فیفا استفاده از ویدیوچک را در جام جهانی 2018 تائید کرد

دستیار ویدیوی داور (VAR) که در جامعه با نام ویدیوچک شناخته می‌شود، در آستانه انجام بزرگ‌ترین آزمون خود قرار دارد. در پی تصمیمات قبلی مجمع فیفا، مجوز استفاده از VAR‌ها در جام جهانی 2018 روسیه صادر شده است تا بدین ترتیب شاهد به‌کارگیری این فناوری در یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی جهان باشیم.

این تکنولوژی به داوران کمک می‌کند که تصمیمات صحیح‌تری در مورد اتفاقات مهم و حساس بازی مانند گل‌ها و پنالتی‌ها داشته باشند. به لحاظ تئوری، حداقل مزیت این فناوری را می‌توان کاهش احتمال حذف تیم‌ها به علت تصمیمات اشتباه داوری دانست. از ابتدای شروع بهره‌گیری از VAR‌ها، انتقاداتی به عملکرد و نفس استفاده از آن‌ها وارد بوده است. با این حال مقامات وعده داده‌اند که با کنترل صحنه‌ها توسط ناظران، مشکلات را به کمترین حد ممکن برسانند.

از طرف دیگر، برخی دیگر از مردم نیز اعتقاد دارند که استفاده از VAR سبب کاهش سطح کیفی و شور و هیجان مسابقات می‌شود. به هر حال فیفا تمایل دارد که در جام جهانی 2018 از هاب‌های مرکزی مانند هاب مسکو بدین منظور استفاده نماید. با توجه به گروهی و چند مرحله‌ای بودن رقابت‌ها، این نگرانی وجود دارد که این امر سبب تاثیر‌گذاری بی‌مورد و بیش از حد ناظران در تصمیم‌گیری‌های داوران شود.

این دقیقا همان ادعایی است که در رابطه با دستکاری VAR‌ها و تصمیمات جانبدارانه در رقابت‌های بوندس‌ لیگای آلمان مطرح شد. البته از قابلیت تنها در موارد بسیار مهم و رویداد‌های حساس بازی که از چشم تیم داوری دور مانده است، استفاده خواهد شد. برای مثال اگر یک بازیکن به قصد فریب داور اقدام به تمارض نماید، تنها از طریق ارتباط رادیویی به داور اعلام خواهد شد.

استفاده رسمی از ویدیوچک در جام جهانی می‌تواند تاثیر زیادی بر فوتبال در سراسر جهان داشته باشد. البته لیگ‌هایی که زیر نظر فیفا برگزار می‌شوند ملزم به استفاده از VAR نیستند ولی این احتمال وجود دارد که بسیاری از آن‌ها شروع به استفاده از این تکنولوژی کنند؛ به خصوص اگر این سیستم کمک‌حال تیم‌های ملی‌شان برای ادامه حضور در این رقابت‌ها بوده باشد.

2 در مورد “فیفا استفاده از ویدیوچک را در جام جهانی 2018 تائید کرد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH