سود بیشتر کشاورزان از برداشت نور خورشید به‌جای برداشت تنباکو!

در جنوب ایالات متحده آمریکا، سرزمین‌های وسیعی وجود دارد که مزارع کم حاصل و زمین‌های توسعه نیافته در آن، صد‌ها سال است که به کشت گیاه تنباکو اختصاص یافته است.

تنباکو یک محصول بسیار پر منفعت و منحصر به فرد است و کشاورزان از پرورش و فروش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آن تاکنون درآمد زیادی داشته‌اند. اما یک بررسی تحلیلی جدید توسط Michigan Tech، نشان داده است کشاورزان حتی می‌توانند با برداشت نور خورشید پول بیشتری به دست بیاورند!

محققان Michigan Tech، در بررسی خود از مزارع تنباکوی ایالت کارولینای جنوبی، جایی که بیشترین میزان تولید تنباکوی ایالات متحده را دارد، به این نتیجه رسیده‌اند که کشاورزان به جای نابود کردن مردم آمریکا با تولید برگ‌های گندیده برای صنایع دخانیات، می‌‌توانند با ایجاد مزارع انرژی، پول بیشتری به جیب بزنند.

محققان در این بررسی، متغیر‌های زیادی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده‌‌اند. از جمله کاهش قیمت پنل‌های خورشیدی و افزایش قیمت برق در آینده. آن‌ها همچنین این مسئله را نیز در نظر گرفته‌اند که در آینده قیمت تنباکو کاهش خواهد یافت و تعداد افراد سیگاری و علاقه‌مندی به کشیدن سیگار نیز کمتر خواهد شد.

در این بررسی محققان انتظار داشتند که در آینده به یک نقطه برخورد در میزان سودمندی انرژی خورشیدی در مقابل تنباکو دست یابند اما در کمال تعجب مشاهده کردند که نتیجه تحلیل‌ها نشان می‌دهد که در حال حاضر نیز، درآمد حاصل از پنل‌های خورشیدی بیشتر از سود فروش تنباکو است.

یکی از این محققان به نام Joshua Pearce، در این رابطه می‌گوید: ” ما به تمام روند‌های ممکن از لحاظ فاکتور‌های مهم اقتصادی دقت کردیم اما به این نتیجه رسیدیم به دلیل اینکه هزینه‌های خورشیدی به طرز چشمگیری کاهش یافته است، از لحاظ اقتصادی در شرایط فعلی برای کشاورزان تنباکو‌کار، جایگزینی تنباکو با انرژی خورشیدی بسیار سودمند‌تر است. ”

پیرس و تیم تحقیقاتی او بعد از بررسی‌های بیشتر چنین ابراز داشتند که در صورت جایگزینی تمام مزارع تنباکوی کارولینای جنوبی با پنل‌های خورشید، در مجموع می‌توان به میزان 30 گیگاوات نیرو تولید کرد که برای تامین نیاز کل ایالت کافی است. به علاوه این‌کار باعث نجات جان بیش از دو هزار انسان در سال می‌شود که به دلیل وجود آلودگی‌های سوخت‌های فسیلی گیاهی، هر ساله می‌میرند. البته همه این موارد بر فرض اینکه تعرفه‌های جدید خورشیدی از لحاظ ریاضی معنا‌دار نباشد، در نظر گرفته شده است.

همچنین از دیگر سودمندی‌های این ایده، کاهش یافتن میزان افراد معتاد به کشیدن تنباکو است. محققان می‌گویند اگر تمام مزارع تنباکو به مزارع تولید انرژی خورشیدی تبدیل شوند، حداقل نیم میلیون زندگی را در سال نجات خواهد داد. البته شاید کمی این صحبت خوش‌بینانه باشد اما در هر صورت کاهش دسترسی به تنباکو، می‌تواند تاثیر بسیار خوبی بر ارتقای سطح سلامت عمومی جامعه بگذارد.

پییرس در ادامه به این نکته نیز اشاره کرده که درست است تنباکوکاران سابق با تولید انرژی از خورشید سود‌های کلانی خواهند برد اما منفعت واقعی، نجات زندگی مردم با کم‌کردن میزان آلودگی هوا، کاهش و توقف میزان سیگار کشیدن در بین آن‌ها بدست خواهد آمد.

2 در مورد “سود بیشتر کشاورزان از برداشت نور خورشید به‌جای برداشت تنباکو!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH