فضاپیمای اودیسه ناسا تصاویر خیرکننده‌ای از دو قمر مریخ گرفت

سیاره مریخ دارای دوقمر به نام‌های فوبوس (Phobos) و دیموس (Deimos) است، با این حال این قمر‌ها شباهت اندکی با ماه زمین دارند.

آن‌ها ناصاف و دارای شکلی غیرعادی هستند و به ترتیب با عرض 14 و 8 مایل ( حدودا 22.5 و 12.8 کیلومتر) به عنوان کوچک‌ترین قمر‌ها در منظومه شمسی محسوب می‌شوند.

در حالی که اندازه ماه، صد‌ها برابر بزرگ‌تر از آن‌ها و دارای 2159 مایل (حدود 3475 کیلومتر) عرض است. به علاوه قمر‌های مریخ، در حرکت مداری خود به دور مریخ بسیار به سطح آن نزدیک هستند.

به عنوان مثال قمر بزرگ‌تر، فوبوس، در ارتفاع حدود 3700 مایلی (حدود 5955 کیلومتری) از بالای سطح مریخ به دور آن پرواز می‌کند (فاصله ماه تا زمین چیزی در حدود 300000 کیلومتر است) و در طول روز سه بار این گردش اتفاق می‌افتد.

فضاپیمای اودیسه مریخ ناسا، که در سال 2002 به این سیاره رسید و از آن زمان به طور پیوسته در حال رصد این سیاره است، اخیرا تصاویری فوق‌العاده جالب و خیره‌کننده را از فعالیت این دو قمر مریخ به زمین ارسال کرده است. در هفده تصویری که به ترتیب گرفته شده است، به نظر می‌آید که قمر‌ها با یکدیگر در حال رقص فضایی هستند. البته این تصاویر در نتیجه تغییر موقعیت و زاویه مداری دوربین فضاپیماست و نه حرکت خود قمر‌ها، با این حال هنوز هم تماشای این تصاویر فوق‌العاده شگفت‌انگیز است.

سال گذشته نیز تصویری از قمر فوبوس گرفته شده بود. در هر صورت باید این نکته را یادآور شد با اینکه فضاپیمای اودیسه مریخ از سال 2002 در اطراف مریخ مشغول گشت‌زنی است، با این حال به تازگی توانایی تغییر دید دوربین به سمت قمر‌های آن فراهم شده است. بنابراین در آینده ما باید منتظر از راه رسیدن تصاویر بی‌نظیر و جذاب دیگری از این صخره‌های فضایی مرموز و شناور باشیم.

2 در مورد “فضاپیمای اودیسه ناسا تصاویر خیرکننده‌ای از دو قمر مریخ گرفت”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH