اتاقک

مدیر بازاریابی اتاقک: مجوزهای گرفتیم که نمی‌دانستیم چه ربطی به ما دارند!

اتاقک، سرویس رزرو اقامتگاه در سرتاسر کشور است که توانسته با مجموعه خود بیش از 4000 اقامتگاه را در 200 شهر مختلف برای رزرو مسافرین آماده کند که با برندینگ ویژه و سرمایه گذاری سنگین خود یکی از استارتاپ‌های قدرتمند این حوزه لقب بگیرد.

به بهانه حضور این استارتاپ در الکامپی که گذشت به سراغ امیر ارسلان فرهاد کوهی، مدیر بازاریابی اتاقک رفتیم و پیرامون این کسب و کار گپ زدیم که شما را به مطالعه این مصاحبه دعوت می‌کنیم.

آی‌تی‌رسان: لطفا توضیحی در رابطه با اتاقک و حوزه کاری این استارتاپ بفرمایید.

اتاقک پل ارتباطی بین میان مسافر و میزبان است که با استفاده از این سامانه دو طرف می‌توانند خدمات مربوط به رزرو محل اقامت را انجام دهند. میزبان‌های ما همه آن کسانی هستند که در هر کجای ایران دارای اقامتگاه بوده و تعریف اقامتگاه نیز مواردی از جمله سوییت، اقامتگاه بوم‌گردی، ساختمان و… است که مناسب برای میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی باشد.

این میزبانان می‌توانند با مراجعه به سامانه اتاقک ثبت نام کنند و با ارایه این محل اقامت به مهمانان کسب درآمد نمایند. از سوی دیگر، مهمانان و مسافران ما می‌توانند با استفاده از فیلترینگ و آپشن‌های مختلفی که در دسترس آن‌ها قرار گرفته اقدام به رزرو اقامتگاه خود کنند و به راحتی به محل مورد نظر مراجعه نمایند.

در حال حاضر بیش از 4 هزار اقامتگاه در سرتاسر کشور داریم که مسافرین محترم می‌توانند به صورت آنلاین اقدام به رزرو کنند. این اقامتگاه‌ها در بیش از 200 شهر مختلف بوده و پراکندگی این اقامتگاه‌ها نیز قابل توجه است. هر مکان قابل سکونتی به جز هتل در مجموعه فعالیت‌های ما می‌گنجد و مسافرین می‌توانند از خدمات رزرو اقامتگاه حرفه‌ای استفاده کنند.

آی‌تی‌رسان: طبیعتا انتخاب اقامتگاه برای شما یک پروسه پیچیده خواهد بود، لطفا توضیح دهید آیا هر کسی که از وجود یک اتاق خالی در منزلش یا سوییت بگوید و درخواست ثبت نماید، شما برای او دسترسی می‌دهید؟

نکته اصلی اینجاست که ما یک سری معیارهای اولیه برای انتخاب اقامتگاه در اتاقک داریم. این میعارها عبارتند از: تمیزی، امکاناتی که به مسافر ارایه می‌شود، امکانات آشپزخانه و… که به طور خلاصه هر آن‌چیزی که به صورت بدیهی می‌بایست در اختیار مسافر قرار بگیرد، در این اقامتگاه وجود داشته باشد.

به طور کلی ما یک مارکت پلیس محسوب می‌شویم که صرفا یک سری خدمات دهنده را به خدمات گیرنده متصل می‌کنیم. یکی از معیارهای قابل توجه ما برای بررسی و انتخاب اقامتگاه، نظرات مسافرینی است که به این مکان‌ها مراجعه می‌کنند و با توجه به امتیازی که می‌دهند، تصمیم گیری ما برای ادامه کار آن اقامتگاه قطعی می‌شود.

آی‌تی‌رسان: طبیعتا چالش‌های زیادی در این کار داشتید که از جمله انتخاب میزبان و مهمان بوده است، لطفا در مورد مشکلات این چنینی صحبت کنید

مشکلات ما در این کسب و کار مانند سایر مشاغل اینترنتی و به طور کلی کسب و کارهاست که همه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. به طور مثال یکی از مراحل سخت بخش اخذ مجوز است که خدا را شکر می‌کنیم که این بخش را گذراندیم و با این چالش بسیار بزرگ روبرو نیستیم!

از دیگر چالش‌هایی که داشتیم اخذ بند ب میراث فرهنگی است که طبیعتا این بند برای کسب وکارهای سنتی است ولی ما نیز مجبور به اخذ آن شدیم که راه دیگری جز این نداشتیم. به طور مثال مدیرعامل ما مجبور شد که دوره‌های تور لیدری و… بگذراند که طبیعتا نباید این اتفاق برای کسب و کاری مثل ما رخ می‌داد.

ما مجوزهای دیگری نیز اخذ کردیم که قرابت زیادی با نوع کار ما نداشته و عملا اخذ آن‌ها به اجبار صورت گرفته است که نقشی در خدمات ما نیز ندارند! به طور مثال ما از صنف رایانه، وزارت ارشاد تا اتحادیه کسب و کارهای مجازی مجوز گرفتیم که بدیهی است وجود این تعداد مجوز برای کسب و کاری مثل ما طبیعی نیست. به هر ترتیبی که بود توانستیم در حدود یک‌سال و نیم همه مجوزهای لازم را اخذ کنیم.

اتاقک

آی‌تی‌رسان: کسب و کار شما به حدی رسیده که همه میزبانان توانسته باشند طعم کسب درآمد از این طریق را بچشند و تجربه حداقل یک‌بار مسافرپذیری را داشته باشند؟

قاعدتا تا ما بتوانیم عرضه و تقاضا را متعادل کنیم، کار زیادی داریم و برای رسیدن به این هدف نیز در تلاش هستیم. در حال حاضر یک سری میزبان داریم که اتفاقا از امکانات بسیار خوبی برخوردار هستند و کیفیت بالایی را نیز ارایه می‌کنند ولی به دلیل قرار گیری در شهرهایی که ماهیتا مسافرپذیر نیستند، هنوز موفق به دریافت مسافر نشدند. به‌طور مثال در جنوب شرقی‌ترین شهرهای کشورمان این مساله به وضوح قابل مشاهده است و در مقابل نیز بعضی از اقامتگاه‌های ما توانسته‌اند تعداد رزرو بسیار بالایی را از آن خود کنند که اولین دلیل این اتفاق کیفیت خدماتی است که عرضه می‌کنند.

معتقدیم در آینده این مساله متعادل می‌شود و عرضه و تقاضا برای همه اقامتگاه‌ها به حد قابل قبولی می‌رسد که به تغییر فکر مشتریان نیز وابستگی دارد.

آی‌تی‌رسان: آینده کسب وکارهای اینترنتی علی‌الخصوص استارتاپ‌های حوزه کاری خودتان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

بازار هتل به سقف خود رسیده و صنعتش اشباع شده است و در ایام پیک، مسافرین امکان رزرو هتل ندارند! قیمت گذاری آن‌ها نیز به سمتی رفته که بسیاری از خانواده‌ها امکان استفاده از این هتل‌ها را ندارند. به نظرم با توجه به اینکه درآمد خانوار نیز کاهش یافته است، بازار کسب و کارهای حوزه اقامتگاه‌ها در آینده وضعیت بسیار بهتری را خواهند داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH