راهنمای تجهیزات شبکه

فروشگاه تجهیزات شبکه مازکابل (mazcable.com)  که بیشتر در بازار تهران با نام “برق مازندران” شناخته شده است. نماینده اصلی برندهای معتبر مانند کابل شبکه لگراند, کابل شبکه نگزنس, دوربین مدار بسته هایک ویژن, کابل شبکه بلدن, اینک به صورت مستقیم اقدام به فروش تجهیزات شبکه و دوربین مدار بسته از طریق وب سایت خود نموده است. تا همه بتوانند تجهیزات از قبیل کابل شبکه, رک شبکه, داکت, ترانکینگ, کابل فیبر نوری, دوربین مدار بسته موارد مرتبط را با بهترین قیمت خریداری کنند.

شناخت تجهیزات شبکه

در حال حاضر اینترنت و شبکه در جامعه فراگیر شده است و اغلب این شبکه ها مورد استفاده قرار می گیرند.سوالاین است که شبکه چیست و شامل چند نوع می شود؟ابزارآلاتی که برای راه اندازی یک شبکه لازم داریم شامل چه مواردی است؟ امکان دارد این مورد سوال شما هم باشد.در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

تجهیزات غیر فعال شبکه (پسیو): کارکرد این تجهیزات بدون اینکه به توان الکتریکی برق احتیاج باشد، انجام می پذیرد.

تجهیزات ذکر شده شامل: انواع کانکتورها و اتصالات، داکت یا کانال و انواع رک می باشد.

تجهیزات فعال شبکه (اکتیو): تجهیزاتی می باشد که نیازمند جریان الکتریکی برق است.

تجهیزات ذکر شده شامل: کارت شبکه(NIC) ، سوییچ (Switch)،مسیریاب(Router)، دیوار آتش (Firewall) ، مبدل فیبر نوری(Media Convertor) و پرینت سرور (Print Server) می باشد.

تجهیزات پسیو (غیرفعال)

کابل کواکسیال:طی سال های گذشته کایل های کواکسیال به منظو ایجاد شبکه به کار برده میشد که یک کابل اکوکسیال تحت عنوان ستون فقرات و کابل های کواکسیال کوتاه در فواصل 5/2 متر برای ایستگاه های کاری مورد استفاده قرار می گرفتند.

کابل های Twisted Pair

این کابل از رایج ترین کابل های مورد استفاده در شبکه های مخابراتی و کامپیوتری می باشد.این کابل ها افزون بر شبکه های کامپیوتری در سیستم های تلفن نیز به کار گرفته می شوند.6 مدل کابل شبکه مختلف موجود است که با در نظر گرفتن نوع و اهداف شبکه به کار برده می شود.کابل CAT1 تا CAT6 ، در رده ی رایج ترین مدل از این کابل هابه شمار می آید.

کابل فیبر نوری

فیبر نوری از محیط های انتقال در شبکه های کامپیوتری بوده است، کاربر فیبر نوری زمانی می باشد که به ارتباط میان مسافت های بیشتر از 100 متر و پهنای باند زیاد احتیاج داریم.در ین نوع فیبرها، نور طی انعکاسات کلی در فصل مشترک هسته (Core)و نیز غلاف(cladding)، منتشر می شود.دیود لیزری یا دیودهای ساطع کننده ی نور جزء منابع نوری این کابل ها می باشند.

آنتن وایرلس (بیسیم)

مواقعی که شبکه های وایرلس به افت سیگنال مبتلا می شوند و کم شدن سرعت به علت بیشتر شدن مسافت میان امواج فرستنده و گیرنده می شود، به منظو رفع این مسئله از آنتن وایرلس کمک می گیرند.

پچ پنل

پچ پنل تکه ای مستطیل شکل می باشد که درون رک جای دارد و محل جممع آوری کابلها می باشد.

رک شبکه

برخی مواقع تعداد سوئیچ ها و روترهایی که در شبکه موجودند بیشتر شده و به محلی برای محافظت از آنها احتیاج داریم که این محل رک نام دارد.رکها عمدتا فلزی با درب شیشه ای می باشند که به دو گونه ی دیواری و ایستاده موجود می باشند.این دو مورد با توجه به احتیاج شبکه در ابعاد متفاوتی وجود دارند. برای شبکه های کوچک از رک 5 یا 6 یونیت کمک می گیرند.

تجهیزات اکتیو(فعال)

کارت شبکه (Network Interface Card)

از مهم ترین عناصر سخت افزاری هنگام پیاده سازی یک شبکه کامپیوتری، کارت شبکه می باشد.هر کامپیوتر موجود در شبکه (سرویس گیرندگان و سرویس دهندگان)، به بهره گیری از یک کارت شبکه احتیاج دارد.کارت شبکه، ارتباط میان کامپیوتر و محیط انتقال( از قبیل کابل های مسی یا فیبر نوری)را ایجاد می کند.بیشتر مادربردهای جدید مورد استفاده در کامپیوترهای شخصی از یک اینترفیس شبکه ای Onboard برخوردارند.کامپیوترهای جدید و کامیوترهای قدیمی که فاقد اینترفیس شبکه ای onboardهستند. هنگام متصل شدن به شبکه، باید یک کارت شبکه روی آنها نصب نمود.کارت شبکه به منظور متصل شدن کامپیوتر به شبکه محلی در سرعت های 100، 10 و 1000 مگابیت بر ثانیه مورد استفاده قرار می گیرد.

هر کارت شبکه از یک آدرس فیزیکی(MAC) تشکیل شده است.این آدرس یک عدد شش بایتی می باشد که سه بایت آغازی آن بیانگر سازنده شبکه و سه بایت دوم شماره سر الس کارت شبکه را نشان می دهد.

کارت های شبکه در دو گروه کابلی و وایرلس طبقه بندی می شوند که هریک از مزایا و معایبی برخوردار هستند. کارت های شبکه ذکرشده در دو دسته اینترنال و اکسترنال( قابل حمل) جای می گیرند.

اکسس پوینت

به منظور ایجاد ارتباط میان کامپیوترها در یک شبکه کابلی،یک سوییچ شبکه لازم داریم. در شبکه های وایرلس هم یک سخت افزار برای ایجاد ارتباط میان کامپیوترها نیاز داریم که اکسس پوینت نام دارد.به بیانی دیگر اکسس پوینت در شبکه های وایرلس نقش سوییچ در شبکه های کابلی را بر عهده دارد.

سویچ شبکه

از عناصر اصلی و مهم شبکه های کامپیوتری می توان این مورد را نام برد.سوییچ زمینه فرستادن اطلاعات از طریق شبکه در یک لحظه را برای چندین کاربر میسر می سازد.سرعت فرستادن اطلاعات هر کدام از کاربران هیچ تاثیری بر دستیابی کاربران دیگر در شبکه نخواهد داشت.سویچ مانند روتر بستر ارتباط میان چندین شبکه را ممکن می سازد.ارتباط گره های مختلف (عمدتا کامپیوتر) یک شبکه را مستقیما باهم ممکن می سازد.شبکه ها و سوییچ ها از انواع مختلفی برخوردار می باشند.برای نمونه سوییچ هایی که در جهت هرکدام از اتصالاتی که در یک شبکه داخلی وجود دارند مورد استفاده قرار می گیرند، LAN نام دارند.این گونه از سوییچ ها مجموعه ای از ارتباطات شبکه را میان صرفا دو دستگاه که هدفشان ارتباط با یکدیگر می باشد.در تایم مورد نظر فراهم می کند.

روتر

از دستگاه های شبکه ای حیاتی و مهم که در شبکه های LAN  و WAN به کار گرفته می شود، می توان روتر را نام برد.روترها در مدل های مختلف و با معماری متنوع طراحی، تولید شده اند.کاربرد این روترها در شبکه به امری متداول مبدل شده است.از عوامل مهم گسترش استفاده از روتر، الزام اتصال یک شبکه به چندین شبکه دیگر( اینترنت و یا سایر سایت های از راه دور)در حال حاضر می باشد.عنوان در نظر گرفته شده برای روترها، متناسب با نقشی می باشد که ایفا می کنند، می باشد.در حقیقت زمانی که شبکه ای بزرگ تر باشد و هر بخش آن از یک رنج آی پی منوع برخوردار باشد، از روتر کمک می گیرند.چرا که بدون وجود روتر این بخش ها نمی توانند با هم ارتباط برقرار کنند.

مودم

در حال حاضر کاربران اینترنت با شیوه های متنوعی به اینترنت وصل می شوند، در صورتی که قصدمان معرفی راهی ساده و کاربردی باشد،مودم های ADSL گزینه مناسبی می باشد.

دوربین مداربسته چیست؟

کلمه دوربین مداربسته معادل فارسی واژه closet circuit television یا به شکل کوتاه شده ی cctv است.جعبه جادویی مداربسته معنی لغوی آن بوده و به دوربین هایی که در جای خود ثابت هستند اتلاق می شود.

دوربین مداربسته به تمامی دوربین هایی گفته می شود که در جای خود ثابت هستند و تصاویر را به یک یا چندین محل می فرستند.ازآن جایی که کاربرد این دوربین ها اکثرا در حفاظت، نظارت و سیستم های مانیتورینگ امنیت می باشد،این کلمه به این موضوع بازگشته، در حالی که معنی فنی آن شامل دوربین های ویدیو تلفن و کنفرانس هم می شود.

مزایای استفاده:

کاربران به صورت همزمان قادر به برقراری تماس تلفنی و استفاده از اینترنت می باشند.

این مودم ها از سرعت بسیار بالایی برخوردارند.(2 مگابایت درثانیه) در مقایسه با 56 کیلوبیت درثانیه.

همچنین احتیاجی به استفاده از سیم کشی در مودم های ADSLنیست.این مودم ها قادر به استفاده از خط تلفن کاربران می باشند.

پرینت سرور (نصب پرینتر در شبکه)

شیوه کار به گونه ای است که پرینترتان را با کابل USB یا پارالل به پرینت سرور متصل کرده و از طرف دیگر پرینت سرور را با یک کابل شبکه به سوئیچ شبکه وصل کنید.این کار سبب می شود که پرینت سرورIP  تهیه کند و در شبکه شناسایی شود.پس از این کاربران درخواست های پرینتشان را برای پرینتر دیگر ارسال کرده و احتیاجی نیست که کامپیوتر همواره روشن بوده و پرینتر بر روی آن Share شده باشد تا سایر کاربران قادر به ارسال پرینت باشند.

مواردی از قبیل نحوه انتخاب برترین کابل شبکه طبق محیط پروژه، این که چه نوع کابلی برای کابل کشی شبکه مان مورد نیاز است و نیز بررسی ساختار انواع مختلف کابل شبکه موضوعاتی هستند که در ادامه مقاله به بررسی آنها می پردازیم.

وارسی ساختار انواع کابل شبکه

بعد از اینکه مقاله زیررا مورد مطالعه قرار دادید، توانایی پاسخ به سوالاتی از قبیل سوالات ذیل را دارید:

نحوه گزینش بهترین کابل شبکه برای کابل کشی

فرق های میان کابل شبکه Indoor با کابل Outdoor

کاربرد کابل شبکه فویل و شیلد در کدام شبکه هاست؟

فرق های میان کابل شبکه UTP و STP در چیست؟

جنس روکش کابل شبکه

انواع متنوعی از رسانه ها به منظور منتقل کردن داده ها از یک دستگاه به دستگاه دیگر در بستر شبکه موجود است.کابل فیبر نوری، کابل شبکه و کواکسیال و رادیو و… که از پرکاربردترین موارد می باشد اشاره کرد.میان این رسانه ها متداول ترین آنها، کابلهای شبکه از نوع Twisted-Pair  (زوج سیم بهم تابیده) است.کابل های مذکور از هشت رشته سیم مسی 2 به 2 تابیده شده به هم تشکیل شده است.این کابل ها دارای انواع متنوعی هستند که از Cat1 تا Cat8 رده بندی شده اند و هرگروه از مشخصات فنی خاصی برخوردار بوده و کاربری مخصوص خود را دارد.در این رده بندی هرقدر که از پایین ترین رده به بالاترین رده پیش برویم، به سرعت و پهنای باند افزوده می شود.به کابلهای Cat5 تا Cat8 کابل شبکه می گویند.

از نظر ساختار کلی در برگیرنده چندین بخش می شود.

1)روکش رویی کابل که عمدتا از PVC یا LSZH ساخته شده است.

2)زوج سیم مسی به هم تابیده شده.

3)جداکننده  4زوج یا Divider

قابل ذکر است که در بعضی از کابل های شبکه، افزون بر 3 قسمت بالا، مواردی که اینجا به آنها اشاره کردیم نیز وجود دارد.

1)فویل

2)شیلد

3)سیم ارت

4)روکش PE در کابلهای ویژه محیط های باز

5) محافظ   Steel Armorded

هر کابل با توجه به نحوه کاربری آن امکان استفاده از تمام یا بعضی از موارد بالا را دارد.در حالت عادی از نظر ساختار در دو گروه اصلی جا می گیرند.

1-(Unshielded Twisted-Pair) UTP

2-STP( Shielded Twisted-Pair)

کابل شبکه UTPخود به تنهایی در برگیرنده روکش رویی، 4زوج به هم تابیده مسی و جداکننده 4 زوج، کابل Cat6به بالا بوده، کابل شبکه STP افزون بر 3 قسمت اصلی، با توجه به نوع کابل که در برگیرنده ی فویل، شیلد، سیم ارت است.دلیل به کارگیری این لایه های اضافه در کابل شبکه، محافظت از داده ها از عامل EMI یا به عبارت دیگر نویزها یا اثرات القایی خارجی می باشد.

انواع متنوع کابل شبکه از نظر لایه های محافظت کننده در مقابل اثرات القایی یا EMIطبق زیر است.

1)UTP شامل 4 زوج به هم تابیده

2)U/FTP چهار زوج به هم تابیده همراه با یک لایه فویل که دور هرزوج پیچیده شده است.

3)F/UTP متشکل از چهار زوج به هم تابیده  به همراه یک لایه فویل دور چهار زوج

4) S/UTP متشکل از چهار زوج به هم تابیده شده و یک لایه شیلد بافته شده دور 4 زوج

5) SF/ UTP متشکل از 4 زوج بهم تابیده شده به همراه یک لایه فویل و شیلد دور چهار زوج

6) F/FTP متشکل از 4 زوج به هم تابیده شده به همراه یک لایه دور هر زوج به همراه یک لایه فویل که دور چهار زوج قرار دارد.

7) S/FTP  که متشکل از 4 زوج به هم تابیده شده به همراه یک لایه دور هر زوج به همراه یک لایه شیلد که دو چهار زوج قرار دارد.

8) SF/FTP متشکل از چهار زوج به هم تابیده شده به همراه یک لایه فویل دور هر زوج به همراه یک لایه فویل و شیلد که دور 4 زوج هستند.

خارج از تاثیرات القایی یا EMI شرایط محیطی هم باعث آسیب دیدگی کابل شبکه می شود.بررسی محیط هایی که کابل شبکه در آنجا مورد کاربری واقع می گردد، از عواملی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

ترانک، لوله های فلزی یا PVC و درون داکت

2) به شکل دفنی به این منظور که درون خاک به شکل مستقیم گذاشته می شود و یا درون کانال یا لوله گذاشته می شود و بعد از آن دفن می شود.

3) بر دکل های مخابراتی

4) قرارگیری روی نمای ساختمان ها

5) موارد دیگر

کابل شبکه Indoor (محیط درون ساختمان)

کابل شبکه outdoor(محیط بیرون)

مقایسه کابل شبکه Indoorبا کابل Outdoor: کابل های Indoor از pvc  یا LSZH ساخته شده است و با توجه به عوامل محیطی از قبیل آب، گرما، سرما، گردوغبار، نورخورشید و ضربه و کشش و…آسیب دیده و با گذشت زمان مورد استفاده قرار نمی گیرد.برخلاف آن کابل Outdoor به منظور محافظت در مقابل عوامل فرسایش محیطی از یک روکش اضافی برخوردار است.افزون بر روکش گفته شده از یک لایه محافظتی Steel Armorded و لایه ای از سم که باعث پیشگیری از مورد آسیب قرار گرفتن حیوانات جونده مانند موش و… می شود.

فواید بهره گیری از رک  در شبکه و راهنمای خریداری آن

نحوه قرارگیری سرورها و تجهیزات در شبکه موضوعی است که از اهمیت بالایی برخوردار است و مدیران شبکه شرکت های مختلف همواره در نظر دارند که علاوه بر زیبایی و نظم اتاق سرور، دسترسی آسان به شبکه به منظور ارائه سرویس های سخت افزاری و نیز امنیت آنها نیز به دستیابی برسند.اینها درخواست های مدیران شرکتهاست که با رک و ویژگی های مثبت آن آشنا نیستند و به شکل قدیمی و غیر استاندارد از تجهیزاتشان حفاظت می کنند.در صورتی که مدیران از فواید استفاده از رک در شبکه اطلاع داشتند بی شک رک مناسب شبکه شان را خریداری می کردند و وسایل شبکه شان را درون آن می گذاشتند.در این مقاله به بررسی 4 نمونه از فواید به کارگیری رک در اتاق سرور یا دیتا سنتر می پردازیم.

1) افزایش کارایی

در صورتی که یک وسیله سبب جلوگیری از رسیدن هوا به سرورتان شود، باعث بالا رفتن درجه حرارت سرور می گردد و نیز باعث کم شدن کارایی سرور می شود.شاید سرورتان را روی میز کارتان قرار داشته باشید و بر این باشید که احتیاجی به استفاده از سرور نمی باشد. با این حال امکان حرکت کیس سرور به طرف دیوارها یا حرکت وسیله های دیگر که سبب عدم رسیدن هوا به کیس سرور می شوند وجود دارد. نحوه طراحی رک ها به گونه ای است که قابلیت نگه داری سرور و تجهیزات دیگررا با امنیت کامل درون خود را دارند.هم چنین شرایط عالی را برای پخش حداکثر جریان هوا به درون سرور را دارند.در صورتی که کنترل جریان هوا در اولویت برنامه ریزیتان قراردارد.از رکی که از سیستم خنک کننده مناسبی برخوردار می باشد استفاده نمایید.

2) تعمیر و نگه داری آسان

در صورت نگه داری سرورها و تجهیزات دیگر در رک سرور مدیر شبکه به آسانی قادر به انجام سرویس های مورد نیاز تجهیزات شبکه های بالا هستید.منظور سهولت در محافظت و تعمیر می باشد.کابل های شبکه بدون گره خوردن در یکدیگر و قرارگیری وسایل در مکان مناسب خود، به نحو احسنت سازماندهی خواهند شد. سهولت در دسترسی باعث رفاه در ارائه سرویس های پیشگیرانه وسایل شبکه گردیده است.نتیجتا باعث افزایش طول عمر و نتیجتا کارآیی تجهیزات می گردد.

3) بیشتر شدن امنیت

آیا کلیه اشخاص شرکتتان، به کلیه تجهیزات شبکه از قبیل سرورها، سوییچ های شبکه و تجهیزات فیبر نوری و… دسترسی دارند؟ در صورتی که با این قبیل مشکلات دست و پنجه نرم می کنید و به دنبال راهکاری برای برطرف کردن این موضوع می باشید، میبایست برای مجموعه ای که مدیریتش را در اخیار دارید،رک شبکه تهیه کنید.توجه داشته باشید که رک های متنوعی با خصوصیات متنوع وجود دارد.در ادامه راهنمای خرید رک، حالات فیزیکی اتاق سرور و ابعاد و بعضی از موارد حائز اهمیت در این زمینه در نظر گرفته شده است.نوع سرور مناسب برای اتاق سرورتان را شرایط فعلی و توسعه های احتمالی شرکت شما تعیین می نماید، پیشنهاد می کنیم پیش از تهیه رک از کارشناسی با تجربه کمک بگیرید.

4)اداره محیط اتاق سرور

در صورتی که هدفتان استفاده از رک  نباشد و تعداد سرورها و تجهیزات شبکه تان زیاد باشد، یقینا باید اتاق سروری بزرگ در اختیاتان داشته باشید، ضمنا نظاره گر نامرتبی خواهید بود. یقینا مدیریت این اتاق سرور بسیار سخت است و به زمان زیادی نیاز دارد.این درحالی است که با استفاده از رک قابلیت استفاده از حداقل جا و کاربری حداکثر را خواهید داشت.رکها امکان ایجاد فضای یک اتاق سرور یا دیتاسنتری کوچک را به دیتاسنتری بزرگ می دهند.درون هر متر مربع 10 سرور 4 یونیت یا 40 سرور یک یونیت را نصب و مدیریت کرد.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH