دانشمندان موفق به ساخت نوعی پوست مصنوعی با قابلیت تغییر رنگ شدند

گروهی از شیمی‌دانان موفق به تولید ماده‌ای شدند که توانایی تغییر رنگ و میزان سختی بافت را دارد و از این حیث قابل مقایسه با پوست آفتاب‌پرست است. این ماده کش‌سان از رشته‌های کوپلیمری (Copolymers) ساخته شده و به بیان دیگر نوعی پوست مصنوعی به شمار می‌رود.

کوپلیمر‌ها مولکول‌های درشت، پیچیده و خود محوری هستند که در این مورد خاص به شکل دمبلی در آمده و در دو انتهای خود دارای ظاهری کروی هستند. طبق ادعای محققان، این کوپلیمر‌ها قادرند به تنش‌های مکانیکی واکنش نشان داده و میزان سختی و رنگ خود را تغییر دهند. البته این واکنش مانند تغییر رنگ پوست آفتاب‌پرست به صورت شیمیایی نبوده و به جای آن گوی‌‌های کوچک دو انتهای مولکول‌های کوپلیمر‌ها به یکدیگر نزدیک یا از هم دور شده و با تغییر زاویه بازتابش نور و نحوه اتصال، سبب ایجاد این تغییرات می‌شوند.

در واقع موج ایجاد شده توسط رشته‌های بلند کوپلیمر و اتصال آن‌ها در ساختار موجود، سبب تغییر رنگ پویا و هم‌چنین نرمی شدید یا سفتی و تراکم شدید رشته‌های تشکیل دهنده بافت پوست می‌شود. نکته جالب این‌جاست که برای تولید این بافت شگفت‌انگیز تنها به کوپلیمر نیاز بوده و به هیچ‌گونه ماده شیمیایی برای انجام این واکنش احتیاجی نیست.

محققان هدف نهایی خود از تولید این پوست را دستیابی به بافتی برای تولید پوشش‌های نامرئی کننده مخصوص استتار اعلام کرده‌اند. به عبارت دیگر تولید این بافت واکنش‌گرا گامی مهم برای دستیابی به توانایی ساخت محصولاتی برای هم‌رنگ شدن با محیط اطراف است؛ همان کاری که یک آفتاب‌پرست در انجام آن تخصص دارد. به علاوه آن‌ها خاطر نشان کرده‌اند که این پوست در هوای آزاد خشک نمی‌شود و در زمان غوطه‌ور شدن در مایعات متورم نمی‌گردد.

2 در مورد “دانشمندان موفق به ساخت نوعی پوست مصنوعی با قابلیت تغییر رنگ شدند”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH