پنج دلیل برای این‌که بدانید مردم تمایلی به استفاده از مایکروویو ندارند

این روزها مایکروویوها مانند ماشین ظرفشویی و یا تستر حضور پررنگی در آشپزخانه‌های سراسر جهان دارند اما با این وجود هنوز هم برخی مردم به استفاده از آن‌ها مشکوک هستند.

ما در قرن بیست و یکم زندگی می‌کنیم و در حال حاضر حدود 90 درصد از خانوارها از مایکروویو استفاده می‌کنند اما با وجود این آمار بالا هنوز هم افرادی هستند که دلایل زیادی را برای توجیه عدم استفاده از مایکروویو بازگو می‌کنند. نکته جالب این است که با وجود صرف زمان کم‌تر برای آشپزی به‌همراه راحتی و صرفه‌جویی در انرژی باز هم بسیاری از افراد از استفاده از این دستگاه پرطرفدار اجتناب می‌کنند.

در ادامه این مطلب به پنج دلیل شایع برای عدم استفاده از مایکروویوها می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

  1. اشغال فضای آشپزخانه

برخی از مایکروویوها بزرگ هستند. به‌عنوان مثال Raytheon Radarange، با ارتفاع 6 فوت (1.8 متر) و وزن بیش از 700 پوند (320 کیلوگرم)، اولین مایکروویو تجاری بود. اما امروزه مایکروویوها در اندازه‌های مطلوب تولید می‌شوند و شما می‌توانید به‌راحتی از آن‌ها در فضای آشپزخانه استفاده کنید. بنابراین اشغال فضای آشپزخانه دلیل محکمه پسندی برای حذف این دستیار آشپزی کاربردی نیست!

  1. نگرانی در خصوص تابش اشعه‌های مضر

هنگامی‌که مصرف یک محصول به اندازه کافی فراگیر می‌شود در واقع بدین معناست که در کار خود موفق بوده است و همین امر بهانه‌ای برای تولید سایر محصولات مشابه می‌شود. اما برخی افراد با به کار بردن عباراتی مانند اشعه یا تابش در توضیح نحوه کار این محصولات سعی در بی‌اعتبار کردن آن‌ دارند.

جالب است بدانید “تابش” فقط یک اصطلاح برای توصیف امواج انرژی در طیف الکترومغناطیسی است که شامل امواج رادیویی، نور مرئی و اشعه ایکس می‌شود. اجاق‌های مایکروویو با انتشار امواج مایکروویوی کار می‌کنند؛ در واقع طول موج آن‌ها کمی کوچک‌تر از امواج رادیویی است که بیشتر در تکنولوژی راداری استفاده می‌شوند.

این امواج برای جابجایی مولکول‌های آب داخل غذا میلیون‌ها بار در ثانیه مورد استفاده قرار می‌گیرند و با ایجاد یک حرکت سایشی بین آن‌ها مانند زمانی‌ که ما دست‌هایمان را برای گرم شدن به هم می‌ساییم، به‌سرعت باعث افزایش دمای آن‌ها می‌شوند. بنابراین حتی اگر طول موج‌های خاصی در طیف الکترومغناطیسی بسیار خطرناک باشد، مایکروویوها از این گروه مستثنی هستند.

  1. ترس از نابود شدن مواد مغذی

اگر چه این ایده که مایکروویوها مواد مغذی موجود در مواد غذایی را نابود می‌کنند، بسیار قدیمی است اما باید بدانید که عکس این ایده کاملا صحیح بوده و اثبات شده است.

زمانی‌که مواد غذایی برای مدت زمان طولانی در مایعی با حرارت بالا پخته شوند، ارزش غذایی خود را از دست می‌دهند. بنابراین برای حفظ مواد مغذی در غذاهای روزانه بهتر است آن‌ها را با سرعت بیشتر و با مقدار آب کمتر طبخ کنیم و این در واقع همان کاری است که مایکروویوها انجام می‌دهند.

مطالعات نشان می‌دهد که مایکروویوها مواد مغذی مانند اسید فولیک و آنتی اکسیدان‌ها را با میزان بسیار بالاتری نسبت به آشپزی سنتی حفظ می‌کنند.

  1. مایکروویوها مواد غذایی را به‌صورت ناهموار گرم می‌کنند

در حالی‌که اجاق‌های معمولی غذا را از قسمت خارجی ظروف گرم می‌کنند، اجاق‌های مایکروویو تمام نواحی غذا را کمی یکنواخت گرم می‌کنند. اما از آن‌جایی‌که مایکروویوها برای تمرکز بر روی حرارت دادن آب کالیبره شده‌اند و آب در غذای شما همواره به‌صورت یکنواخت توزیع نمی‌شود، بنابراین این امکان وجود دارد که غذای شما به‌صورت کاملا هموار گرم نشود.

در واقع مولکول‌های پروتئین، چربی و نشاسته آهسته‌تر از آب گرم می‌شوند و حضور مقدار کمی نمک نیز باعث افزایش زمان آشپزی می‌شود. بنابراین، ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا غذای داخل مایکروویو به‌صورت دلخواه شما گرم شود. برای دریافت نتیجه بهتر کافی است آن را چند بار هم بزنید.

  1. ممکن است باکتری‌های احتمالی موجود در غذا از بین نروند

اگر چه شما باید از مصرف غذاهای آلوده اجتناب کنید اما جالب است بدانید دوباره گرم کردن غذا می‌تواند بعضی از باکتری‌های بد را از بین ببرد. بنابراین همان‌طور که قبلا نیز اشاره شد، تنها مشکل مایکروویوها در این مورد این است که غذا را به‌صورت ناهموار گرم می‌کنند.

اگرچه خوردن غذای آلوده ایده‌ای وحشتناک برای شروع است، اما قطعا می‌دانید که استفاده از مایکروویو نمی‌تواند در زمینه حذف باکتری از غذا به شما کمک کند؛ زیرا مواد غذایی حرارت همواری را دریافت نمی‌کنند و از همین رو امکان حذف باکتری‌ها از این طریق وجود ندارد. 

1 در مورد “پنج دلیل برای این‌که بدانید مردم تمایلی به استفاده از مایکروویو ندارند”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH