والمارت یک پتنت برای زنبورهای گرده‌افشان رباتیک ثبت کرد

شرکت والمارت پتنتی را درخصوص زنبور‌های رباتیک به ثبت رسانده که از لحاظ فنی می‌توان آن را به عنوان پهباد‌ گرده‌افشان (Pollination Drone) معرفی کرد. این زنبور‌های رباتیک قابلیتی مانند گرده افشانی زنبور‌های عسل داشته و می‌توانند گرده‌ها را از یک گل به گل دیگر انتقال دهند. برای انجام کار این زنبورها از سنسور‌ها و دوربین‌هایی استفاده شده تا مکان گل قابل شناسایی باشد.

چنین میکرو پهباد‌هایی ابتدا توسط شرکت CB Insights معرفی شدند. پتنت زنبور رباتیک به همراه پنج پتنت مربوط به پهباد کشاورزی دیگر ثبت گردید. برای مثال یکی از آن‌ها به منظور شناسایی آفات به کار گرفته شده و مورد دیگر نیز برای کنترل و مانیتورینگ سطح سلامت محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال هنوز هدف والمارت از ثبت حق این اختراعات جالب به طور دقیق مشخص نیست. این شاید نشانه‌‌ای از علاقه‌ این شرکت برای حضور در حوزه مهم کشاورزی و کنترل بیشتر بر زنجیره تامین مواد غذایی و صنایع تبدیلی مربوط به آن باشد.

منطقی خواهد بود که شرکت والمارت اقدام به بهبود بخش تحویل مواد غذایی کرده و تمرکز خود را بیشتر متوجه کسب‌‌‌وکار مرتبط با آن نموده است. اخیرا این خرده‌فروش بزرگ آمریکایی اعلام نمود که بخش تحویل و توزیع مواد غذایی خود را تا 800  فروشگاه گسترش خواهد داد و سعی دارد به رکورد 40 درصدی تامین نیاز خواروبار خانواده‌ها در ایالات  متحده دست پیدا کند.

در برخی از نقاط یالات متحده مشاهده شده که زمان تحویل محصولات در همان روز و تا کمتر از سه ساعت پس از سفارش بوده است. در ماه ژانویه نیز والمارت با ثبت یک پتنت مربوط به توزیع آنلاین مواد غذایی این امکان را برای مشتریان فراهم آورده بود که بتوانند محصولات تولیدی کارکنان خود والمارت را خریداری نمایند. با این حال همان‌طور که اشاره شد، والمارت اولین نمونه سازنده زنبور‌های رباتیک نیست.

از سال‌های اخیر دانشمندان به دنبال راه‌حلی برای رفع معضل کاهش میزان زنبور‌های عسل در دنیا هستند. بیش از یک سوم محصولات و غذا‌های مصرفی ما به واسطه گرده‌افشانی زنبورهای عسل تولید می‌شود. افزایش نرخ مرگ‌ومیر زنبور‌های عسل به علت شیوع پدیده‌ای به نام اختلال فروپاشی کلنی رخ می‌دهد. خوشبختانه میزان این مرگ‌ها در سال 2017 نسبت مدت مشابه سال گذشته با کاهش مواجه شده است.

برای اولین بار در سال 2013 بود که محققان دانشگاه هاروارد موفق به طراحی و ساخت اولین زنبور رباتیک شدند. در آن زمان این زنبور‌های رباتیک تنها قادر به پرواز و ثابت ماندن در هوا بودند؛ آن هم در حالی که به یک منبع نیرو متصل باشند. امروزه زنبور‌های رباتیک قادرند به راحتی به سطوح بچسبند، آویزان بمانند، در زیر آب شنا کنند و به درون آب شیرجه بزنند و دوباره خارج شوند!

محققان معتقدند که به زودی باید منتظر گرده‌افشانی مصنوعی به کمک این زنبور‌های رباتیک باشیم. توسعه‌ای که شاید بتوانند خسارت سنگین از دست رفتن این حشره گران‌بها طی دو دهه اخیر را تا حدودی جبران نماید. هر چند که زنبور‌های هاروارد از عهده کار‌های جالبی بر می‌آیند اما هنوز هم قابلیت کنترل از راه دور را ندارند. ولی زنبور‌های رباتیک والمارت این قابلیت را نیز دارا هستند.

به علاوه، آن‌ها قادر به شناسایی خودکار دانه‌های گرده موجود در گل‌ها هستند. این بدین معنا است که نه فقط در آزمایشگاه، بلکه حداقل از لحاظ تئوری روزی فرا می‌رسد که این زنبور‌های رباتیک قادرند به طور خودکار در مزارع به پرواز درآیند و به کار گرده‌افشانی مشغول شوند.

4 در مورد “والمارت یک پتنت برای زنبورهای گرده‌افشان رباتیک ثبت کرد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH