شکایت توئیتری افراد مبتلا به کور رنگی از بازی افتتاحیه جام جهانی

بازی افتتاحیه جام جهانی 2018، در روز پنج‌شنبه میان عربستان سعودی و روسیه به‌عنوان کشور میزبان برگزار شد و افراد زیادی از سراسر جهان پیگیر آن بودند.

اما پس از پایان بازی تعداد زیادی از کاربران توییتر در قالب پیام‌های مختلف اعتراض خود را از نحوه انتخاب رنگ لباس هر دو تیم اعلام کردند. این افراد که اغلب مبتلا به کور رنگی بودند، اعلام کردند که در شناسایی بازیکنان تیم مورد علاقه خود در زمین بازی دچار مشکل شده‌اند.

اما علت این اعتراض چه بود؟ کور رنگی سبز- قرمز یکی از شایع‌ترین انواع کورنگی در میان افراد است و متاسفانه در بازی افتتاحیه جام جهانی تیم روسیه با لباس قرمز و عربستان سعودی با لباس سبز در زمین بازی حضور یافتند و همین امر موجب شد تا بسیاری از تماشاگرانی که مبتلا به کور رنگی بودند، نتوانند به‌راحتی بازیکنان محبوب خود را شناسایی و آن‌ها را تشویق کنند.

افتتاحیه جام جهانی

برخی از آن‌ها با انتشار پیام‌هایی که در ادامه آورده شده است، اعتراض خود را اعلام کردند:

یکی از کاربران نوشت: قرمز مقابل سبز برای شروع جام جهانی! متاسفم برای کسانی که مبتلا به کور رنگی هستند.

کاربر دیگری نوشت:  کابوس رنگارنگ در بازی افتتاحیه. تشخیص بازیکنان عربستانی از زمین بازی به‌شدت دشوار است!

یکی دیگر از کاربران نوشت: کور رنگی قرمز – سبز. این اولین بازی جام جهانی است و بازیکنان در کیت قرمز و سبز بازی می‌کنند. آیا کسی می تواند بگوید که دقیقا چه اتفاقی افتاده است؟

کاربر دیگری این‌طور اعتراض خود را اعلام کرد: من از شروع بازی‌های جام جهانی بسیار هیجان زده‌ هستم، اما انتخاب رنگ قرمز در مقابل سبز یک کابوس بزرگ برای افرادی است که مبتلا به کور رنگی هستند.

کاربر دیگری این‌طور نوشت: هشت درصد از مردان مانند من دچار کور رنگی هستند. شایع‌ترین نوع کور رنگی، سبز و قرمز است. من فکر می‌کنم باید این مسابقه را از رادیو دنبال کنم. بازی دوم جام جهانی چه زمانی شروع خواهد شد؟!

کاربر دیگری نوشت: هیچ روشی برای تشخیص رنگ بین بازیکنان دو تیم وجود نداشت.

یکی دیگر از کاربران این‌طور اعتراض خود را اعلام کرد و نوشت: روسیه حداقل می‌توانست از کیت سفید استفاده کند. آیا انجام این کار بهتر نبود؟

گفتنی است؛ کور رنگی در واقع هیچ مشکل حاد یا خاصی نیست. بر اساس بررسی‌های انجام شده از هر 12 نفر مرد، یک نفر (8 درصد) به این بیماری مبتلا است و از هر 200 زن در جهان، یک نفر با این بیماری درگیر هستند. اختلال کور رنگی یک بیماری ارثی وابسته به کروموزوم X مغلوب است که در مردان شایع‌تر است.

اما نکته جالب اینجاست که بهبود تجربه تماشای فوتبال افراد مبتلا به کور رنگی یک ایده جدید نیست و حتی مربیان و بازیکنان، در صنعت نیز با آن برخورد می‌کنند.

به‌عنوان مثال، انجمن فوتبال انگلیس و یوفا در سال گذشته با سازمانی که در زمینه افراد مبتلا به کور رنگی فعالیت می‌کند؛ برای ایجاد یک کتابچه راهنما به منظور افزایش اطلاعات خود گفتگو کردند.

یکی از پیشنهادات ارائه شده، عدم استفاده از کیت‌های نامناسب در کنار یکدیگر و همچنین تجدید نظر در استفاده از لباس‌های قرمز و سبز بر روی زمین سبز رنگ است که متاسفانه این پیشنهاد ساده در بازی افتتاحیه رقابت‌های جام جهانی نادیده گرفته شده بود.

بر اساس بیانیه‌ای که در وب‌سایت Color Blind Awareness منتشر شده است؛ “کور رنگی یک مسئله مهم برای بازیکنان، تماشاگران و سرمایه‌گذاران در ورزش است و از عامیانه‌ترین سطح گرفته تا بالاترین سطح حرفه‌ای، با این موضوع در ارتباط هستند.”

در ادامه این بیانیه آمده است: ” این موضوع می‌تواند بر عملکرد یک شخص تاثیر بگذارد به‌خصوص اگر فرد موردنظر مبتلا به کور رنگی باشد، این امر می‌تواند او را از لذت بردن از تماشای مسابقات ورزشی محروم کند و همچنین موجب بروز تاثیرات منفی و سرخوردگی وی در ورزش شود.”

به نظر شما آیا می‌توان برای مرحله حذفی جام جهانی گزینه دیگری را در نظر گرفت؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH