تصمیم مایکروسافت برای به‌کارگیری تراشه اسنپ‌دراگون 1000 در دستگاه‌های مختلف

پیش‌تر کمپانی کوالکام صریحا از تصمیم خود برای ورود به عرصه کامپیوترهای شخصی X86 خبر داده است. اکنون با وجود دستگاه‌هایی نظیر ایسوس پریموس ولو در مراحل تولید، امکان اجرای سیستم‌عامل ویندوز بر روی سخت‌افزارهای مبتنی بر معماری ARM وجود دارد. در حال حاضر سفارش شغلی جدید کوالکام که به یک مهندس ارایه شده است، میزان جدیت نگرش مایکروسافت نسبت به معماری ARM را تا حدی روشن خواهد کرد.

مهندس پروژه چندرسانه‌ای مایکروسافت بر کلیه اعمال ارزیابی تراشه‌های ممتاز شرکت کوالکام با اسامی اسنپ‌دراگون 845 و اسنپ‌دراگون 1000 نظارت داشته و آن‌ها را مدیریت کرده است. این تراشه‌ها می‌توانند در کامپیوترهای دسکتاپ، اندرومدا، دستگاه‌های واقعیت‌افزوده، واقعیت‌مجازی و واقعیت ترکیبی هولولنز و در بخش‌های صوتی، ویدیویی، نمایشگر و دوربین به کار گرفته شوند.

ظاهرا هم اکنون غول آمریکایی سرگرم تست تراشه‌های کوالکام برای طیف وسیعی از دستگاه‌ها شامل ابزارهای پیش پاافتاده با قابلیت حمل فوق‌العاده، تبلت‌ها، کلیه گجت‌های واقعیت‌افزوده و واقعیت‌مجازی و حتی کامپیوترهای شخصی دسکتاپ است.

به نظر می‌رسد که کوالکام به محصولات سری ARM خود با کاربری ویندوز توجه ویژه‌ای دارد و لذا فرآیند توسعه چنین تراشه‌هایی بسیار معنادار خواهد بود. در کنار چیپست اسنپ‌دراگون 835 که ابتدا برای اقدامات توسعه اولیه مورد استفاده قرار گرفت، اکنون نمونه قدرتمندتری از این تراشه با نام اسنپ‌دراگون 850 و همچنین اسنپ‌دراگون 1000 وجود دارد.

ظاهرا اسنپ‌دراگون 1000، چیپست بسیار جالبی خواهد بود؛ چرا که این تراشه به صورت سفارشی برای محیط ویندوز ساخته شده و محصولات کم‌قدرت شرکت اینتل را مستقیما هدف قرار داده است. اسنپ‌دراگون 1000 در کنار نمونه اولیه با TDP (توان طراحی حرارتی) 6.5 واتی، حتی در قالب یک پکیچ 12 واتی قدرتمندتر نیز ظاهر شده است.

از نظر قدرت خام، این تراشه تقریبا بایستی با محصولات سری U اینتل مانند 8250U و 8550U رقابت نماید؛ لذا تلاش مایکروسافت جهت به‌کارگیری این تراشه‌ها در پردازش‌های سنگین‌تر نظیر واقعیت‌افزوده و واقعیت‌مجازی ابدا تعجب‌آور نخواهد بود.

بخش کامپیوترهای دسکتاپ در فهرست شغلی مذکور، سورپرایزهای بیش‌تری را به همراه دارد؛ چرا که به سادگی می‌توان مشاهده کرد که اسنپ‌دراگون 1000 یا تراشه مشابه آن، راه خود را به سوی کامپیوترهای NUC آینده اینتل نیز باز کرده است. نهایتا اشاره به پروژه اندرومدا به نوعی ما را غافلگیر می‌کند. بررسی برخی شایعات قدیمی و اطلاعات لو رفته در این زمینه، مجددا داستان دستگاهی با ظاهر مشابه تبلت و مجهز به نمایشگر تاشو را تداعی خواهد کرد. لذا فارغ از هرگونه نتیجه‌گیری به نظر می‌رسد که این گجت همچنان فرآیند توسعه خود را پشت سر می‌گذارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH