پتنت جدید مایکروسافت کیفیت تصویر هولوگرام را افزایش می‌دهد

یکی از برجسته‌ترین و زیباترین ویژگی‌های تصویری لنزهولو مایکروسافت این است که حبابی سایه‌ای جلوی لنز برای کاهش نور بیرونی و درنتیجه افزایش کیفیت و روشنایی هولوگرام طراحی شده است.

هرچند که شرکت مایکروسافت یادآور می‌شود که این لنز کارایی بیشتر و عملکرد بهتری هم دارد. در محیط پرنور که حتی حباب سایه‌ای هم نمی‌تواند مقدار زیاد نور را کاهش دهد تا هولوگرام تاریک به نظر نرسد، این لنز همچنان تصویر را باکیفیت نگه می‌دارد.

این شرکت چنین می‌نویسد:

دستگاه نمایشگر نزدیک چشم (NED)  برای کارایی بهتر به این سیستم اضافه شده است که برای محیط سرپوشیده و باز مناسب است. هرچند میزان نور محیط پهنه گسترده‌ای را از 10 لوکس در یک تاریک بسته تا 120 هزار لوکس در محیط باز زیر تابش مستقیم آفتاب شامل می‌شود. دستگاه NED وضوح هولوگرام را در هر میزان نور باید تضمین کند. البته هر قدر که دستگاه NED برای کاهش نور محیط (مانند بیرون خانه) فعالیت کند، مصرف برق نمایشگر نیز دردسرساز می‌شود. حتی اگر شارژ دستگاه کامل باشد، اما تصویر هولوگرام در محیط نورانی ممکن است از اشیا واقعی کمی تاریک‌تر و کدرتر به نظر برسد. خصوصا ممکن است اشیا واقعی در یک محیط نورانی نیز در نمایشگر چشم دیده شوند و کمی از محیط تصویر را اشغال کنند. به‌علاوه ممکن است نور بعضی از منبع‌های محیط با عبور از عدسی نمایشگر به اجزای رنگی شکافته شود و مانند نور رنگین‌کمان یا موارد مشابه به نظر برسد.

به‌هرحال شرکت مایکروسافت ایده‌ای برای حل این مورد بدون بالا بردن میزان نور خود تصویر دارد. این عمل به طرز هوشمندانه و البته انتخابی نور محیط بیرونی هولوگرام را کاهش می‌دهد. از این‌ رو دیگر تصویر با نور بیرونی تداخلی نخواهد داشت. این شرکت چنین گفته است که:

کارایی و تضمین فناوری حاضر به یک سیستم و روشی برای کنترل مقدار نور رسیده به چشم از طریق بدنه NED مرتبط است.

ویژگی این فناوری جدید، می‌تواند هر دو مورد از اجزا فعال و غیرفعال را برای کاهش نور محیط داشته باشد. مثلا یک جز غیرفعال می‌تواند یک پوشش فتوکرومیک برای صفحه‌نمایش دستگاه NED باشد. این پوشش فتوکرومیک می‌تواند مسئول کنترل و عبور نور فرابنفش (مثلا از نور خوشید) باشد که نور عبوری از نمایشگر NED را کاهش دهد و تاریک‌تر کند.

قسمت فعال می‌تواند یک دولایه تک رنگ باشد که نور پنل پشتی اپتیکی هولوگرام را تاریک می‌کند. پنل کاهنده نور می‌تواند نور محیط‌های روشن و تاریک را در پشت نمایشگر NED کاهش دهد. نقاب تار کننده سطح پیکسل، باید هر فریم را توسعه دهد که ممکن است برای پنل کاهنده نور برای کاهش محیط بیرونی هولوگرام‌های واقعیت افزوده (AR) استفاده شود. نقاب نیمه‌تاریک نیز برای ظاهر کردن سایه‌ها وجود دارد. موقعیت نور روشن بیرونی می‌تواند شناسایی شود و نقاب‌های کاهنده سطح پیکسلی نور، با توجه به جهت منبع نور، میزان آن را در NED کاهش دهند.

این فناوری از چند جز تشکیل شده است. یک پنل LCD تک رنگ که به انتخاب می‌تواند سطح نور را کاهش دهد و یک سیستم که تشخیص دهد کدام پیکسل‌ها با پیکسل‌های هولوگرام مصادف شده‌اند و درنتیجه آن را نیز تاریک کند. با این موارد این پنل، تصویر باکیفیت‌تر، واقعی‌تر و حتی نقاط حقیقی‌تری را نمایش می‌دهد.

مزیت مهم این فناوری قطعا قیمت کم آن و ساده بودنش است. همچنین شرکت مایکروسافت پیشنهاد داده که استفاده از یک لایه فتوکرومیک بزرگ‌تر قطعا میزان نور بیرونی را هنگامی که نور بسیار زیاد است، کاهش داده و کیفیت تصویر را بهبود می‌بخشد. البته برای محیط‌های با نور کم (مانند داخل اتاق) این لایه اضافه لازم نیست. قطعا این فناوری در هدفون‌های واقعیت افزوده‌ برای تجربه حس زیبای فناوری واقعیت مجازی مناسب خواهد بود.

این پتنت در دسامبر 2016 به ثبت رسید. شرکت مایکروسافت خبر داده که بر روی هولولنز جدید و ارزان‌قیمت‌تر کار می‌کند تا اواخر 2019 بتواند عرضه کند. قطعا این اختراعات و نوآوری‌های جدید را در این نسخه از این محصول خواهیم دید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH