اطلاعات ژنتیک شما قابلیت پاک شدن ندارند!

شما در اینستاگرام شخصی خود مطلبی را ساعت 2 بامداد به اشتراک گذاشتید و در پاک شدن آن شک دارید؟ به نظر می‌رسد که قابلیت پاک کردن دائم آن را دارید (حداقل در ظاهر)، اما زمانی که اطلاعات DNA  خود را به اشتراک گذاشتید، آیا قادر به حذف ژنتیک و نمونه خود هستید؟ بهتر است بدانید که عملا این کار غیرممکن است!

تست خانگی اطلاعات ژنتیکی به‌سرعت در حال گسترش است. در فوریه امسال، 12 میلیون نفر یا تست بزاق دهان ژنتیک را انجام داده‌اند یا نمونه پوست گونه خود را برای شرکت‌های آزمایش‌کننده اطلاعات ژنتیک مانند Ancestry.com ،23andMe ،MyHeritage یا ده‌ها کمپانی دیگر که اخیرا اضافه شده‌اند، فرستاده‌اند. این شرکت‌ها قادر خواهند بود بر اساس ژنتیک شما اطلاعاتی از قبیل احتمال گرفتن بیماری‌ها مانند سرطان تا اشتراکات اعضای خانواده با کسانی که حتی اسمشان را نمی‌دانید، ارایه دهند. البته قیمت انجام این آزمایش‌ها مقرون‌به‌صرفه است که از حدود 69 دلار شروع می‌شود.

به نظر می‌رسد راهی آسان بی هزینه و جالب برای شناختن خود داشته باشیم، اما در نظر بگیرید که تصمیم دارید، دیگر شرکت آزمایش‌کننده، نتایج و ویژگی‌های DNA  شما را نداشته باشد. روزنامه نگاری از بلومبرگ (Bloomberg) شاید اولین نفر از این دسته مردم را پیدا کرده و ببینید که چقدر سخت خواهد بود.

کریستن براون Kristen V. Brown نمونه بزاق دهان خود را در طی چند سال برای بررسی و انجام آزمایش به چند شرکت فرستاده و حال خواسته است که اطلاعات ژنتیکی خود را حذف کند.

شرکت Ancestry.com به این شخص اجازه داد که داده‌های خود را به‌صورت آنلاین حذف کند، اما یک هفته بعد کریستن با این شرکت تماس گرفت که نمونه‌اش را از بین ببرند، زیرا که همچنان سالم بود.

23andMe در ابتدا به او گفت که ابزار و شرایطی که قادر به حذف نمونه و اطلاعاتDNA  باشند، هم‌اکنون در دسترس نیستند. چندی بعد این شرکت به کریستن گفت که قادر نخواهند بود اطلاعات او را حذف کنند زیرا این امر خلاف آیین‌نامه حکومتی است.

قضیه از این قرار است زمانی‌که شما در مورد آنکه مثلا چقدر اصالتا آمریکایی هستید، این تست را انجام می‌دهید، اطلاعات مربوط به شما تنها در شرکتی که شما نمونه را به آن دادید قرار نخواهند گرفت.

یک نگاه کلی به آیین‌نامه شرایط استفاده خدمات و سیاست‌های حفظ حریم خصوصی این شرکت‌ها نشان می‌دهد که بیشترشان اطلاعات DNA شما را به بخش‌های ثالثی مانند بخش‌های حقوقی یا آزمایشگاه‌های علمی خواهند داد. حتی برخی از این شرکت‌ها می‌توانند اطلاعات ژنتیکی شما را بفروشند. شاید به یک شرکت بیمه که می‌خواهد بر اساس سلامتی عمومی شما میزان پوشش حق بیمه را کم کند (اکثر شرکت‌های بیمه بر اساس سلامتی شخص قادر به انجام این کار هستند، البته این مسئله شامل شرکت‌های بیمه عمر نمی‌شود).

اطلاعات ژنتیک، تنها بین شما و شرکت آزمایش‌کننده باقی نمی‌ماند؛ پس عملا امکان ردگیری این اطلاعات به مکان‌های مختلف غیرممکن است. شاید این اطلاعات یا گاهی حتی نمونه ارایه شده در قاره دیگری باشد و گروهی محقق بر روی بررسی نتایج یک پیش بینی از آن استفاده کنند.

نکته عجیب  دیگری نیز هست که اصلا معلوم نیست چه مقدار این تست ژنتیکی دقیق باشد. گروه تحقیقاتی گزارش داد که برخی از این آزمایشگاه‌ها حتی تفاوت بین DNA انسان و سگ را متوجه نمی‌شوند. اگر نگاه بدبینانه به قضیه داشته باشیم، این تست تنها برای شما دادن اطلاعات باارزش DNA به چند شرکت و بخش‌های مختلف است و حتی در عوض اطلاعات ناقصی این آزمایشگاه‌ها ارایه می‌دهند.

شاید دفعه دیگری که بخواهید از اطلاعات گذشته خانوادگی خود مانند اینکه مثلا جد شما آیا پادشاه بوده است یا نه مطلع شوید، از آزمایشگاه و شرکتی که به حریم خصوصی شما احترام گذاشته و حقوق‌تان را مطابق امر شما اجرا می‌کند، استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH