دانشمندان با ایجاد لایه‌ای کلسیمی با نام سپر خورشید از سد بزرگ مرجانی محفاظت خواهند کرد

سد بزرگ مرجانی یکی از شگفتی‌های طبیعت محسوب می‌شود اما اگر هر چه زودتر کاری برای نجات آن انجام ندهیم شاید روزی برسد که تنها نام آن باقی بماند و به جای دیدن منظره زیبایش، مجبور به تماشای تصاویر آن شویم.

مطابق گزارشات به‌دست آمده، ظاهرا دانشمندان استرالیایی راهی برای حفظ این پدیده زیبای زیر آب یافته‌اند. آن‌ها قصد دارند که یک لایه حفاظتی از جنس کلسیم به نام سپر خورشید (Sun Shield) ایجاد کنند که می‌تواند از مرجان‌ها در مقابل دچار شدن به پدیده سفید‌شدگی مرجانی محافظت نماید. پدیده سفید‌شدگی به علت افزایش دمای کره زمین و گرم شدن آب دریاها رخ می‌دهد که در نتیجه آن مرجان‌ها شروع به بیرون راندن جلبک‌های موجود در بافت‌های خود می‌کنند. وجود جلبک‌ها سبب ایجاد همان رنگ‌های زیبا و منحصر به فرد در مرجان‌ها می‌شوند.

هم‌چنین این جلبک‌ها بیش از 90 درصد غذای مرجان‌ها را تامین می‌کنند که با خارج شدن آن‌ها ممکن است مرجان‌ها از گرسنگی بمیرند. سپر خورشید اساسا بر روی آب شناور است و با ایجاد سایه در محیط آبی زیر خود، به کاهش دمای محیط رشد مرجان‌ها و حفاظت از آن‌ها کمک خواهد کرد. گفته می‌شود این لایه حفاظتی به راحتی قابل تجزیه شدن در محیط زیست بوده و ضخامت آن حدودا 50 هزار بار نازک‌تر از موی انسان است. محققان در بررسی‌های آزمایشی خود دریافته‌اند که این سپر قادر به کاهش پدیده سفید‌شدگی مرجان‌ها است.

با توجه به وسعت بسیار زیاد منطقه تحت پوشش سد بزرگ مرجانی که بالغ بر 560 هزار کیلومتر مربع است، ایجاد لایه‌ای حفاظتی با چنین وسعتی تقریبا غیر‌ممکن است اما با این حال آنا مارسدن، مدیر بنیاد سد بزرگ مرجانی اعلام کرده که از این سپر حفاظتی در مناطقی ایجاد خواهد شد که در درجه اول از ارزش بالایی برخوردار باشند و در درجه دوم، آسیب بیشتری دیده باشند یا احتمال خطر در آن‌جا بالا باشد.

2 در مورد “دانشمندان با ایجاد لایه‌ای کلسیمی با نام سپر خورشید از سد بزرگ مرجانی محفاظت خواهند کرد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH