هارد اکسترنال

با اطلاعات حیاتی خود چه کنیم؛ استفاده از هارد‌ اکسترنال یا ذخیره‌سازی ابری؟!

برای سال‌های متمادی، تنها راه داشتن حافظه اضافی و فضای ذخیره‌سازی اطلاعات بیشتر، خرید یک هارد اکسترنال (خارجی) با ظرفیت بالاتر بود که انتقال اطلاعات به روی آن نیز به ساعت‌ها وقت نیاز داشت. با این حال این روند کسل کننده در حال تغییر است زیرا در چند سال اخیر کم‌کم کاربران به سمت فناوری‌های ابری حرکت کرده‌اند. ولی چرا؟

هارد اکسترنال

با ما در آی‌تی‌رسان همراه باشید تا دلایل مثبت و مزیت‌های استفاده از ذخیره‌سازی ابری را مورد بررسی قرار دهیم. برای راحتی کار این موارد را در چهار دسته قرار داده‌ایم که هر یک را به طور جداگانه توضیح خواهیم داد. این موارد به شرح زیر هستند :

  • دسترسی جهانی
  • امنیت
  • فناوری همگام‌سازی
  • هزینه

شاید همه ما برای یکبار هم که باشد هشدار کم‌بودن فضای دیسک را در گوشه مانیتور مشاهده کرده‌ایم و کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که در طول عمر استفاده از کامپیوتر، خراب شدن فایل‌ها و از بین رفتن اطلاعاتش را تجربه نکرده باشد. پس داشتن یک استراتژی خوب برای حفاظت از فایل‌ها و پشتیبانی از اطلاعات مهم و حیاتی در عصر ارتباطات به یک ضرورت و نیاز عقلانی بدل شده است. در حقیقت همه کاربران باید در این رابطه اطلاعات کافی را بدست آورند و نحوه مراقبت و نگهداری از اطلاعاتشان را به خوبی فرا گیرند و با روش‌های پشتیبان‌گیری از فایل‌ها آشنا شوند.

مطمئنا عکس‌ها، ویدیو‌ها، موسیقی‌ها و اسناد و مدارکی که در طول سالیان آنها را در سیستم خود جمع‌آوری کرده‌اید از اهمیت زیادی برخوردار هستند و این احتمال وجود دارد که در صورت از بین رفتن دیگر نتوان به آنها دسترسی پیدا کرد. پس باید این اطمینان را حاصل نمود که با بهره‌گیری از روش‌های پشتیبان‌گیری حیات و امنیت آنها را برای آینده تضمین نماییم. در مورد اسناد و طرح‌های کاری این دوراندیشی از اهمیت دوچندانی برخوردار است و قطعا تاثیر از بین رفتن چنین فایل‌هایی بسیار شدید‌تر و زیان‌بارتر خواهد بود.

به علاوه شما همواره مایل هستید که از فضای بیشتری بر روی سیستم خود برخوردار باشید تا در صورت نیاز دچار مشکل نشوید یا با تاخیر در کارهای‌تان روبرو‌ نگردید، پس پیدا کردن بهترین راه پشتیبان‌گیری از فایل‌ها مهم‌ترین مسئله‌ای است که کاربران با آن روبرو هستند. سال‌های سال است کاربران به دنیای اینترنت وارد می‌شوند و حجم زیادی از فایل‌ها را دانلود می‌کنند و با صرف ساعت‌ها زمان، فایل‌های ذخیره شده را از روی سیستم به درایو‌های اکسترنال منتقل می‌کنند و این چرخه بار‌ها و بار‌ها تکرار می‌شود.

هارد اکسترنال

با اینکه در سال‌های اخیر سرعت خواندن و انتقال اطلاعات از روی این هارد‌های اکسترنال بسیار افزایش یافته است ولی با این حال هنوز هم آنها خیلی قابل اعتماد نیستند. نرخ خرابی هارد‌های اکسترنال، به خصوص در مدل‌های جدید‌تر، بسیار بالا است و طبق آمار‌‌های رسمی، در دوره زمانی که هنوز تحت پوشش خدمات گارانتی هستند، نرخ آن به عدد ناامید‌کننده 27 درصد می‌رسد. این بدین معناست که هارد‌های اکسترنال تنها در دو سه سال اول خوب کار می‌کنند و پس از آن باید قید آنها را بزنید و با اطلاعات‌تان خداحافظی نمایید.

اما وضعیت در مورد فضا‌های ابری چگونه است؟

شاید هنوز فضا‌های ذخیره‌سازی ابری به سرعت هارد‌های اکسترنال نباشد اما آنها برگ برنده‌ای در اختیار دارند که هارد‌های اکسترنال قادر به عرضه آن نیستند و آن چیزی نیست به‌جز اطمینان خاطر و پشتیبانی بدون محدودیت زمانی!

دسترسی جهانی

ما اطلاعات و فایل‌های‌مان را در جاها‌ی مختلفی نگهداری می‌کنیم و بر روی سیستم‌های گوناگون پرونده‌های گوناگونی را قرار داده‌ایم. بسیاری از اطلاعات و تصاویر شخصی بر روی گوشی‌های هوشمندمان است. ویدیو‌ها، فیلم‌ها، اسناد و پروژه‌های بسیاری بر روی لپ‌تاپ‌های‌مان قرار گرفته است. بر روی سیستم‌ها و سرور‌های دفتر کارمان نیز فایل‌های بسیاری ذخیره شده‌اند و هارد اکسترنال تنها قادر به ارایه خدمات پشتیبانی به دستگاه‌هایی است که به طور مستقیم به آنها متصل شود.

از طرف دیگر فضا‌های ذخیره‌سازی ابری این امکان را به شما می‌دهند تا از طریق تمامی دستگاه‌های متصل به اینترنت به راحتی از هر فایلی پشتیبان ‌تهیه کنید بدون آنکه نیاز به اتصال هیچ وسیله و گجت اضافه‌ای به آن باشد. به علاوه دسترسی به این اطلاعات نیز بسیار ساده‌تر است زیرا شما برای استفاده و دیدن این اطلاعات تنها نیاز به مرورگر و ارتباط اینترنت دارید. حتی بیشتر سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری برای مشتریان خود، اپلیکیشن‌های اختصاصی به منظور مدیریت بهتر فایل‌هایشان ارایه می‌دهند که کار را بسیار آسان‌تر می‌نماید.

امنیت

در زمان استفاده از درایو‌های اکسترنال، مسئولیت امنیت و حفاظت از خود هارد و اطلاعات موجود در آن بر عهده شخص شماست. موردی که در بسیاری از موارد سبب از بین رفتن اطلاعات و زیان‌های خسارت‌بار شده است. هنگامی که شما فایل‌های خود را از روی هارد‌های HDD دستگاه به هارد‌های اکسترنال منتقل می‌کنید آنها را در معرض خطرات بسیاری قرار می‌دهید که در صورت بروز مشکلات، بازیابی اطلاعات ناممکن یا با دردسر‌های فراوان همراه است.

البته سیستم‌های ابری و امنیت نیز همواره با یکدیگر دچار مشکلات بسیاری بوده‌اند و هرگز به طور کامل و شایسته امنیت در فضای ابری فراهم نشده است. برای آشنایی با مشکلات سرویس‌های ابری می‌توانید مقاله شش دلیلی که به شما ثابت می‌کند نباید از خدمات ذخیره‌سازی ابری استفاده کنید را مطالعه نمایید. با این حال در سال‌های اخیر، سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری بیش از پیش به سوی استفاده از استاندارد‌های رمز نگاری پیشرفته حرکت کرده‌اند که امروزه می‌توان درصد اطمینان قابل قبولی را برای جلب اعتماد مشتریان ارایه دهند. در واقع اکنون اطلاعات و فایل‌های کاربران در فضاهای ابری نسبت به گذشته از امنیت بالایی برخوردار است.

حتی برای مثال سرویس‌های ابری اروپایی، اطلاعات کاربران را پیش از انتقال به سرور‌هایشان رمزنگاری می‌کنند تا از هرگونه سواستفاده‌ احتمالی جلوگیری شود. این بدین معناست که بعد از آپلود فایل‌ها به فضای ابری، هیچ کس به جز کاربر قادر به خواندن و مشاهده اطلاعات نخواهد بود. از بهترین سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری در سال 2018 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

به علاوه بهترین فضای‌های ذخیره‌سازی ابری مخصوص عکس و تصویر عبارتند از :

همچنین از بهترین ارایه دهنده‌گان فضاهای ابری میزبانی وب (هاستینگ ابری) سال 2018 می‌توان این گزینه‌ها را در نظر داشت:

فناوری همگام‌سازی

این فناوری یکی از مفید‌ترین ابزار‌های این حوزه است که بسیار کم در مورد آن صبحت می‌شود. همگام‌سازی انتخابی به شما این اجازه را می‌دهد تا پوشه‌های لوکال را که بر روی دستگاه و سیستم خود دارید به سرویس ابری متصل کرده و ارتباط دهید. در واقع اگر شما در حال انجام کاری هستید و به اینترنت دسترسی ندارید همگام‌سازی به شما این امکان را می‌دهد تا کار خود را ادامه دهید.

هارد اکسترنال

هزینه نسبت به کیفیت

صرف‌نظر از دیگر دلایل و ویژگی‌ها، احتمالا هزینه مهم‌ترین عامل انتخاب برای کاربران است. درایو‌های اکسترنال دارای قیمتی متعادل با شیبی خطی هستند به عبارت دیگر شما هر چقدر پول بیشتری بپردازید فضای بیشتری نیز دریافت می‌کنید. برخی از درایو‌های اکسترنال هم با دریافت هزینه بیشتر، گارانتی‌های اضافه‌ای نیز ارایه می‌دهند و متاسفانه این گارانتی‌ها شامل بازیابی اطلاعات نیست. فرایندی که می‌تواند تا 1500 دلار نیز خرج بر روی دست مالک آن بگذارد و از آن بدتر اینکه حتی ممکن است بسته به نوع خرابی و آسیب، این اقدامات و هزینه‌ها هیچ فایده‌ای نداشته باشد و اطلاعات برای همیشه از بین برود.

اما در مورد خدمات ابری، این سرویس‌ها بسته به نوع مدل سرویس انتخابی توسط کاربر، قیمت‌های متفاوتی دارند و ممکن است مقداری گران‌تر باشند. با این حال نکته مهم و اطمینان بخش آن این است که این هزینه شامل سرویس بازیابی پیشرفته فایل‌ها نیز هست. به عبارت دیگر هزینه‌ای که شما برای یک سرویس ابری پرداخت می‌کنید، در بردارنده فضای ذخیره‌سازی، امنیت، بازیابی و سایر موارد است که در کل هزینه‌های ذخیره‌سازی ابری را در مقایسه با دیگر خدمات و روش‌های پشتیبان‌گیری، ارزان‌تر و با کیفیت‌تر می‌نماید.

در نهایت باید رای به برتری سرویس‌های ابری داد، به علاوه اینکه هر ساله هزینه اشتراک و استفاده از آنها کمتر و دسترسی به سرویس‌های ابری بیشتر می‌شود. به علاوه خیال کاربر از لحاظ بازیابی اطلاعات، امنیت و همچنین اطمینان از دسترسی به فایل‌ها در هر نقطه دنیا آسوده خواهد بود. از طرف دیگر با توجه به تکامل این سرویس‌ها و ارایه خدمات جدید‌تر از جمله گزینه مادام‌العمر (Lifetime) شاید کم‌کم شاهد از دور خارج شدن هارد‌های اکسترنال و پیوستن آنها به اجداد قدیم‌شان یعنی دیسک‌های فشرده (CD، DVD و …)  باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH