نگاهی به طراحی هواوی نوا 3e: چشم‌نواز در عین سادگی!

یکی از نکات بسیار مهم در انتخاب یک تلفن همراه هوشمند را می‌توان طراحی ظاهری آن دانست. امروزه به علت محدودیت‌های ابعادی تلفن‌های هوشمند شاهد طراحی مشابهی در بین محصولات بازار هستیم ولی در این محدودیت‌ها نیز کالاهایی می‌بینیم که از نظر طراحی دارای وجهه بصری منحصر به فرد و جذابی هستند.

شرکت هواوی توانسته به چنین فرمولی دست پیدا کرده و به‌خوبی آن را بر روی دستگاه‌های میان‌رده و پرچم‌دار خود پیاده‌سازی کند. در این مقاله قصد داریم تا نگاهی به ساختار طراحی هواوی نوا 3e بپردازیم و ببینیم که این دستگاه در زمینه طراحی چه حرف‌هایی برای گفتن دارد.

ابتدا به‌صورت آماری نگاهی به این دستگاه خواهیم انداخت. هواوی نوا 3e دارای بدنه‌ای با یک فریم آلومینیومی است که در بخش پشتی و جلویی آن از شیشه استفاده شده است. ابعاد این بدنه برابر با 149 در 71 میلی‌متر بوده و ضخامت بدنه هواوی نوا 3e نیز 7.5 میلی‌متر است. با در نظر داشتن این اطلاعات می‌توانیم به سراغ بررسی دقیق‌تر المان‌های طراحی این محصول برویم.

دنیایی از رنگ و شیشه

نخستین المان تحسین‌برانگیز طراحی در محصولات هواوی، رنگ‌بندی بسیار جذاب و زیبای آن‌هاست. هواوی نوا 3e در سه رنگ مختلف به کاربران عرضه می‌شود که هر یک از آن‌ها جذابیت بسیار بالایی دارند. این سه رنگ شامل آبی کلاین، صورتی ساکورا و مشکی نیمه‌شب است. نمونه‌ای که برای بررسی در اختیار ما بود، آبی کلاین بود که درست مانند سایر محصولات قبلی عرضه شده توسط هواوی، بسیار زیبا و شکیل از کار درآمده بود.

این رنگ‌بندی موجب شده که سلایق مختلف بتوانند با هواوی نوا 3e ارتباط برقرار کنند و گزینه مورد نظر خود را برای خرید در اختیار داشته باشند. رنگ‌های این تلفن همراه می‌توانند افرادی با جنسیت و سن متفاوت را به‌راحتی به خود جلب کنند و این امر یک المان مثبت در طراحی این دستگاه به‌حساب می‌آید.

هواوی نوا 3e

استانداردی از جنس هواوی

رنگ‌بندی تنها یکی از عوامل موثر در بررسی طراحی تلفن همراه است ولی باید گفت که هواوی نوا 3e در سایر بخش‌ها نیز عملکرد خوبی داشته است. این تلفن همراه هوشمند دارای یک نمایشگر 5.84 اینچی است که رزولوشن به‌کاررفته در آن، نسبت 19 به 9 را نشان می‌دهد. این امر به این معنی بوده که بدنه این تلفن همراه اندکی کشیده و بلند است. با این وجود این ارتفاع زیاد بدنه چندان مشکل‌ساز نیست و باید گفت که حتی چندان به چشم هم نمی‌آید که این امر نشان می‌دهد استاندارد ابعادی در طراحی این مدل به‌خوبی رعایت شده است.

بدنه هواوی نوا 3e از دور کاملا مستطیل به نظر می‌رسد و دلیل این امر نیز این است که خمیدگی کناره‌های دستگاه تقریبا از نزدیک‌ترین فاصله ممکن به انتها شروع شده‌اند. اندازه‌گیری من نشان داد که 6.5 درصد مانده به بالا و 6.5 درصد مانده به پایین دستگاه شاهد شروع این خمیدگی هستیم و تقریبا 87 درصد از کل بدنه با یک خط مستقیم در دستان کاربر قرار دارد. این خمیدگی در بخش بالا با یک خط از سایر بخش‌های بدنه تفکیک شده است که این خط که در حقیقت آنتن دستگاه است، در بسیاری از دستگاه‌های دیگر نیز نقشی مشابه را ایفا می‌کند.

هواوی نوا 3e

به‌صورت کلی تلفن‌های همراه مستطیلی دارای ظاهری رسمی‌تر هستند و کمتر فانتزی به نظر می‌رسند ولی هواوی نوا 3e علیرغم داشتن چنین ماهیتی در طراحی، به علت نوع خاص بدنه و رنگ‌بندی به‌خوبی توانسته است تا بالانس را در این زمینه برقرار کند.

چیدمانی در خدمت راحتی

چیدمان دکمه‌های یک دستگاه، دیگر المانی است که بر روی نحوه گرفتن آن در دستان تاثیر گذار است. هواوی نوا 3e در این زمینه از استاندارد همیشگی که برای راست‌دست‌ها طراحی شده است، بهره می‌گیرد. در این استاندارد، انگشت اشاره شما به‌راحتی با حسگر اثرانگشت ارتباط برقرار کرده و انگشت شست دست راستتان می‌تواند بین دکمه روشن و خاموش کردن دستگاه و محتوای نمایشگر در حرکت باشد.

در چیدمان دکمه‌های هواوی نوا 3e، شاهد حضور دکمه‌های کنترل صدا و روشن و خاموش کردن نمایشگر در نیمه بالایی هستیم. راحتی دسترسی به دکمه‌ها موجب می‌شود که نیازی به شل کردن دست برای استفاده از آن‌ها نداشته باشید و به‌راحتی بتوانید با کمترین استرس در زمینه افتادن دستگاه از دستان‌تان با آن کار کنید.

هواوی نوا 3e

در بخش جلویی هم شاهد یکی از زیباترین طراحی‌های ممکن برای همراه‌های میان‌رده هستیم. این تلفن همراه به شیار بالای نمایشگر مجهز است که در حال حاضر بر سر وجود یا عدم نیاز به وجود آن در بین کاربران تلفن‌های همراه بحث و جدل فراوانی وجود دارد.

همان‌طور که در نقد هواوی نوا 3e به این موضوع اشاره کردم، تنها مشکلی که با این شیار داشتم، روند ناخودآگاه حرکت دستانم به‌سوی بخش مرکزی بالای نمایشگر برای دسترسی به نوار اعلانات دستگاه بود که به لمس سنسور دوربین منتهی می‌شد. با این وجود وقتی که در بخش تنظیمات، قابلیت‌های لمسی حسگر اثر انگشت را فعال کردم، دیگر برای دیدن نوار یاد شده به سراغ نمایشگر نمی‌رفتم و این کار را با کشیدن انگشتم روی حسگر اثرانگشت انجام می‌دادم.

وضعیت قرارگیری سه دکمه ناوبری اندروید بر روی هواوی نوا 3e نیز چندان ایده‌آل نبود، این نوارها بر روی نمایشگر طراحی شده بودند و به‌صورت نرم‌افزاری در هنگام کار کردن از روی دستگاه محو می‌شدند ولی در برخی مواقع برای بازگرداندن آن‌ها به چند با تلاش نیاز بود که البته مسلما پس از چند مدت استفاده از دستگاه، به آن عادت می‌کنید و این مسئله نیز حل می‌شود و نمی‌توان آن را به‌عنوان یک مشکل در طراحی به‌حساب آورد.

در بخش پشتی دستگاه شاهد حضور حسگر اثر انگشت در مرکز نیمه بالایی بدنه هستیم. همان‌طور که اشاره شد، جنس پشت بدنه هواوی نوا 3e، شیشه‌ای است و این موضوع موجب شده که به‌راحتی شاهد باقی ماندن اثرانگشت بر روی آن باشیم. این موضوع در رنگ آبی در اختیار ما به‌شدت به چشم می‌آمد و به‌شخصه در طول مدت‌زمان استفاده از این تلفن، دائما آن را تمیز می‌کردم تا زیبایی بسیار زیاد بدنه آن به‌واسطه رد انگشتانم تحت الشعاع قرار نگیرد.

هواوی نوا 3e

یکی از موارد دیگری که در طراحی بخش پشتی هواوی نوا 3e به چشم می‌خورد، کادر مجزا برای دوربین دوگانه این محصول است. این کادر موجب شده که عدسی دستگاه اندکی بیرون‌تر از بدنه قرار بگیرد که عملا سبب می‌شود تا خطر آسیب‌دیدگی بیشتری برای این عدسی‌های شیشه‌ای وجود داشته باشد.

از سوی دیگر این امر موجب می‌شود که شانس لمس دوربین با انگشت اشاره نیز به حداقل برسد که این موضوع یک مزیت است و به همین دلیل هم باید گفت که این طراحی همان‌قدر که مشکل دارد، مفید هم هست.

کلام پایانی

به‌صورت کلی باید گفت که طراحی هواوی نوا 3e یک انقلاب در طراحی تلفن‌های همراه نیست ولی یک انقلاب در طراحی میان‌رده‌ها به‌حساب می‌آید. این تلفن همراه المان‌های مختلفی را از سایر گوشی‌های هوشمند موجود در بازار قرض گرفته است ولی به قول معروف، تقلید خوب می‌تواند نتیجه‌ای خوب را به همراه داشته باشد و به همین دلیل نیز باید گفت که طراحی هواوی نوا 3e از دیدگاه ما، قابل قبول و مناسب است.

5 در مورد “نگاهی به طراحی هواوی نوا 3e: چشم‌نواز در عین سادگی!”

  1. با قیمت این یک پرچمدار سال پیش htc (U Ultra) یا حتی خود هواوی میشه خرید که صد در صد بهتر از اینن

  2. این گوشی و همچنین همه میانرده های هواوی حرفی در مقابل همون xa2 سونی که دیروز کوبیدید ندارن خودتونم میدونید…صدا،باتری،سخت افزار،صفحه نمایش،دوربین، پشتیبانی نرم افزاری صد درصد بهتر
    حالا تا میتونید سونیو بکوبید????

    1. سونی؟؟؟؟خخخخخخخخخخخخخخخ
      سونی m4 اش هنوز تو ذهن مونده … بقیشم همینن …
      قدیما که یقینا شماها یادتون نمیاد به موتور اومده بود بازار که مدل باکلاس موتور رکس(موتور گازی) بود یعنی براوو!!
      این موتور براوو رو حتی اگه تو خونه از سقف اویزونم میکردی(ینی هیچ کاری ازش نمیکشیدی، هیچ کاری) خودبخود بعد 6 ماه روغن سوزی میگرفت???????????????????? ولی خب الان از ملتی که اون سالها با اون قارقارک به کاراشون میرسیدن یقینا خیلی راضی هستن الان و قدِ یه فوردگاز!! ازش کار میکشیدن ..
      اینو هنوز خیلیا یادشونه.
      حالا حکایت گوشی های سونیه. اون دوره گذشته که “سونی” با اسمش اجناسشو به ملت قالب کنه، طلبه میخاد! یکی مثل شما????????????????

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH