است که سوالات زیادی در ذهنتان شکل خواهد گرفت. پس بنابراین، به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای حفاظت از اطلاعات خود، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

5 راه ساده برای حفاظت هرچه بیشتر از اطلاعات محرمانه:

1- اول از همه پسورد خود را تغییر دهید

ابتدا باید این را بدانیم که سیستم‌ها، برنامه‌ها و یا شبکه‌ها به خودی خود، عامل نشت اطلاعات نیستند؛ بلکه نقطه‌ضعفشان دقیقا پسوردی است که برای استفاده از آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما باید مطمئن باشید که رمز عبوری قوی دارید. یعنی استفاده کردن از حداقل مخلوطی از حروف بزرگ و کوچک، اعداد و کارکترهای ویژه‌ای همچون: «@ و !». این کار باعث می‌شود پسورد شما به سختی هک شود. به این رمز عبور دقت کنید:

Saeid@b12!

یکی از راه‌های بسیار عالی برای حفاظت از همین رمز عبور، تغییر آن در بازه‌های زمانی مشخص است. شما باید سعی کنید، حداقل سالی یک‌بار اقدام به تغییر پسورد خود کنید. البته این تغییر اگر در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر، مثلا هر سه ماه یک‌بار انجام شود، بسیار مفیدتر خواهد بود. انجام این روند باعث کاهش احتمال هک شدن پسورد شما و افزایش امنیت آن خواهد شد.

2- عدم استفاده از یک پسورد جهت موارد مختلف

تعداد پسوردهایی که شما از آن‌ها برای  حفاظت از سیستم‌ها و سایت‌هایی که روزانه مورد استفاده قرار می‌دهید، باید روبه افزایش باشد، در واقع نباید تنها از یک یا دو پسورد جهت استفاده از تمامی سیستم‌هایتان استفاده کنید. خوب واضح است که کار، اطلاعات شما را در معرض خطری بزرگ قرار می‌دهد. چون اگر یک پسورد شما به خطر بیفتد، یک هکر توانا، به راحتی می‌تواند به تمامی اطلاعات شخصی شما که در این سیستم‌ها ذخیره شده است، دست پیدا کند.

خب بهترین راه حل این است که برای هر سیستم، یک رمز عبور منحصربه‌فرد انتخاب کنید و تا جایی که ممکن است هر کدام تفاوت زیادی با دیگری داشته باشد. راه دیگر، استفاده از نرم‌افزارهای مدیر پسورد، همانند DashLane و یا LastPass است. این نرم‌افزارها به راحتی می‌توانند به شما در جداسازی و مدیریت پسورها کمک کنند. البته دقت کنید که از یک پسورد جدا برای استفاده از این سیستم استفاده کنید.

3- همه چیز را ذخیره نکنید

وقتی که رمزهای عبور شما مشترک باشد، هکرها بعد از به دست آوردن یک رمز عبور شما، به راحتی می‌توانند از سایر سیستم هایتان استفاده کنند، یکی از دیگر راه­های مشخص و ساده برای دستیابی به رمزهای عبور، استفاده از لینک‌های مخرب از طریق ارسال ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات آنلاین است. این لینک‌ها معمولا آلوده به ویروس و تروجان‌های مخرب بوده که به راحتی و به صورت مخفی در سیستم شما نصب می‌شود، این تروجان به هکر اجازه می‌دهد تا به اطلاعات مخفی و حساس شما دست پیدا کند.

برای افزایش حداکثری امنیت، به هر لینکی که در اختیارتان قرار می‌گیرد، دقت کرده و از مشروعیت آن اطمینان حاصل کنید. بهترین راه برای نتیجه گرفتن از این امر، دقت نمودن به آدرس فرستنده ایمیل و اطمینان از اینکه این آدرس دارای اشتباه لغوی و یا دیکته‌ای نباشد، است. به کلمات عجیب و غریب دقت کنید و اگر می‌توانید به ابتدای تمامی لینک ها نگاه کنید و از وجود //:Https مطمئن شوید. این عبارت نشان از مشروعیت آدرس و لینک مورد نظر دارد. اگر لینک ارسالی به نظر مشکوک است، به سرعت آن را حذف کنید.

4- سریع واکنش نشان ندهید

ارتباطات، به ویژه تبلیغات آنلاین و ایمیل‌ها، اغلب منتظرند تا شما بلافاصله بر روی لینک مورد نظر کلیک کنید. برای چند لحظه منتظر باشید، ایمیل یا لینک را بررسی کنید و سعی نمایید تا صحت و سقم آن را چک کنید. پس به عنوان یک قاعده کلی، ابتدا فکر کنید و از هر گونه کلیک کردن خودداری نمایید!

5- توسعه سیاست‌ها

به منظور تامین امنیت سیستم و حفاظت از اطلاعات ذخیره‌شده در آن، باید یک سری سیاست‌های کلی جهت تمامی کارکنان ارائه داده و دنبال شود. حتما راه‌هایی که چه گونه می‌توان از اطلاعات خود محافظت کنید را بررسی نمایید، راه‌هایی همچون اینکه کجا و چه گونه می‌توان اطلاعات خود را ذخیره کنید، اینکه چه کسانی اجازه دسترسی به اطلاعات را دارند، اینکه چه گونه می‌توانند از این اطلاعات بهره ببرند، اینکه اگر این سیاست نقض شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ و نهایتا اینکه چگونه می‌توان دستگاه‌های موجود و یا دستگاه‌هایی که توسط کارمندان خریداری می‌شود را به این طرح وارد کرد؟

این موضوع را هیچ‌وقت فراموش نکنید که وقتی سیاستی را رشد و توسعه می‌دهید، باید با کارمندان خود ارتباط برقرار کرده و مطمئن شوید که همگی آن‌ها به ضرورت استفاده از این سیاست آشنا هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH