نحوه صحیح انتخاب رشته کارشناسی ارشد 97

ثبت نام کنکوری کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری و دانشگاه آزاد در سال گذشته ادغام شده و تغییراتی را در روند اعلام نتایج ارشد ایجاد کرد که سؤالات زیادی را در ذهن داوطلبین شرکت کننده در آزمون کارشناسی ارشد به‌وجود می‌آورد که در حال حاضر کارنامه اولیه داوطلبین در سایت سنجش قرار داده می شود. برای انتخاب رشته ارشد خوب احتیاج است نکاتی را در ارتباط با سیستم اعلام نتایج و انتخاب رشته داشته باشیم که در این مقاله سعی بر آن شده است که به این موارد بپردازیم.

معیارهای انتخاب رشته:

نکاتی که در انتخاب رشته کارشناسی ارشد می بایست مورد توجه قرار گیرد شامل موارد زیر است:

  • اعتبار علمی دانشگاه
  • موقعیت های کحاری
  • فعالیت هایی که در دانشگاه می توانید انجام دهید.
  • نزدیکی به محل سکونت
  • امکانات رفاهی
  • علاقه
  • ظرفیت دانشگاه
  • هزینه دانشگاه های انتخابی

تمامی موارد بالا به نوبه خودشون در انتخاب رشته کارشناسی ارشد تأثیرگذار خواهد بود، البته در بین این موارد تأثیرگذاری علاقه داوطلب به گرایشی که در آن رشته امتحانی، اعتبار علمی دانشگاه و موقعیت های کاری و ظرفیت دانشگاه ها بیشتر از عوامل دیگر می باشد.

انتخاب رشته ارشد

آنالیز کارنامه

پس از اعلام نتایج از طریق سازمان سنجش کارنامه اولیه افراد در سایت سازمان سنجش قرار داده خواهد شد. برای انتخاب رشته نیاز داریم تا در ابتدا قسمت های مختلف کارنامه آشنا شویم و بر اساس آنها انتخاب مناسبی را داشته باشیم.

کارناماه شامل قسمت های اطلاعات فردی و داوطلبی، اطلاعات هر رشته امتحانی شامل معدل مؤثر، رتبه و تراز (نمره کل) درصد دروس می باشد. قسمتی که می بایست مورد توجه داوطلبان قرار بگیرد، وضعیت داوطلب در هر گرایش تراز و رتبه ای که در آن گرایش کسب کرده است.

گرایش ها در قالب؟! عنوانی که ضریب در کانرامه ذکر شده است که تراز، رتبه و وضعیت مجاز بودن داوطلب در آن کد ضریب برای هر یک از دوره های تحصیلی ذکر شده است. یعنی در کارنامه داوطلب به تعداد هر کد ضریب، رتبه و تراز را خواهیم داشت.

نحوه صحیح انتخاب رشته کارشناسی ارشد 97:

فرم انتخاب رشته همزمان با انتشار دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد 97 در اختیار داوطلبان قرار می گیرد. هر داوطلب حق انتخاب 100 رشته محل از میان لیست رشته محل های ارائه شده در دفترچه را دارد. داوطلبینی که علاوه بر انتخاب رشته امتحانی اول در رشته امتحانی دوم شرکت کردند، می بایست رشته محل های انتخاب هر دو انتخاب خود را به ترتیب علاقه در این 100 حق انتخاب انجام دهند. وضعیت حق انتخاب داوطلب در دوره های روزانه یا دوره های غیر روزانه شامل شبانه، دانشگاه آزاد، پیام نور، پردیس و غیر انتفاعی در دو قسمت جداگانه هر کارنامه اعلام می شود که داوطلبین می بایست در دوره ها و یا کد ضریب های که مجاز به انتخاب شده است، 100 رشته محل انتخابی خود را انجام دهند.

انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 97:

انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد 97 به صورت جداگانه و از طریق سایت این دانشگاه به نشانی azmoon.org امکان پذیر است.

کلیه داوطلبانی که وضعیت دوره غیر روزانه آنها در کارنامه کارشناسی ارشد، مجاز باشد، می توانند 100 محل در دانشگاه آزاد را انتخاب کنند. داوطلبین با توجه به کد دسترسی به انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه ازاد که در قسمت انتهایی کارنامه اولیه ذکر شده است، نسبت به انتخاب 100 رشته محل مورد نظر اقدام نمایند.

داوطلبینی که علاوه بر رشته امتحانی اصلی، در رشته امتحانی شناور نیز شرکت کرده اند، 100 رشته محل انتخابی خود را به صورت تلفیقی از این دو رشته امتحانی بایست انتخاب کنند.

نکته ای که داوطلبینی می بایست مورد توجه قرار دهند، این است که گزینش در دانشگاه  ازاد بر اساس رتبه و تراز علمی داوطلب می باشد و اولویت انتخاب داوطلبین تأثیری در گزینش نهایی دانشگاه آزاد ندارد، پس داوطلبین می توانند 100 رشته محل خود را بر اساس علاقه، تراز علمی دانشگاه و دیگر شرایط انتخاب نمایند.

همچنین میتوانید برای مصاحبه دکتری درست و اصولی به سایت آیدانیتو که فضای هوشمند اموزش و مشاورره است، مراجعه نماید

1 در مورد “نحوه صحیح انتخاب رشته کارشناسی ارشد 97”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH