درباره کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی بیشتر بدانید

اخیرا وب‌سایت بیزنس اینسایدر (Business Insider) یک گزارش تحقیقی درباره تاثیر هوش مصنوعی (AI) در حوزه بازاریابی منتشر کرده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

هوش مصنوعی که به انواع فناوری‌هایی که قادر به شبیه‌سازی هوش انسان هستند اطلاق می‌گردد، این روزها تبدیل به یکی از داغ‌ترین موضوعات تعدادی از بیزنس‌ها شده است. هوش مصنوعی در واقع شامل تکنولوژی‌هایی می‌شود که کامپیوترها را مورد آموزش قرار می‌دهند تا داده‌ها را به‌شیوه خاصی تجزیه و تحلیل کرده و اطلاعات و تحلیل‌های درخواستی را ارایه نمایند.

متخصصین بازاریابی هم جز آن دسته از افرادی هستند که از هوش مصنوعی برای آنالیز مشتریان، انجام کارهای اتوماتیک و بهبود جریان کار استفاده می‌کنند. در حال حاضر، بیش از نصف بازاریاب‌ها (۵۱ درصد) از این فناوری بهره می‌برند و انتظار می‌رود که 27 درصد دیگر نیز تا سال 2019 آن را به کار گیرند. این رقم، بالاترین رشد پیش‌بینی شده برای احتمال استفاده از یک تکنولوژی برتر در میان بازاریاب‌ها بوده است (بالاتر از فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیا و اتوماسیون‌سازی بازاریابی). این موضوع زمانی جالب می‌شود که بدانید با افزایش حجم داده‌های مشتریان، تکنولوژی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی (NLP)، از اهمیت به‌سزایی در تصمیم‌سازی‌های داده‌محور برخوردار می‌شوند.

fastest growing tech AI

در گزارش بیزنس اینسایدر، کاربردهای فعلی و بالقوه هوش مصنوعی در زمینه بازاریابی مورد بررسی قرار گرفته است؛ موضوعاتی از این قبیل که، هوش مصنوعی چگونه می‌تواند باعث بهبود شخصی‌سازی (personalization) و ارایه بهترین راهکارها برای بازاریاب‌هایی که به دنبال ترکیب این فناوری با استراتژی‌های خود هستند، گردد و اینکه آن‌ها چگونه می‌توانند از این تکنولوژی برای جذب مشتریان، افزایش قدرت رقابت‌پذیری و تحلیل داده‌های بدست‌آمده از شبکه‌های‌ اجتماعی بهره ببرند.

برخی از نکات مهم این گزارش به این ترتیب است:

  • امروزه هوش مصنوعی، فراتر از تحلیل صرف اطلاعات، با سرعت هرچه تمام در حال حرکت به سمتِ تولید داده‌هاست. این امر با بهتر شدن ماشین‌ها در انجام دو حس انسانی یعنی دیدن و شنیدن محقق گردیده است. جمع‌آوری و دسته‌بندیِ ماشینی اطلاعات از مدیاهای داده‌ای مانند صوت و تصویر، هم‌اکنون امکان‌پذیر بوده و انسان‌ها دیگر مجبور نیستند به‌طوردستی آن‌ها را طبقه‌بندی و توضیح دهند.
  • هوش مصنوعی، بازاریاب‌ها را به برنامه‌ریزانی فعال تبدیل کرده است. تحلیل‌های پیشرفته‌ای که این فناوری فراهم می‌سازد به آن‌ها کمک خواهد کرد تا کمپین‌های خود را به‌نحو موثری طراحی و اجرایی سازند.
  • اما رشد سریع نوآوری‌ها باعث شده تا بازاریاب‌ها آمادگی کافی برای به‌کارگیری هوش مصنوعی را نداشته باشند. زمانی که از آن‌ها پرسیده شد نسبت به کدام فناوری احساس بیشترین عدم آمادگی را دارند، 34 درصد، هوش مصنوعی را انتخاب کردند.
  • هوش مصنوعی در آینده به تولید محتوا نیز کمک شایانی خواهد کرد. استفاده از این تکنولوژی جهت تولید اتوماتیک محتواهای ویراستاری شده هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد و همچنان نیازمند نیروی انسانی است. ماشین‌ها مسلما موجب کاهش زمان صرف شده در این حوزه خواهند شد.

در مجموع، گزارش مذکور سعی کرده تا:

  • کاربردهای مهم هوش مصنوعی را در بازاریابی توضیح داده و مواردی از آن‌ها را که به احتمال زیاد در آینده مورد استفاده قرار خواهند گرفت، بررسی نماید.
  • چگونگی بهبود مهارت‌های بازاریابی، همزمان با گسترش قابلیت‌های هوش مصنوعی را توضیح دهد.
  • نحوه شخصی‌‌تر سازی و روزآمد شدن تجربیات مشتریان را واکاوی کند.
  • نقشه ‌راه‌هایی را برای آن دسته از شرکت‌هایی که تازه شروع به سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی و یادگیری ماشین کرده‌اند، پیشنهاد نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH