گوگل با وجود غیرفعال بودن تاریخچه مکان در گوشی‌ها، موقعیت شما را ردیابی و ذخیره می‌کند!

تاریخچه مکان (Location History)، همواره ابزار مناسبی برای گوگل بوده است. این امکان، به شرکت اجازه می‌دهد تا برای اجرای سرویس‌های مختلفی، اطلاعات ارزشمندی درباره محل زندگی و کار ما بدست بیاورد. البته این ویژگی می‌تواند به کاربران سفرهای پیشین آن‌ها را نشان دهد و اگر تمایلی به استفاده از آن نداشتند، آن را غیرفعال نمایید. در گذشته، بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند فکر می‌کردند که غیرفعال‌سازی این گزینه به این معناست که گوگل دیگر اطلاعی از اینکه ما کجا بوده‌ایم، نخواهد داشت.

location history

اما حالا مشخص شده است که این‌گونه نیست. خبرگزاری آسوشیدپرس اخیرا گزارشی منتشر کرده مبنی بر اینکه گوگل حتی باوجود غیرفعال بودن گزینه تاریخچه مکان، همچنان به ردیابی مکان کاربران خود ادامه می‌دهد. این موضوع فی‌نفسه برای اپلیکیشن‌هایی مانند گوگل مپس که داده‌ها را بر روی سرورهای گوگل ذخیره می‌کند، بد نیست. مشکل آن‌جاست که گوگل حتی در مواقعی که از مرورگر آن برای جستجوی دستور پخت یک غذا و یا اسباب‌بازی بچه‌ها استفاده می‌کنیم، به ذخیره موقعیت ما می‌پردازد؛ این‌ جستجو‌های ساده کارهایی هستند که در واقع به هیچ‌وجه به اطلاعات محل ما نیازی ندارند. پس چرا گوگل چنین کاری را انجام می‌دهد؟

گوگل می‌گوید این موضوع به‌طور کاملا شفاف توضیح داده شده است

گوگل می‌گوید از آنجایی‌که توضیحات شفافی درباره هر کدام از سرویس‌های ارایه شده بر روی گوشی‌های هوشمند داده شده است، بنابراین مشکلی در این سیستم شرکت نمی‌بیند. سخنگوی گوگل به آسوشیدپرس گفت که:

راه‌های مختلفی وجود دارد که گوگل ممکن است برای بهبود تجربه افراد از مکان آن‌ها استفاده نماید که از آن جمله می‌توان به تاریخچه مکان، فعالیت با اپلیکیشن و وب اشاره کرد. ما درباره این ابزارها و کنترل‌های انجام شده توضیحات مکفی داده‌ایم. بنابراین کاربران می‌توانند آن‌ها را خاموش و یا روشن کنند و در هر زمانی تاریخچه خود را پاک نمایند.

متاسفانه، عبارت «تاریخچه مکان» برای خیلی‌ها می‌تواند گمراه‌کننده باشد، به‌ویژه برای آن‌هایی که تصور می‌کنند غیرفعال کردن آن به این معناست که گوگل دیگر اقدام به ردیابی و ذخیره موقعیت آن‌ها نخواهد کرد. به‌علاوه اینکه، تنظیمات سایت برای ‘site registration’ ،‘site history’ ،‘site access’ و ‘web and app activities’ بسیار متنوع شده است.

Related image

پس چگونه می‌توان شناسایی موقعیت را به‌کلی غیرفعال نمود؟

با این‌حال، هنوز راهی برای مخفی نگه داشتن مکان‌تان از گوگل وجود دارد. علاوه بر غیرفعال‌سازی ردیابی مکان در بخش ترجیحات (Preferences)، نیاز به این دارید که گزینه Web and App Activity را هم در تنظیمات اکانت گوگل خود خاموش کنید. اما توجه داشته باشید که این کار باعث محدودیت‌هایی برای شما خواهد شد.

گوگل از این اطلاعات برای پیشنهاد ویدیوهای یوتیوب، اپلیکیشن‌ها و مکان‌های توصیه شده استفاده می‌کند. این داده‌ها همچنین برای پر کردن فرم‌ها در کروم و موارد دیگری هم بهره گرفته می‌شود. بنابراین با در نظر گرفتن این موارد اقدامات بالا را انجام دهید.

نظر شما چیست؟ آیا شما هم تاریخچه مکان را بر روی گوشی‌های خود غیرفعال کرده‌اید؟ آیا دوست دارید که گوگل همیشه از موقعیت شما اطلاع داشته باشد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH