آیا گوگل می‌تواند به سلطه اپلیکیشن‌های پیام‌رسان اندرویدی پایان دهد؟!

این روزها حوزه ارتباطات عرصه نبرد رقبای بی‌شماری گردیده است. سیل اپلیکیشن‌های پیام‌رسان مختلف از فیس‌بوک مسنجر و وی‌چت گرفته تا واتس‌اپ و وایبر، جایگاه سنتی اس‌ام‌اس را اشغال کرده‌ و درآمدهای عظیمی را برای اپراتورهای وایرلس به همراه آورده است.

اما مشتریان، این اپلیکیشن‌های چت را نه به‌عنوان پلت‌فرم‌های پیام‌رسانی بلکه به‌مثابه دروازه‌هایی برای ورود به اینترنت می‌دیدند. همین موضوع، میزان کنترل گوگل و اپل بر اکوسیستم موبایل را که از طریق سیستم‌عامل اندروید و iOS میسر می‌شد در معرض تهدید قرار می‌داد. در حالیکه اپل این نگرانی را با معرفی iMessage در سال 2011 تا حدودی برطرف کرد، اما گوگل به‌نحو گسترده‌ای قابلیت‌های پیام‌رسانی اندروید را بر عهده سازندگان موبایل و اپراتورها گذاشته است.

از طرفی، با افزایش رقابت در بازار اسمارت‌فون‌ها، سازندگان این دستگاه‌ها به دنبال تکنولوژی‌های جدیدتری هستند تا محصولات خود را جذاب‌تر از قبل در اختیار مشتریان قرار دهند. علاقه وافر آن‌ها برای ارایه برنامه‌های پیام‌رسان مختص به خود، باعث توسعه و بهبود پیام‌رسان‌های مختلفی شده است.

Global Messaging Revenue

یکی از استانداردهای نوظهور در زمینه پیام‌رسانی، استاندارد RCS) Rich Communications Services) است که بسیار می‌تواند در این عرصه راهگشا باشد. گوگل امیدوار است که استاندارد جدید با بهبود جذابیت‌های پیام‌رسان مخصوص اندروید در مقایسه با اپلیکیشن‌های چت، این سیستم‌عامل را در برابر iOS رقابت پذیرتر سازد.

گزارش جدید بیزنس اینسایدر، این سوال را مطرح کرده که گوگل، اپراتورها و شرکت‌های سازنده گوشی چگونه می‌توانند از استاندارد RCS برای کسب درآمد، افزایش تعداد کاربران خود و بهبود کلی تجربه پیام‌رسانی بهره بگیرند.

نکات کلیدی گزارش به این ترتیب است:

  • استاندارد RCS، با قدرتمندتر کردن اپلیکیشن پیام‌رسان نسل بعدی اندروید، آن را به‌عنوان گزینه بسیار مناسبی در اختیار کاربران اسمارت‌فون‌های اندرویدی قرار خواهد داد.
  • استاندارد مذکور، کاربران پیام‌رسان اندروید را قادر خواهد ساخت تا تصاویر با کیفیت و با حجم بالاتر را در کنار اطلاعات مکان خود ارسال کنند و از طریق آن تماس‌های ویدیویی برقرار نمایند. کاربران اندرویدی در حال حاضر از اپلیکیشن‌های دیگری مانند فیس‌بوک مسنجر یا واتس‌اپ برای این منظور استفاده می‌کنند.
  • گوگل با اتکا به استاندارد RCS می‌تواند سیستم‌عامل اندروید را رقابت پذیرتر سازد.
  • اتخاذ استاندارد RCS، تاثیرات غیرمستقیمی بر روی اکوسیستم موبایل خواهد داشت. از آنجاییکه تعداد کاربران اندرویدی بسیار زیاد است، این اثرات ممکن است عمیق و متغیر باشد.

در مجموع، گزارش مزبور سعی کرده تا:

  • استاندارد RCS را توضیح و علت اهمیت آن را شرح دهد.
  • راه‌های مختلفی را که گوگل، اپراتورها، توسعه‌دهندگان و سازندگان گوشی می‌توانند از طریق این استاندارد به بهبود تجربه پیام‌رسانی نایل شوند، بررسی نماید.
  • قدم‌هایی را که باعث تشویق اپراتورها و سازندگان بین‌المللی جهت اتخاذ استاندارد مذکور خواهد شد، ارایه کند.
  • موانع بالقوه‌ای را که می‌توانند مانع رشد، توسعه و استفاده از این استاندارد شوند، برشمارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH