دانشمندان فسیل یک گونه سوسمار چهار چشم را کشف کردند

محققان موفق به کشف فسیل یک گونه سوسمار چهار چشم شده‌اند که یک پدیده شگفت‌انگیز به مشار می‌رود. این اولین بار است که یک جانور از مهره‌داران آرواره‌دار با این مشخصه شناسایی می‌شود. این گونه عجیب با نام علمی Saniwa ensidens در 34 میلیون سال پیش می‌زیسته است.

این سوسمار منقرض شده نیز مانند سوسمار‌های کنونی دارای دو چشم معمولی بوده است اما در بالای سر او ساختار‌هایی به نام اندام‌های پینال (Pineal) و پاراپینال (Parapineal) شناسایی شده که ظاهرش شبیه چشم‌های عادی نبوده است. این ساختارها چشمک نمی‌زده ولی به نور حساس بوده‌اند که احتمالا به جانور در تشخیص تغییر فصول و هم‌چنین جهت‌یابی کمک می‌کرده است. تاکنون هیچ سوسمار آرواره‌داری با این دو اندام کشف نشده و این اولین بار است که چنین موجودی یافت می‌شود.

محققان انستیتو تحقیقاتی سنکنبرگ و ییل در مقاله خود به این نکته اشاره داشتند که به منظور ساده‌سازی فرایند دریافت و تحریک لنز‌های چشم در این جانور، اندام پینال باید دارای نوعی قابلیت دریافت‌کنندگی نوری مخفی یا یک ساختار با توانایی دریافت نور بوده باشد. البته کارکرد چهارمین چشم هنوز نامشخص است زیرا این دو اندام مانند چشمان معمولی با یکدیگر کار نکرده و هر کدام مستقل از دیگری عمل می‌کردند. محققان هم‌اکنون در پی یافتن علت حذف چشم سوم در طول دوره تکاملی اغلب سوسمار‌ها هستند. آن‌ها این احتمال را نیز می‌دهند که چشم چهارم این موجود در این رابطه نقش داشته باشد.

کریستر اسمیت، سرپرست تیم تحقیق در این مورد می‌گوید: ما تنها می‌دانیم که اجداد تمام جانوران مهره‌دار خشکی‌زی دارای چشم سوم بوده‌اند. پس اگر ما بخواهیم روند تکامل آن‌ها را بهتر بفهمیم، نیاز است تا بدانیم کاربرد اندام پاراپینال (چشم چهارم) در این سوسمار چه بوده است.

3 در مورد “دانشمندان فسیل یک گونه سوسمار چهار چشم را کشف کردند”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH