بزرگ‌ترین سوپر کامپیوتر جهان رونمایی شد!

شرکت HPE، اَبَر رایانه جدید با معماری آرم (Arm-Processor) را به‌عنوان قسمت بزرگی از پروژه پردازش سریع و قدرتمند داده‌ها (HPC) رونمایی کرده است.

این شرکت غول رایانه‌­ای با دپارتمان انرژی ایالات‌متحده آمریکا (DOE) و آزمایشگاه و مراکز تحقیقاتی ملی Sandra آمریکا، گروهی را تشکیل داده و سیستم جدید Astra را به‌عنوان بخشی از پروژه پیشگام DOE ارایه داده است. هدف، عرضه شبیه‌سازی سریع و قدرتمند از داده‌­های انرژی‌های بالا است. شبیه‌سازی‌های دیگری نیز با استفاده از این ابررایانه به‌راحتی قابل انجام است.

Astra که از 145000 هسته در 2592 سرور پردازشگر دو هسته‌ای ساخته شده است، به‌طور عمده به‌منظور بهره‌مندی مدیریت امنیت ملی هسته‌ای ایالات‌متحده (NNSA) به کار خواهد رفت که از آن برای شبیه‌سازی پیشرفته مدل‌های چندین حوزه استفاده خواهد شد که شامل فیزیک انرژی بالا و امنیت ملی آمریکاست.

اَبَر قدرتمندی

این اَبَر رایانه به تقاضای مراکز مختلف برای افزایش پردازش و تحلیل داده‌های وسیع و گسترده در حیطه تحقیقات و کشف فضاهای دوردست، بهره‌برداری شده است. این دستگاه با معماری آرم قدرتمند و فناوری جدید HPC برای تحلیل و پردازش در مراکز حکومتی و دیگر دستگاه‌های خصوصی کاربرد خواهد داشت.

سیستم Astra بر روی معماری آپولو 70 شرکت HPE اجرا خواهد شد که سازنده بیان کرده است به‌منظور کارایی در داده‌های عظیم و بهره کاری مناسب بسیار حایز اهمیت است.

شرکت HPE بیان کرد که معماری آپولو 70 قادر است 2.3 پیک نظری پتافلاپس (پتافلاپس petaflops به معنای یک هزار میلیون میلیون فلاپس است؛ فلاپس نیز به معنای عملیات ممیّز شناور در ثانیه، واحد اندازه‌گیری سرعت پردازش داده‌ها توسط رایانه است) پردازش کند و 23 درصد کارایی بهتر حافظه، نسبت به نسخه‌های قبلی همین شرکت را داراست. چگالی این سیستم نیز بسیار بهبود یافته است.

مایک ویلدیبیل (Mike Vildibill) مدیر ریاست شرکت HPE خاطرنشان کرده است که:

با معرفی معماری آرم آپولو 70 در فناوری ساختار قدرتمند HPC، ما عناصر قدرتمندی را عرضه کرده‌ایم؛ یک ویژگی مهم اجرای حافظه قوی در چگالی بسیار مناسب است که قابل‌مقایسه با محصولات دیگر شرکت‌های تولید اَبَر رایانه نیست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH