بررسی اجمالی گلکسی نوت ۹ سامسونگ

بالاخره ۹ آگوست فرا رسید و سامسونگ گلکسی نوت ۹ رونمایی گردید. برای اینکه به سوالات فراوان شما درباره این دستگاه جدید پاسخ داده باشیم، در اینجا قصد داریم تا نگاهی اجمالی به برخی ویژگی‌های آن بیندازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

دیزاین

Samsung Galaxy Note 9 hands-on: More of everything!

طبق پیش‌بینی‌ها سامسونگ گلکسی نوت ۹ بسیار شبیه به مدل قبلی خود است. سامسونگ که چند سالی است تمایل به ساخت گوشی‌های بسیار براق، با استاندارد IP68 (مقاوم در برابر آب)، حاشیه‌های نازک و بدون بریدگی (ناچ) دارد، همین رویه را در مورد نوت ۹ هم در پیش گرفته است. در طراحی جلوی هندست شاهد تفاوت زیادی با نوت ۸ نیستیم، به‌جز اینکه حاشیه‌‌ها تا حد ممکن نازک‌تر شده و قاب فلزی آن به صورت الماسی برش خورده تا لبه‌های گوشی درخشان‌تر و برجسته‌تر به نظر برسند.

تغییری که در نوت ۹ در مورد سنسور اثر انگشت، رخ داده این است که حسگر به‌جای کنار دوربین (که در نوت ۸ این‌گونه بود) به زیر آن منتقل شده و فلاش و سنسورها به‌طور افقی آرایش پیدا کرده‌اند.

صفحه‌نمایش

در رابطه با نمایشگر گلکسی نوت ۹ هم شاهد تغییرات آن‌چنانی نیستیم؛ همچنان مثل گلکسی نوت ۸ از نمایشگر سوپر امولد Quad HD+ بهره گرفته شده و تنها تغییر جزئی مربوط به سایز صفحه‌نمایش می‌شود که از ۶.۳ اینچ در نوت ۸ به ۶.۴ اینچ افزایش یافته است.

Samsung Galaxy Note 9 hands-on: More of everything!

رابط کاربری و S Pen

رابط کاربری Samsung Experience برای اندروید ۸.۱ اوریو، همچنان یک سر و گردن بالاتر از تجربه‌های کاربری به‌شدت مینیمالی‌شده‌ای قرار دارد که این روزها از سوی سایر سازندگان عرضه می‌شود. سامسونگ در نوت ۹ هم، به ارایه تجربیات جالبی مانند AR Emoji که برای اولین بار در گلکسی اس ۹ معرفی گردید، ادامه داده است.

البته S Pen همواره جذابیت‌های خاص خود را داشته و طبق یک نظرسنجی، دلیل اصلی‌ که دارندگان دستگاه‌های نوت اقدام به خرید آن‌ها کرده‌اند، وجود همین قلم بوده است. S Pen از زمان اولین عرضه خود، مجهز به برخی ویژگی‌های ظریفی مانند Screen-off Memo و Live Messages شده است.

Samsung Galaxy Note 9 hands-on: More of everything!

مورد اخیری که به آن اضافه گردیده، یک ماژول بلوتوث کم مصرف است که به آن اجازه می‌دهد تا به‌عنوان یک ریموت کنترل برای پخش یوتیوب، اسکرول کردن بین گالری عکس‌ها و یا گرفتن تصاویر با دوربین‌های جلو و پشت گوشی عمل کند. همچنین یک یا دوبار فشار دادن دکمه S روی آن و یا فشار طولانی بر روی این دکمه، امکانات ویژه‌ای را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در مورد یوتیوب برای مثال، می‌توان با یک بار فشار دکمه ویدیو را نگه داشت یا دوباره آن را پلی کرد و با دو بار فشار آن به ویدیوی بعدی پرید.

سامسونگ همچنین برای این قلم، کیت توسعه نرم‌افزار (SDK) برای توسعه کاربردهای ویژه در اپلیکیشن‌ها ارایه کرده است. S Pen، نه تنها یک شیوه سرگرم‌کننده و جذاب برای تعامل با دستگاه ایجاد کرده بلکه تنها با ۴۰ ثانیه شارژ، امکان یک و نیم ساعت فعالیت برای شما فراهم می‌کند و همین موضوع نشان می‌دهد که سامسونگ تا چه حد به کارآیی این وسیله جانبی توجه داشته است.

حالا که صحبت از لوازم جانبی شد، لازم به یادآوری است که در گلکسی نوت ۹ دیگر نیازی به داک DeX ندارید. به‌جای آن تنها به یک کابل اتصال USB Type-C به HDMI نیاز دارید تا از نوت ۹ به صورت دسکتاپ استفاده کرده و ضمن بهره‌گیری از رابط کاربری، آن را به‌عنوان تاچ‌پد و یا به‌عنوان یک نوت‌پد کنترل نمایید.

Samsung Galaxy Note 9 hands-on: More of everything!

کارآیی، پردازنده و حافظه

رابط کاربری گلکسی نوت ۹ به‌رغم قابلیت‌های اضافه شده، بسیار روان و سبک است. این موضوع علاوه بر نرم‌افزار قوی، از امکانات سخت‌افزاری قدرتمند داخل دستگاه نیز نشات گرفته است. این گوشی قرار است در آمریکا با پردازنده‌های اسنپ‌دراگون و در بقیه کشورها با پردازنده‌های اگزینوس ساخت خود سامسونگ عرضه شود. مدل‌های پایه نوت ۹ به اسنپ‌دراگون ۸۴۵ با رم ۶ و حافظه ۱۲۸ گیگابایتی (که با استفاده از میکرو اس‌دی تا ۵۱۲ گیگابایت قابل ارتقا خواهد بود) مجهز شده‌اند و همین ترکیب حافظه برای مدل‌های اگزینوس ۹۸۱۰ نیز ارایه گردیده است. یک مدل‌ بالاتر از مدل پایه، از رم ۸ گیگابایتی و حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایتی (برای اولین بار) بهره خواهد برد که در صورت اضافه کردن میکرو اس‌دی ۵۱۲ گیگابایتی، در مجموع به ۱ ترابایت حافظه دسترسی خواهید داشت.
امکان دیگری که برای اولین بار در این دستگاه معرفی شده، سیستم خنک‌ساز جدید سامسونگ است که  «Water Carbon Cooling System» نام دارد. سامسونگ در این سیستم، جهت اتلاف گرما از لوله‌های آب بسیار بزرگ‌تری در پشت پردازنده استفاده کرده است. در کنار این باید به بهبودهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای افزایش کارآیی نوت ۹ اشاره کرد که در مجموع، همه این عوامل به عملکرد سریع و خنک آن کمک خواهند کرد.

دوربین

Samsung Galaxy Note 9 hands-on: More of everything!

سامسونگ در گلکسی نوت ۹ از یک دوربین اصلی دوگانه با لرزشگیر اپتیکی استفاده کرده که ترکیبی از یک دوربین تله ۱۲ و یک دوربین واید ۱۲ مگاپیکسلی است. اما یک تغییر سخت‌افزاری ویژه‌ای هم در آن رخ داده، به‌طوری‌که دوربین واید آن به منظور عملکرد بهتر در شرایط محیطی بسیار کم‌نور یا پرنور، مجهز به دیافراگم متغیر شده است (گشودگی دیافراگم از f/2.4 تا f/1.5، درست مانند گلکسی اس۹ پلاس).

به‌علاوه، در اپلیکیشن دوربین هم شاهد اضافه شدن جزییات بیشتری هستیم. یکی از آن‌ها گزینه Scene Optimizer است که در واقع امکانی را برای تشخیص انواع صحنه‌های عکاسی فراهم می‌کند تا کاربر براساس شرایط هر صحنه، بهترین تصاویر را بگیرد. در حال حاضر، ۲۰ صحنه مختلف ارایه شده و بهینه‌سازی‌ها می‌تواند شامل انتخاب رنگ‌های خاص و یا حتی تغییر سرعت شاتر دوربین باشد.

نوت ۹ همچنین قابلیت شناسایی ایراداتی مانند وجود لکه بر روی لنزها، تار بودن تصویر و یا موارد دیگر را خواهد داشت تا در صورت اتفاق افتادن هر کدام از آن‌ها، به کاربر هشدار دهد. سامسونگ همچنین بهبودهایی را در رابطه با عکس‌های HDR و لایو-فوکوس اعمال کرده است.

باتری

جای بسی خوشحالی است که گلکسی نوت ۹ به یک باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی مجهز گردیده که در مقایسه با باتری نوت ۸ حدود ۲۰ درصد بزرگ‌تر و قوی‌تر شده است.

Samsung Galaxy Note 9 hands-on: More of everything!

انتظارات

باید بگوییم  که سامسونگ در گلکسی نوت ۹ کار چندان شاقی انجام نداده است. این برخلاف آن چیزی است که در گلکسی نوت ۸ شاهد بودیم؛ وقتی نوت ۸ معرفی شد هرچند همه از باتری ضعیف آن گله داشتند، اما باعث شد که به‌کلی نوت ۷ را فراموش کنیم.

شاید استفاده از سیستم خنک‌ساز بهتر و یک باتری بزرگ‌تر در گلکسی نوت ۹ ارتقاهای خوبی برای آن محسوب شوند اما باید دید آیا این بهبودها در عمل هم تاثیری بر کارآیی دستگاه خواهد داشت یا نه؟

در مورد حافظه‌ها که در رده سخت‌افزار یک دستگاه به حساب می‌آیند، به نظر می‌رسد که قیمت ۱۰۰۰ دلار برای مدل پایه با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت و  ۱۲۵۰ دلار برای نسخه ۵۱۲ گیگابایتی انتخاب‌های مناسبی باشند.

Samsung Galaxy Note 9 hands-on: More of everything!

البته نباید از قابلیت‌هایی زیادی که به S Pen دستگاه اضافه شده غافل شد به‌نحوی که آن را از قلمی که صرفا برای نوشتن باشد به یک ریموت کنترلر عالی تبدیل کرده‌اند.

در مورد دوربین علاوه بر ارایه دیافراگم متغیر شاهد امکاناتی برای بهینه‌سازی تشخیص صحنه و توانایی اعلام ایراداتی که ممکن است در حین عکاسی رخ ‌دهد، هستیم.

همه این ویژگی‌های افزوده شده مسلما باعث بهبودهای کاربردی و مفیدی برای دستگاه خواهند شد. البته با قیمت‌های رقابتی ۹۹۹ دلار برای مدل ۶/۱۲۸ گیگابایت و ۱۲۴۹ دلار برای مدل ۸/۵۱۲ گیگابایت، به نظر می‌رسد که گلکسی نوت ۹ در مقایسه با رقبای خود کمی گران‌تر باشد، اما با وجود داشتن یک قلم S Pen مخصوص و یک دوربین عالی، در میان محصولات هم‌رده خود بی‌رقیب خواهد بود.

گلکسی نوت ۹ در سه رنگ بلک میدنایت، آبی دریایی (با S Pen زرد رنگ) و بنفش ارغوانی عرضه می‌شود. پیش‌سفارش‌ها از ۱۰ آگوست و بارگیری‌ها هم از ۲۴ آگوست شروع خواهند شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH