پاسخ به 5 سوال امنیتی در خصوص تلفن همراه شما

smartphone-security-e13016665559941

اینکه امروزه تقریبا از اکثر دستگاه‌های تلفن همراه برای اهداف تجاری استفاده می‌شود، بر کسی پوشیده نیست.  به همین دلیل، هکرها  به سمت تلفن‌های همراه متمایل شده‌اند، البته دلیل مهم‌تری نیز برای هکر ها وجود دارد و آن هم نفوذپذیری آسان تلفن‌های همراه است.

اگر شما از تلفن همراه برای امور جاری و کاری خود استفاده می‌کنید، بهتر است تا امنیت تلفن خود را در برابر تهدیدهای خارجی و داخلی بررسی و نواقص آن را به طرف کنید.

در اینجا ما به 5 سوال اصلی شما در خصوص امنیت دستگاه همراهتان پاسخ خواهیم داد. پس با ما همراه باشید!

1- چرا باید در خصوص Wi-Fi Hotspots اطلاعاتی داشته باشم؟

امروزه تنها با یک دستگاه تبلت و یا گوشی هوشمند،به راحتی می‌توان کارهای دفتر و یا شرکت خود را انجام داد، ایمیل‌های شخصی را مشاهده و ارسال کرد و حتی به کارهای مالی و بورس خود رسیدگی کرد. طبیعی است که برای انجام اکثر این کارها، باید به اینترنت متصل بود؛ از آنجا که اتصال به اینترنت از طریق شبکه‌های مخابراتی نظری Gprs و یا ارتباطات نظیر آن نیازمند هزینه زیاد تری نسبت به سایر اتصالات است، پس بیشتر کاربران به سمت اتصال از طریق Wi-Fi  متمایل می‌شوند.

امروزه بیشتر کانون‌ها و شبکه‌های رایگان Wi-Fi معمولا در محیط‌هایی چون فرودگاه‌ها، کافی‌شاپ‌ها و سایر مکان‌های عمومی حمل‌ونقل یافت می‌شوند. این بدان معنی است که اکثر افراد با داشتن اطلاعات مختصری در خصوص شبکه‌های اینترنت و طرز کار کردن با آن‌ها می‌توانند به راحتی به این شبکه‌ها متصل شده و از آن‌ها  استفاده کنند. به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت که متصل شدن به شبکه‌های عمومی اینترنتی و Wi-Fi می‌تواند دستگاه شما و اطلاعات شما را به خطر بی اندازد.

شما باید برای حفظ اطلاعات مهم خود، نوع اتصال و دستیابی خود به این شبکه‌ها را مدیریت کرده و محدودیت‌هایی را برای آن قائل شوید. حداقل کاری که می‌توانید برای شروع انجام دهید این است که اجازه ندهید گوشی شما، به صورت خودکار به شبکه‌های Wi-Fi رایگان، بدون پسورد و نا امن متصل شود.

با اتصال دستی به شبکه‌های Wi-Fi موجود و انتخاب بهترین گزینه، شما می‌توانید به راحتی شبکه دلخواه را کنترل کرده و تهدیدهای موجود را به حداقل برسانید.

2- آیا من راضی‌ام که سایرین نیز محتویات گوشی مرا ببیند؟

واضح است زمانی که شما مشغول کار با گوشی یا تبلت خود هستید، فرد غریبه‌ای نمی‌تواند به طور فیزیکی محتویات گوشی شما را مشاهده کند. اگر دستگاه شما نسبتاً کوچک باشد، بله ولی  در مواردی که گوشی و یا تبلت همراه شما کمی بزرگ باشد، شما به افراد غریبه اجازه می‌دهید که به آنچه که شما نگاه می‌کنید نگاه کنند و یا حتی در حال تایپ کردن نیز دست از سر شما برندارند !

اگر در مکانی عمومی، در حال ارسال و یا مطالعه اطلاعات محرمانه و خصوصی خود هستید، اطمینان حاصل کنید که کسی از پشت سرتان به دستگاه شما خیره نشده باشد. در واقع، بهترین گزینه برای ارسال و یا مطالعه موارد محرمانه و خصوصی، انجام این امور به طور خصوصی و در خلوت می‌باشد، یعنی جایی که سایر افراد نتوانند به دستگاه شما دید داشته باشند و اطلاعات خصوصی شما را به سرقت ببرند.

3- آیا تلفن من امن است؟

امنیت مهم‌ترین موضوع در انجام اکثر کارهای اقتصادی و تجاری است. شما می‌بایست از اطلاعات، اسناد و سیستم های موجود خود اطمینان حاصل کرده و امنیت آن‌ها را از رسوخ و تهدیدهای معمول مورد بررسی قرار دهید.

سعی کنید تا از سوی مقابل اقدامات لازم برای حفظ آن‌ها در دستور کار خود. اگر چه، اکثر کاربران پرداختن به این موضوع در مورد گوشی‌های تلفن همراه را بیهوده می‌پندارند.

برای مثال، به فروشگاه Google Play بروید. متوجه می‌شوید که بسیاری از نرم‌افزارهای موجود قانونی هستند، برخی از آن‌ها نیز جعلی و مخرب بوده که به راحتی می‌توانند به دستگاه شما آسیب برسانند. علاوه بر این، هکر ها برای مورد هدف قرار دادن گوشی‌های موبایل، با آپلود نرم‌افزارهای جعلی(Fake) و یا قرار دادن نرم‌افزارهای مخرب بر روی سایت ها که به طور اتوماتیک با کلیک بر روی برخی لینک ها فعال می‌شوند، به کار خود ادامه می‌دهند. بر مقابله با این نرم‌افزارهای مخرب شما می‌بایست از آنتی ویروس‌ها و نرم‌افزارهای ویروس کش مخصوص جهت دستگاه همراه خود استفاده کنید.( آنتی ویروس‌های معتبر و رایگان برای گوشی شما فراوان است، کمی وقت بگذارید حتما پیدا می‌کنید)  پس هنگامی که نرم‌افزاری را دانلود می‌کنید، از  منبع و ماخذ اصلی نرم‌افزار اطمینان حاصل کنید.

حفظ امنیت دستگاه، با قرار دادن پسورد و یا پین کد مخصوص، راه دستیابی اشخاص ناشناس به اطلاعات شخصی شما را سخت تر می‌کند و یا حتی اگر گوشی شما به سرقت رفته و یا گم شود، این احتمال بسیار پایین خواهد بود.

4- چه اطلاعاتی را در گوشی خود ذخیره کنیم؟

چند لحظه صبر کنید و در مورد اطلاعاتی که در گوشی خود ذخیره کرده‌اید فکر کنید. یادداشت پسوردهای مختلف، اسناد مهم و بعضاً محرمانه، و اطلاعات شخصی و خصوصی . دیدیم که گوشی‌ها و دستگاه‌های ما به راحتی قابل هک شدن هستند، پس اگر گوشی همراه ما گم شود و یا به سرقت رود،  به راحتی اطلاعات خصوصی و مهم ما نیز ار دست خواهد رفت و به راحتی قابل‌مشاهده خواهد بود.

شما باید همیشه مراقب اطلاعاتی که در گوشی خود ذخیره می‌کنید باشید، همیشه از ذخیره اطلاعات شخصی، نظیر عکس‌های خانوادگی و یا اطلاعات کارت‌های بانکی و پسورد آن‌ها بر حذر باشید. از اطلاعات مهم خود سریعاً بک آپی تهیه‌کرده و آن‌ها را حذف نمایید.

5- آیا مهم است که نرم‌افزارها محل سکونت من را بدانند؟

Geo-Location یکی از عمومی‌ترین ویژگی‌های اکثر نرم‌افزارهاست که با کمک آن، محلی که شما در آن قرارگرفته‌اید با استفاده از سیستم GPS تلفن همراه شما در آن نرم‌افزار ثبت می‌گردد. واقعیت امر این است که بسیاری از نرم‌افزارهای موجود، نیازی به این اطلاعات ندارند. پس یا باید به این نوع درخواست برخی از نرم‌افزارها پاسخ منفی داد، یا این قابلیت نرم‌افزار را غیرفعال کنید و یا اینکه به طور کلی نرم‌افزار موجود را از تلفن همراه خود حذف نمایید.

بنابراین، حالا که ممکن است اطلاعات مربوط به شما و تلفن همراهتان به سرقت رفته و یا اینکه درز کند، شما باید ثبت این اطلاعات را محدود کنید. در هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS قسمت‌هایی وجود دارند که شما می‌توانید از طریق آن‌ها به برنامه‌های خاصی اجازه بدهید که  اطلاعات مکان شما را ارسال و یا از ارسال آن جلوگیری کنند.

حفظ امنیت تلفن همراه، امروزه بشدت مهم و ضروری است. تلفن‌های همراه، دیگر همان دستگاه‌های قدیمی و ساده نیستند که تنها برای ارسال پیامک و یا تماس از آن‌ها استفاده می‌شد. امروزه تبلت ها، فبلت ها و گوشی‌های هوشمند تبدیل به یک دستیار تمام‌عیار برای صاحبان آن‌ها شده‌اند و تمام اطلاعات و کارهای صاحبان خود را به راحتی انجام می‌دهند.

پس برای حفظ این وسیله محبوب و دوست‌داشتنی خود، وقت بگذارید! هکرها همیشه در کمین‌اند!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH