نگاهی به تاریخچه گرفتن عکس سلفی در گوشی‌ها

واژه سلفی Selfie لغت کاربردی سال 2013 در فرهنگ واژگان آکسفورد شد، اما استفاده از آن در عمل، برای گرفتن عکس به گذشته‌های دورتری بازمی‌گردد. تاریخ اولین عکس سلفی به سال 1839 بازمی‌گردد که رابرت کورنلیوس (Robert Cornelius) اولین سلفی تاریخ را به نام خود ثبت کرده است.

در چند سال گذشته، دوربین‌های عکاسی به یک ویژگی اصلی در تلفن همراه تبدیل شدند و با ورود دوربین به گوشی‌های مردم گرفتن عکس دیگر دشوار و با دردسر همراه نبود. مردم از سراسر جهان برای ثبت خاطرات خود با گوشی‌هایشان عکس می‌گرفتند.

در آن زمان گوشی‌ها دوربین دوطرفه نداشتند و برای گرفتن عکس سلفی نیاز به یک آیینه بود. برخی گوشی‌ها در آن زمان امکانات اضافه‌تری برای دوربین داشتند که یکی از آنها Sony Ericsson T68i بود. متاسفانه دوربین گوشی‌ها تنها در یک سمت بود و از صفحه‌نمایش خود گوشی برای دیدن فضای عکس نمی‌توانستیم استفاده کنیم.

سبک گرفتن عکس سلفی، با اضافه شدن ویژگی داشتن آیینه کوچک در کنار دوربین گوشی که بعضی از کارخانه‌های ساخت گوشی به آن اضافه کردند، به‌شدت فراگیر شد و طرفدار زیادی پیدا کرد. با این ویژگی، یعنی داشتن یک آیینه کوچک در کنار دوربین پشتی با چرخاندن گوشی گرفتن عکس سلفی راحت‌تر شده بود. البته بعضی از گوشی‌ها به‌جای آینه نمایشگری را در پشت گوشی ایجاد کرده بودند.

چرخاندن گوشی و داشتن دو نمایشگر برای گرفتن عکس سلفی، مشکل نداشتن دو دوربین در دو طرف گوشی را حل کرده بود و حتی دیگر نیازی به وجود آینه برای این مدل عکاسی دیده نمی‌شد. گوشی‌هایی که نمایشگر پشتشان رنگی هم بود کارایی بهتری برای نشان دادن منظره در هنگام عکاسی عرضه کرده بودند. اما در ادامه به روش‌های کمی عجیب‌ و غریب‌تر عرضه‌شده خواهیم پرداخت.

نوکیا N90 صفحه نمایشگرش قابلیت چرخش افقی داشت و با این کار یادآور خاطرات دوربین‌های دستی بود. قسمت پایینی گوشی نوکیا 3250، قابلیت چرخش 180 درجه داشت که قابلیت چرخش آن در دو جهت پشت و جلو اضافه شده بود.

در سال‌های اخیر Oppo N1 ترفند مشابه بالا را به گوشی خود اضافه کرده بود که تنها یک دوربین در بالای دستگاه قرار داشت که قابلیت چرخش برای گرفتن عکس از منظره پشت گوشی و جلوی آن را داشت. همچنین این ویژگی برای گرفتن عکس‌های پانوراما کارایی داشت. در این حالت شما نیازی نداشتید به‌صورت دستی دوربین را 360 درجه بچرخانید.

کمی بعدتر گوشی Huawei Honor 7i به بازار عرضه شد که دوربینی در آن تعبیه شده بود که قابلیت چرخش در راستای مختلف را داشت. هرچند که شما باید به‌صورت دستی آن را می‌چرخاندید. دوربین آن به‌وسیلۀ یک «دستگیره» به دستگاه متصل شده بود. این گوشی مزایای بسیاری برای عکاسی داشت. از آن برای گرفتن حالت­های مختلف با زوایای گوناگون استفاده می‌­شد. این ویژگی حتی در برخی زمان­‌ها که نور محیط تنظیم نبود نیز با چرخش زاویه به حالت مناسب برای عکاسی کمک می‌­کرد.

اما این انتهای کار و عجیب‌ترین حالت‌های دوربین در گوشی‌ها نیست. بعضی از آن‌ها ویژگی‌های عجیب‌تری نیز داشتند. گوشی Vivo NEX S دوربینی داشت که به‌صورت کشویی از دستگاه جدا می‌شد و مانند پریسکوپ زیردریایی (وسیله‌ای که زیردریایی‌ها برای دیدن سطح آب از آن استفاده می‌کنند) از سطح بالایی گوشی فاصله می‌گرفت. با داشتن این ویژگی، نیازی به وجود دوربین جلو برای گوشی نبود و به این سبب گوشی می‌توانست باریک‌تر باشد.

ترفندی مانند ترفند Honor می‌توانست توسط لولایی در پشت گوشی به کار برده شود. گوشی Doogee Mix 4 نیز به‌نوبه‌­ای همان شیوه دوربین کشویی را برای گوشی خود به کار گرفته بود. قابلیت چرخش برای دوربین و صفحه‌نمایش طراحی شده بود. این ترفند یکی از پرکاربردترین راهکارها برای دوربین و گرفتن عکس سلفی بود که البته به حجم داخلی خود گوشی کمک چندانی نداشت، اما قطعا به باریک­‌تر شدن آن کمک می‌­کرد زیرا حداقل چند قطعه در داخل آن قرار نمی­‌گرفت.

اما این مدل از دوربین‌ها به‌ندرت در گوشی‌ها تعبیه شدند. ساختن این مکانیسم برای گوشی هم گران بود و هم پیچیده و خریدن آن برای مشتریان سخت‌تر می‌شد. سازندگان گوشی بیشتر برای حذف صفحه‌کلید و قابلیت لمسی شدن گوشی‌ها تلاش کردند و هزینه و زمان زیادی را برای ساختن مکانیسم‌های دوربین‌های کشویی و چرخشی نداشتند.

سختی و فشار استفاده از لولا برای گوشی به‌اندازه راهکار جدید گذاشتن دوربینی کوچک در پایین گوشی توسط Xiaomi Mi Mix نبود، یا حتی گرفتن قسمت کوچکی از صفحه‌نمایش برای تعبیه کردن یک دوربین کوچک در جلوی گوشی.

Essential اولین شرکتی بود که از ایده گذاشتن دوربین کوچک در جلوی گوشی یا حتی دوربینی که قابلیت بیرون آمدن از داخل گوشی را داشته باشد، استفاده کرد. گرچه این ایده دوربین داخلی با مشکل خرابی همراه بود. قسمت جامد برای بیرون آمدن دوربین شکننده بود و معمولا خراب می‌شد. قطعا به یاد دارید گوشی‌هایی که قابلیت چرخش داشتند با پاره شدن و خرابی سیم رابط صفحه‌نمایش به‌کلی نابود می‌شدند.

با نگاه به این تاریخچۀ کوتاه روند شکل‌گیری گوشی‌های باثبات و بادوام از نسل اولیه گوشی‌های چرخشی و کشویی را بررسی کردیم. هرچند که گوشی‌ها در ابتدا بسیار ویژگی‌های عجیبی داشتند، اما در آن زمان کارایی خوب و طراحی زیبایی را برای مشتریان ارائه کرده بودند. امروزه گوشی‌ها نه کشویی و نه باقابلیت چرخش ساخته می‌شوند که شاید به گفته برخی از مشتریان کسل‌کننده‌تر به نظر برسند، هرچند که بسیار بادوام‌اند و گرفتن عکس سلفی توسط آنها بسیار راحت و باکیفیت است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH