سرعت اینترنت

کاربران اینترنت ثابت خانگی از سال آینده سرعت حداقل 20 مگابیتی اینترنت را تجربه خواهند کرد

کاربران بسیاری از کشورهای دنیا به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند اما این امر در کشور ما کمی پیچیده است. چند سالی است که از لزوم دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت پرسرعت خانگی صحبت می‌شود ولی اقدام عملی چندانی در این زمینه رخ نداده است. با این همه اخیرا صحبت‌هایی پیرامون دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت 20 مگابیتی در سال آینده انجام شده که امیدواریم جامه عمل به آن پوشانده شود.

طبق برنامه‌های مصوب‌ شده در برنامه ششم توسعه می‌بایست دسترسی خانواده‌های ایرانی به اینترنت 20 مگابایتی تسهیل شود. طبق بررسی‌های صورت گرفته در شبکه اینترنتی کشور، در حال حاضر حدود 5 درصد از مشترکین می‌توانند به اینترنت 16 مگابیتی دسترسی پیدا کنند. این ضعفی است که در بحث ADSL وجود دارد و ما را به سمت تغییر تکنولوژی سوق می‌دهد. راه چاره نیز به این صورت است که باید به سمت استفاده از VDSL یا FTTH پیش برویم.

بحث تغییر تکنولوژی در وزارت ارتباطات نیز احساس شده است. جایی‌که وزیر ارتباطات در طی ابلاغ دستوری به شرکت‌ها و اپراتورهای ارائه‌کننده اینترنت پرسرعت خواستار استفاده از ظرفیت بورس و سرمایه خارجی شده که از این طریق تا پایان سال 97 زمینه ایجاد دو میلیون پورت پرسرعت در کشور فراهم شود.

وزیر محترم ارتباطات ضمن تاکید بر ضرورت رسیدگی به سرعت بالای اینترنت در کشور، به این موضوع اشاره کرد که پیشرفت اپراتورهای همراه در زمینه پوشش‌دهی شبکه‌های 3G و 4G حدود 60 درصد بوده است و ما باید در سال آینده بتوانیم این پوشش‌دهی را افزایش دهیم. طبق دستور مجلس نیز باید در راستای برنامه ششم توسعه رشد 30 پله‌ای در رتبه فاوا داشته باشیم. داوود زارعیان، معاون مشتریان شرکت مخابرات ایران در یک مصاحبه رسانه‌ای اعلام کرده بود:

تاکنون می‌توانستیم طبق فناوری‌های موجود تا سرعت 80 مگابیت را برای کاربران فراهم کنیم ولی با وجود فیبر نوری قطعا این عدد افزایش خواهد  یافت و می‌توانیم سرعتی در حدود 1 گیگابیت بر ثانیه را در اختیار کاربران بگذاریم. ما برای این کار آمادگی داریم و به راحتی می‌توانیم انجام دهیم.

این اظهار نظرها اهالی صنعت آی‌تی را امیدوار می‌کند که بتوانند به کیفیت و کمیت شبکه اینترنت کشور د رآینده امیدوار شوند. وزیر ارتباطات در یک مصاحبه مطبوعاتی تعداد کاربران اینترنت پرسرعت خانگی در سال 1392 را حدود 3 میلیون و تعداد مشترکان اینترنت همراه پرسرعت را حدود 300 هزار اعلام کرده بود. البته در سال‌های گذشته هنوز مفهوم اینترنت پرسرعت نهادینه نشده بود و بسیاری از افراد اینترنت 128 کیلوبایتی را جزو نمونه‌های پرسرعت به شمار می‌آوردند.

طبق گفته‌های وزیر ارتباطات، حرکت به سمت تکنولوژی‌های VDSL و FTTH جزو اساسی‌ترین کارهایی است که می‌بایست برای ارتقا سرعت و کیفیت ارتباط اینترنتی انجام شود. گفتنی‌ است که طبق قانون برنامه ششم توسعه، نه تنها وزارت ارتباطات مکلف به انجام اقداماتی شده است که باید به دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت پرسرعت منجر شود، بلکه از نظر کمیت نیز این اتفاق باید با سرعت حداقل 20 مگابیتی همراه شود که با توجه به سطح دسترسی موجود در کشور برای محقق‌ شدن این امر راه درازی پیش روست.

در صورتی می‌توان امید داشت سرعت اینترنت بسیار بهتری در اختیار کاربران قرار گیرد که بتوان تمام اتصالات موجود از طریق کابل‌های مسی را با فیبر نوری جایگزین کرد و تمام نقاط ایران از جمله روستاها و شهرهای کوچک را همانند تارهای عصبی به همدیگر متصل نگه داشت. طبق اطلاعاتی که از این طرح منتشر شده، این اتفاق تا سال 2020 قابل انجام بوده و در صورت تامین بودجه‌های لازم و همکاری نهادهای مربوطه اجرایی خواهد شد.

تاریخچه فعالیت در اینترنت

سابقه ارائه خدمات اینترنت با استفاده از کابل‌های مسی در ایران و گستردگی محیطی کاربران در سرتاسر کشور باعث شده است که کار وزارت ارتباطات برای این جایگزینی بسیار سخت شود. ضمن آن‌که به دلیل محدودیت موجود در مورد کابل‌های مسی برای ارائه اینترنت پرسرعت، هزینه‌های گزافی برای این وزارت‌خانه و به تبع آن شرکت مخابرات وارد خواهد شد. در طرف دیگر کاربرانی هم وجود دارند که زمانی با دایال‌آپ به شبکه متصل می‌شدند و در حال حاضر از سرعت فعلی شرکت‌ها راضی هستند.

بعضا دیده می‌شود که این کاربران از عدم نیاز به گسترش سرعت و کیفیت اینترنت سخن می‌گویند ولی روند رو به رشد تکنولوژی‌های مختلف از جمله اینترنت اشیا نیازمند ارائه سرویس‌های با کیفیتی است که قطعا در آینده‌ای نه چندان دور برای همگان عیان خواهد شد. در حالی‌که در تمام دنیا فناوری ADSL رو به انقراض بوده و دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، هنوز بستر اصلی ارائه ارتباط اینترنتی در کشور ما بر پایه این تکنولوژی قدیمی بوده که هر چه زودتر باید به VDSL و FTTH تغییر پیدا کند.

3 در مورد “کاربران اینترنت ثابت خانگی از سال آینده سرعت حداقل 20 مگابیتی اینترنت را تجربه خواهند کرد”

  1. من الان فیبر نوری دارم کف سرعت ۵۲ مگابیت بر ثانیه هست سرعت واقعا خوبی داره
    فقط قیمت بسته هاش بالاست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH