توئیتر در آستانه رفع فیلترینگ قرار گرفت

پس از فیلترینگ تلگرام که واکنش‌های بسیار زیادی را در بین مخالفان و موافقان آن در پی داشت، حال به‌نظر می‌رسد که دولت در تلاش است تا از توئیتر که نزدیک به ۱۰ سال از مسدود سازی‌اش می‌گذرد، رفع توقیف کند!

چندی پیش زمزمه‌هایی مبنی بر این درخواست به گوش می‌رسید و حال پایگاه اطلاع رسانی دولت، از نامه 6 وزیر و 2 نماینده مجلس که از اعضای کمیته تعیین مصادیق مجرمانه هستند، به دادستان کل کشور جهت رفع توقیف توئیتر خبر داد.

این نامه به تایید و امضای جهرمی وزیر ارتباطات، بطحایی وزیر آموزش و پرورش، علوی وزیر اطلاعات، آوایی وزیر دادگستری، غلامی وزیر علوم، صالحی وزیر ارشاد، سبحانی‌فر نماینده سبزوار و کاظمی نماینده ملایر در مجلس رسیده است. اعضای کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه ۱۲ نفر هستند و در صورت طرح این موضوع در این کمیته، با نظر مساعد امضاءکنندگان این نامه، توئیتر رفع فیلتر خواهد شد.

در صورت عملی شدن رفع فیلتر توئیتر می‌توان این قضیه را از دو جهت مورد بررسی قرار داد.

نخست به دلیل فعال بودن بخش زیادی از اعضای حاکمیت در توئیتر است که با انتقاد بسیاری از کاربران روبرو بوده‌اند مبنی بر آنکه چرا سیاسیون تا این حد در این شبکه فیلتر شده فعال هستند درصورتی‌که طبق قانون دسترسی به این وب‌سایت مسدود است. قاعدتا رفع توقیف از توئیتر راه را بر این انتقادات خواهد بست و فعالیت همه افراد به‌صورت قانونی و شفاف در آن دنبال خواهد شد.

مورد دوم را هم می‌توان به نوعی دلجویی و تلاش دولت برای فیلتر شدن تلگرام دانست که بخش زیادی از جامعه با آن موافق نبودند. البته شخص رییس جمهور نیز به صراحت مخالفت خودش را با مسدود شدن تلگرام بیان کرد اما این امر نیز راه به جایی نبرد و به همین سبب شاید باز شدن توئیتر بتواند تا کمی از آلام مربوط به مسدود سازی تلگرام را برطرف کرده و ذهن‌ها را کمی نسبت به آن مثبت کند، امری که با توجه به کارکرد نسبتا متفاوت تلگرام و توئیتر، چندان محتمل هم نخواهد بود.

حال بایستی منتظر ماند و دید با این نامه، آیا سرانجام رفع فیلتر توئیتر عملی خواهد شد و یا آنکه همچنان این وب‌سایت مسدود باقی می‌ماند.

2 در مورد “توئیتر در آستانه رفع فیلترینگ قرار گرفت”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH