اعلام جنگ اپل علیه کرملین؛ آپدیت جدید تلگرام در اپ استور تایید شد

روسیه در تلاش بود تا اپل را مجبور به حذف پیام‌رسان تلگرام از روی اپ استور کند. یک روز پس از تماس بنیان‌گذار این پیام‌رسان، Pavel Durov، با شرکت اپل مبنی بر عدم موفقیت در به‌روزرسانی جهانی تلگرام، کوپرتینویی‌ها مجوز لازم برای تایید عرضه این به‌روزرسانی را صادر کردند.

دورف در پیامی توییتری از این شرکت و مدیر اجرایی آن، تیم کوک، در خصوص اجازه جهت عرضه آپدیت جدید نرم‌افزار خود برای میلیون‌ها کاربر تشکر کرد. صدور این مجوز با خشم مقامات روسیه در کاخ کرملین روبرو شده است؛ چرا که روس‌ها پیش از این اعلام کرده بودند تلگرام جهت دسترسی دولت به پیام‌های ارسال شده کاربران بر روی این پلت‌فرم کمکی نمی‌کند.

در حالی که اپل با درخواست دولت روسیه برای حذف تلگرام از روی اپ استور موافقت نکرده بود، در خصوص تایید به‌روزرسانی این نرم‌افزار که از ماه آوریل در مرحله بررسی مانده بود، عجله‌ای نداشت. این کار شرکت موجب آن شده بود تا دورف باور کند که در مواجهه خود با دولت، اپل از کرملین حمایت می‌کند. سرویس اطلاعاتی روسیه (به اختصار FSB) درخواست کلیدهای رمزگذاری نرم‌افزار را از تلگرام کرده بود؛ درخواستی که طبیعتا با مخالفت شرکت روبرو می‌شد. این سرویس کلیدهای رمزگذاری را برای کمک به مداخله در پیام‌های اعضا و گروه‌هایی خاص لازم داشت.

در ابتدای سال جاری آژانس فدرال مسئول سانسور ارتباطات، Roskomnadzor، پیروز دادگاهی شد که در آن ممنوعیت تلگرام مطرح شده بود. این آژانس در اقدام بعدی خود نامه‌هایی به شرکت‌های اپل و گوگل ارسال کرد و خواستار حذف این نرم‌افزار از روی اپ استور و پلی استور شد. نامه دومی نیز در ماه گذشته به اپل با همین مضمون ارسال شد و در آن درخواست شده بود تا اپل اعلانات مربوط به آپدیت تلگرام را که برای کاربران در روسیه ارسال می‌شود نیز بلاک کند. Roskomnadzor یک ماه وقت به کوپرتینویی‌ها برای موافقت با درخواست خود داده است. اگر شرکت با این درخواست موفقت نکند، آژانس هشدار داده است که تمام فعالیت‌های اپ استور در روسیه را فیلتر خواهد کرد.

اپل پیش از این نیز سابقه همکاری با دولت‌ها با مواردی مشابه در پرونده خود دارد. تابستان گذشته این شرکت نرم‌افزارهای VPN را از اپ استور در چین جمع‌آوری کرد. این کار به درخواست دولت چین انجام می‌شد. ماه گذشته نیز شرکت در راستای اقدام وزارت صنعت و فناوری چین که درخواست کرده بود نرم‌افزار CallKit بر روی تمامی نرم‌افزارهای موجود در چین غیرفعال شود، اقدام به آماده‌سازی توسعه دهندگان نرم‌افزاری برای تغییرات بر روی CallKit کرده بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH