یک اپلیکیشن تناسب اندام سبب لو رفتن موقعیت پایگاه‌های مخفی آمریکا و ممنوعیت استفاده از GPS شد!

از روز جمعه گذشته دستور جالبی به تمام نیرو‌های شاغل در ارتش ایالات متحده ابلاغ شد. طبق این دستور از این پس نظامیان آمریکایی حق استفاده از سرویس‌های مکان‌یابی چه در ساختمان‌های دولتی و چه خصوصی را نخواهند داشت. این فرمان شامل کلیه گوشی‌های هوشمند، ساعت‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های مجهز به سیستم GPS می‌شود. این ممنوعیت در تمام مناطق عملیاتی نیرو‌های ارتش آمریکا نیز لازم‌الاجرا است.

آمریکا

گفته می‌شود این اقدام جدید به علت یک سیستم ترسیم مکانی موقعیت به نام نقشه حرارتی (Heatmap) است که توسط اپلیکیشن تناسب اندام استراوا (Strava) با جمع‌آوری داده‌های مربوط به فعالیت کلیه کاربرانش در سراسر جهان رسم می‌شود و به راحتی می‌تواند موقعیت کلیه پایگاه‌های نظامی و مراکز مخفی ارتش آمریکا را در دیگر کشور‌ها آشکار سازد.

در واقع این نقشه در داخل ایالات متحده تنها به عنوان یک تصویر رنگی از میزان فعالیت‌های بدنی و شبیه‌سازی داده‌های مربوط به دویدن کاربران کاربرد دارد ولی در خارج از مرز‌های آمریکا و در کشور‌های خاورمیانه از جمله افغانستان این نقشه بسیار بیشتر از یک سرگرمی اهمیت پیدا می‌کند و می‌تواند موجب شناسایی موقعیت مکانی نیروهای ارتش شود.

نکته حائز اهمیت در رابطه با نقشه مذکور این است که تقریبا تمامی پرنسل نظامی ارتش آمریکا در پایگاه داده‌های اپلیکیشن استراوا عضویت دارند و تجمع نیرو‌های نظامی در پایگاه‌های خود سبب شده است در نقشه موجود نواحی حضور آنها به مانند یک چراغ روشن و کاملا واضح مشخص شود و مکان فعالیت آنها در دسترس قرار بگیرد که طبیعتا سبب لو رفتن موقعیت مکانی پایگاه و به خطر افتادن جان نیرو‌های حاضر در آن خواهد شد. این نقشه حتی پایگاه‌هایی را که به دلایل امنیتی از روی نقشه‌های گوگل نیز حذف شده‌اند، در بر‌می‌گیرد.

این وضعیت سبب افشا شدن مکان بسیاری از پایگاه‌های مخفی ارتش آمریکا شده است زیرا دقت ردیابی این اپلیکیشن بسیار بالاست به طوری که مسیر‌های داخلی پایگاه، مکان‌های پر رفت آمد درون پایگاه و ساختمان‌های موجود در پایگاه را نیز به طور کامل مشخص می‌کند. در تصاویر زیر شما می‌توانید نقشه حرارتی یکی از پایگاه‌های لو رفته ایالات متحده را مشاهده نمایید.

آمریکا

آمریکا

در پی آگاهی از این حفره امنیتی عجیب بود که پنتاگون اعلام نمود سیستم‌های GPS موجود در گوشی‌های هوشمند یک خطر امنیتی بزرگ محسوب می‌شوند که اطلاعات آن به راحتی در اختیار دشمنان آمریکا قرار گرفته و آنها می‌توانند از این داده‌ها بر علیه نیرو‌های آمریکایی استفاده نمایند حتی اگر توسعه‌‌دهندگان این اپلیکیشن به طور داوطلبانه و آگاهانه اقدام به انتشار این اطلاعات نکرده باشند!

البته کارکنان و نیرو‌های نظامی همچنان می‌توانند از دستگاه‌های خود استفاده نمایند ولی باید تمام سیستم‌های مکان‌یابی و جغرافیایی آن را غیرفعال کنند در غیر این صورت باید در انتظار دادگاه نظامی و مجازات‌های سنگین باشند. شاید این کار سبب از کارافتادن برخی اپلیکیشن‌های دیگر نیز شود ولی باید به خاطر داشت قربانی شدن چند اپلیکیشن بی‌اهمیت قطعا ارزش بالا رفتن امنیت پایگاه و حفاظت جان افراد را دارد. به علاوه پنتاگون با اجرایی شدن این دستور، فرمان جابه‌جایی و انتقال پایگاه‌های لو رفته را به مکان‌های ناشناخته و جدید داده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH