فرمت تصویر HEIF یا HEIC چیست، چه می‌کند و چگونه از آن استفاده کنیم؟

فرمت تصویر با کارایی بالا (HEIF) توسط آی‌فون اپل مورد استفاده قرار می‌گیرد و در آینده‌ای نزدیک اندروید P گوگل نیز از آن استفاده خواهد کرد. این فرمت تصویر یک جایگزین مدرن برای JPEG است و اغلب دارای پسوند فایل HEIC است.

HEIF چیست؟

فرمت HEIF، در واقع تصاویری با اندازه کوچک‌تر و کیفیت تصویر بالاتر از استاندارد JPEG قدیمی تولید می‌کند. به‌عبارت دیگر، HEIF بهتر از فرمت JPEG است و با استفاده از روش‌های پیشرفته‌تر فشرده‌سازی به این کیفیت دست یافته است. این فرمت تصویر جدید بر اساس فرمت فشرده‌سازی با کارایی بالا، با عنوان HEVC یا H.265، نیز شناخته می‌شود.

در حالی‌که اپل با سیستم‌عامل iOS 11، اولین مصرف‌کننده این فرمت بود، اما از جمله تکنولوژی‌های این کمپانی محسوب نمی‌شود. در واقع پایه این فرمت بر اساس استانداردهای تصاویر متحرک (MPEG) است و به‌زودی به اندروید P نیز وارد می‌شود. تصاویر HEIF باید نصف اندازه یک فایل تصویر JPEG را داشته باشند، اما با کیفیت تصویر مشابه یا بهتر از آن‌ها.

در حال حاضر بحث درباره فرمت HEIF تنها به اندازه آن‌ها محدود نمی‌شود. در واقع تصاویر HEIF ویژگی‌های مختلفی مانند شفافیت و رنگ‌های 16 بیتی را ارایه می‌دهند که JPEG، فاقد آن‌هاست.

دوربین آی‌فون می‌تواند عکس‌ها را با رنگ 10 بیتی ضبط کند، بنابراین رنگ 16 بیت HEIF یک ارتقا ارزشمند از رنگ 8 بیتی JPEG است. شما می‌توانید ویرایش‌هایی مانند چرخش، برش، کپشن و لایه‌های مختلف را بر روی تصاویر HEIF اعمال کنید که البته چنین ویرایش‌هایی بدون تغییر تصویر اصلی ذخیره می‌شوند. این یعنی شما می‌توانید در صورت نیاز ویرایش‌های مورد نظرتان را لغو کنید.

یک فایل HEIC چیست؟

اگر شما یک عکس با آی‌فون و یا آی‌پد اپل بگیرید، این عکس در یک فایل تصویر با فرمت فایل HEX ذخیره می‌شود. HEIC یک فرمت پیش‌فرض در دستگاه‌های آی‌فون است که می‌تواند تصاویر و صداها را به‌صورت رمزگذاری شده و با فرمت HEVC ذخیره کند. به‌عنوان مثال، اگر با قابلیت Live Photos (تصاویر زنده) در آی‌فون یک عکس بگیرید، بلافاصله یک فایل HEIC که حاوی عکس‌های چندگانه و یک فایل صوتی ضبط شده است را دریافت خواهید کرد که در واقع همه چیزهایی هستند که تصاویر زنده را تشکیل می‌دهند. در نسخه‌های قدیمی‌تر آی‌او‌اس، اگر گزینه “Most Compatible” را انتخاب می‌کردید، این عکس‌های زنده به‌عنوان یک فایل تصویری ثابت JPG و یک فایل ویدئویی سه ثانیه‌ای با فرمت MOV، ذخیره می‌شدند.

HEIF فقط بهتر از JPEG است

از هر منظری که فرمت HEIF را مورد بررسی قرار دهیم، شاهد یک پیشرفت چشم‌گیر نسبت به فرمت JPEG خواهیم بود. با استفاده از طرح‌های فشرده‌سازی مدرن می‌توانید همان مقدار داده‌ها در یک فایل تصویری JPEG را در نصف اندازه آن ذخیره کنید.

همان‌طور که گوشی‌ها روز به روز پیشرفته‌تر می‌شوند تا از دوربین‌هایی با مگاپیکسل بیشتر استفاده کنند، جزئیات و کیفیت در عکس‌ها نیز افزایش می‌یابد. با ذخیره عکس با فرمت HEIF به جای JPEG، حجم فایل به نصف کاهش می‌یابد، بنابراین شما می‌توانید دو برابر عکس‌های خود را بر روی گوشی ذخیره کنید.

نکته جالب دیگر این است که عکس‌های ذخیره شده با فرمت HEIF، سریع‌تر از گذشته در سرویس‌های آنلاین آپلود می‌شوند و علاوه‌بر این فضای کمتری از حافظه را اشغال می‌کنند، البته تمامی این اتفاق‌ها در صورتی رخ می‌دهند که سرویس‌های موردنظر نیز از فایل‌های HEIF پشتیبانی کنند. به‌عنوان مثال در خصوص گوشی‌های آی‌فون، رخ دادن این اتفاق بدین معناست که عکس‌های شما باید دو برابر سریع‌تر در کتابخانه عکس‌های iCloud آپلود شوند.

جالب است بدانید که استاندارد JPEG از سال 1992 شروع شده و آخرین نسخه از استاندارد JPEG در سال 1994 به پایان رسید. JPEG برای مدت طولانی به ما خدمت کرده است، اما جای تعجب نیست که یک استاندارد مدرن از آن فراتر رفته است.

سازگاری تنها مشکل HEIF

تنها ناکامی در استفاده از عکس‌هایی با فرمت HEIF یا HEIC سازگاری است. اگر قطعه‌ای از یک نرم‌افزار بتواند تصاویر را مشاهده کند، قطعا می‌تواند تصاویر JPEG را نیز بخواند. اما اگر عکسی را با فرمت‌های HEIF یا HEIC ذخیره کنید، همه جا و در هر نرم‌افزاری نمی‌توانید از آن استفاده کنید. در واقع به همین دلیل است که وقتی این تصاویر را به یک ایمیل پیوست می‌کنید و یا در سرویسی که از فایل HEIF پشتیبانی نمی‌کند به اشتراک می‌گذارید، آی‌فون و آی‌پد به‌طور خودکار عکس‌های شما را به تصاویر JPEG تبدیل می‌کنند. همچنین در زمانی‌که تصاویرتان را به کامپیوتر منتقل می‌کنید بازهم فرمت عکس‌ها به‌صورت خودکار به JPEG تبدیل می‌شود.

به عبارت بهتر، آی‌او‌اس به‌گونه‌ای طراحی شده است که فایل‌های مورد استفاده را به‌صورت خودکار با هر سیستم دیگری سازگار کند.

در حالی‌که مکینتاش می‌تواند فایل‌های HEIF و .HEIC را با جدیدترین نسخه سیستم‌عامل اپل برای رایانه‌های مک (macOS High Sierra) بخواند اما ویندوز 10 از این فایل‌ها پشتیبانی نمی‌کند. بنابراین برای دیدن فایل‌های اصلی .HEIF یا .HEIC در یک رایانه ویندوز، به یک نمایشگر تصاویر خارجی و یا نرم‌افزار مبدل نیاز خواهید داشت. امیدواریم مایکروسافت در آینده‌ای نزدیک این فرمت را پشتیبانی کند.

نکته: اگر بنا به هر دلیلی نمی‌خواهید با مشکلات سازگاری احتمالی مقابله کنید، می‌توانید از فرمت HEIF بر روی آی‌فون خود استفاده نکنید و برای عکاسی دوربین گوشی را بر روی فرمت JPEG قدیمی تنظیم کنید. البته احتمالا اندروید P یک گزینه مشابه را نیز ارایه خواهد داد.

HEIF در وب چیست؟

می‌توان گفت که فرمت HEIF با اپل معرفی شده است و به‌زودی در گوشی‌های اندرویدی گوگل نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما از سوی دیگر شایعاتی نیز درباره استفاده از آن بر روی وب وجود دارد. در حال حاضر چیزی که مشخص است این است که امکان استفاده از این فرمت بر روی وب وجود ندارد. در حالی‌که اپل از فرمت HEIF در سیستم‌عامل خود پشتیبانی می‌کند، حتی با مرورگر Safari در مکینتاش نیز نمی‌توان تصاویر HEIF را مشاهده کرد.

همچنین، مرورگرهای دیگر مانند گوگل‌کروم، موزیلا فایرفاکس و مایکروسافت اج نیز از HEIF پشتیبانی نمی‌کنند، بنابراین انتظار نداشته باشید که HEIF را در وب ببینید.

2 در مورد “فرمت تصویر HEIF یا HEIC چیست، چه می‌کند و چگونه از آن استفاده کنیم؟”

  1. اپل کلا دنبال دردسر میگرده که چی بشه این مسخره بازیا
    کاربراشم دنبال دردسرن که میرن میخرن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH