نحوه تنظیمات ردیاب مکان تلفن همراه توسط گوگل در گوشی‌های اندروید

بیشتر مردم دنیا در این روزها، همیشه همراه خود یک تلفن همراه دارند. دانستن این امر بسیار مهم است که حتی اگر تلفن همراه شما یک گوشی کاملا ساده باشد، موقعیت مکانی شما می‌تواند به‌سادگی ردیابی شود. نکته مهم دیگر این است که اگر در داخل گوشی ساده شما سیم‌کارتی هم قرار نداشته باشد، تا زمانی که این تلفن روشن بماند و در دامنه دکل‌های مخابراتی باشد، موقعیت آن کاملا قابل‌ردیابی است. گوشی‌های هوشمند جدید (مانند گوشی‌های اندروید) نیز عمل ردیابی مکان تلفن همراه را (مثلا با استفاده از گوگل) ساده‌تر کرده‌اند.

ما در این مطلب نحوه مخفی کردن تلفن همراه از دکل‌های مخابراتی را توضیح نخواهیم داد، زیرا این مورد جز قوانین امنیتی به شمار می‌رود نه یک مسئله شخصی! در این مطلب توضیح خواهیم داد که چگونه می‌توانید جلوی ارسال موقعیت گوشی به گوگل را بگیرید، تنها کافی است که برخی از تنظیمات را غیرفعال کنید.

بنابراین این مطلب را دنبال کنید و با نحوه حفاظت حریم شخصی خود در گوشی‌تان آشنا شوید.

تاریخچه مکان

نام این ویژگی ممکن است کمی گیج‌کننده باشد؛ اکثر کاربران با نگاه اول به این نام فکر می‌کنند که یک ویژگی در تنظیمات گوشی است که تمام مکان‌های تلفن همراه را ثبت می‌کند. بهتر است به شما بگوییم که این تفکر کاملا نادرست است، زیرا تاریخچه مکان یک ویژگی‌ است که در داخل حساب کاربری گوگل شما قرار دارد.

گوگل یک ویژگی بی‌نظیر به نام تاریخچه مکان دارد. شما می‌توانید در گوشی اندروید خود این قسمت را در بخش تنظیمات مکان دستگاه (device location) پیدا کنید. با کمک این ویژگی می‌توانید مشاهده کنید که گوشی شما چه زمانی در چه مکانی حضور داشته است. بسیاری از کاربران از این ویژگی استفاده می‌کنند. ویژگی تاریخچه مکان، برای دنبال کردن یک مسیر طولانی و ثبت جابجایی‌ها در سفر بسیار مناسب است و البته با کمک آن گوگل می‌تواند نقشه را مناسب موقعیت‌های شما تنظیم کند.

شما می‌توانید به‌صورت مختار این ویژگی را روشن یا خاموش کنید (توجه کنید که خاموش کردن این ویژگی، اطلاعاتی را که تاکنون در حساب گوگل شما ثبت‌شده، پاک نمی‌کند) و اگر شما این ویژگی را خاموش کنید، دیگر مکان گوشی شما در تاریخچه ثبت نمی‌شود. هرچند که این، تنظیمات عمومی موقعیت مکان برای تمام برنامه‌های گوشی نیست. این ویژگی تنها در مورد تاریخچه مکان شما در گوگل است و با دیگر برنامه‌هایی که از داده‌های موقعیت مکانی استفاده می‌کنند (مانند جستجوی محلی در مرورگرها یا ثبت مکان در برنامه‌های دیگر)، هیچ ارتباطی ندارد. شما می‌توانید در قسمت مجوز دسترسی برنامه‌ها (application permissions)  از تنظیمات دیگر اپ‌های گوشی خود مطلع شوید.

ثبت فعالیت‌های شما در وب و برنامه‌های دیگر

با کمک ثبت فعالیت‌های‌تان در حساب گوگل، شما می‌توانید متوجه شوید که برنامه‌های گوشی‌تان از داده‌های موقعیت مکانی شما چه استفاده‌هایی می‌کنند. اگر حساب کاربری گوگل شما در یک دستگاه وارد شده باشد، هر زمان، هر برنامه‌ای که استفاده می‌شود، داده‌های آن در داخل آن حساب کاربری گوگل ضبط خواهند شد. براساس گفته‌های شرکت گوگل، این داده‌ها برای کارایی هر چه بهتر سرویس‌های گوگل مورداستفاده قرار می‌گیرند.

فعالیت‌های برنامه‌های گوشی‌تان را در حساب کاربری خود ثبت کنید تا گوگل بتواند به شما تجربه بهتری از تمام سرویس‌های خود مانند جستجوهای سریع، پیشنهادهای مشابه سلیقه شما، ارایه دقت مناسب در نقشه (مطابق داده‌های قبلی‌تان) و موارد دیگر ارایه دهد.

توجه کنید که ممکن است، موقعیت مکان شما، یکی از داده‌های فعالیت‌های برنامه‌های دیگر به ‌حساب آید. بنابراین توجه داشته باشید که دسترسی دیگر برنامه‌ها به اطلاعات موقعیت مکانی شما به معنای دسترسی گوگل به آن اطلاعات است و هیچ‌گونه ارتباطی به مشخص کردن تنظیمات تاریخچه مکان در حساب گوگل ندارد.

تمام این موارد را کنترل کنید!

تاکنون متوجه شده‌اید که چگونه گوگل می‌تواند از موقعیت مکانی شما مطلع باشد، حال بررسی می‌کنیم که چگونه می‌توان این مورد را کنترل کرد.

شما به‌راحتی می‌توانید تمام این ردیابی‌ها را در گوشی خود خاموش کنید، اما چون این تنظیمات در حساب کاربری شما ذخیره می‌شوند، عملا غیرفعال کردن آن باید از طریق اینترنت انجام شود. برای این کار در گوشی یا کامپیوتر خود به صفحه کنترل فعالیت‌ها در حساب کاربری گوگل مراجعه کنید.

برای آنکه جلوی ارسال موقعیت مکانی به حساب گوگل خود را بگیرید، کافی است وضعیت آبی دو قسمت موجود در این صفحه را خاموش کنید؛ این دو قسمت با نام‌های Web & App Activity و Location History مشخص شده‌اند. اگر شما لینک MANAGE ACTIVITY را در هرکدام از این دو قسمت باز کنید، مشاهده خواهید کرد که تاکنون چه اطلاعاتی از شما ذخیره شده است. در این قسمت شما می‌توانید اطلاعات ذخیره‌شده درگذشته را نیز کاملا پاک کنید.

اما سوال اینجاست که با خاموش کردن این دو قسمت دقیقا چه اتفاقی می‌افتد؟ غیرفعال کردن ثبت تاریخچه مکان تنها در برنامه گوگل مپس تأثیر می‌گذارد و هیچ برنامه دیگری را شامل نمی‌شود. البته ما دقیقا نمی‌دانیم که گوگل چگونه از این اطلاعات برای بهبود ارایه سرویس‌های خود استفاده می‌کند، بنابراین خاموش کردن ثبت تاریخچه مکان، ممکن است در کیفیت خدمات این سرویس‌ها کمی تأثیر بگذارد.

غیرفعال کردن Web & App Activity تاثیرات بیشتری خواهد داشت. اولین چیزی که با خاموش کردن این ویژگی متوجه خواهید شد (حتی در هنگام غیرفعال کردن آن، هشداری در این مورد به شما داده می‌شود)، این است که گوگل اسیستنت به‌سرعت بلااستفاده می‌شود. زیرا عملکرد این برنامه به اطلاعات شخصی شما نیاز دارد.

برنامه‌های دیگری که نیاز به بررسی تاریخچه فعالیت‌های شما داشته باشند، طبیعتا پس از غیرفعال کردن آن، متفاوت خواهند بود. شما دیگر نمی‌توانید نتایج جستجوهای مشابه خود را مشاهده کنید و یا مثلا هنگامی‌که در فروشگاه‌های محلی باشید، پیشنهادهایی را از برنامه‌های shopping دریافت نخواهید کرد. به‌طورکلی هر برنامه‌ای که برای عملکرد خود به اطلاعات و فعالیت‌های گذشته شما وابسته باشد، ممکن است کمی ضعیف عمل کند و یا در مواردی کلا عملکردی نداشته باشد.

این تنظیمات در حساب کاربری گوگل شما ذخیره می‌شوند

آخرین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که تغییر و تعویض این تنظیمات، به گوشی شما هیچ ربطی ندارد و در حساب کاربری گوگل شما ذخیره می‌شود. یعنی اگر شما در گوشی، کروم‌بوک، تبلت، کامپیوتر یا هر دستگاه دیگری از یک حساب کاربری گوگل استفاده می‌کنید، تغییر تنظیمات در آن حساب در همه این دستگاه‌ها موثر خواهد بود.

اگر شما چند حساب گوگل دارید و به‌صورت جداگانه برای هر دستگاه خود از یکی از آنها استفاده می‌کنید، برای تغییر تنظیمات مرتبط با موقعیت مکانی، لازم است در تک‌تک آنها به‌صورت مجزا عمل کنید. توجه کنید که البته استفاده از یک حساب کاربری برای تمام دستگاه‌ها (درصورتی‌که ضبط فعالیت‌های وب و برنامه‌ها در این حساب فعال باشد) بسیار عملکرد سرویس‌های گوگل را برای شما مناسب و باکیفیت‌تر خواهد کرد.

هدف این مطلب صرفا آموزش نحوه مشاهده و تغییر تنظیمات مرتبط با موقعیت مکانی است و ما اصلا به شما توصیه نمی‌کنیم که همه‌چیز را از گوگل پنهان کنید و بخواهید بدون سرویس‌های آن فعالیت داشته باشید. توجه داشته باشید که کیفیت عملکرد اکثر برنامه‌های گوگل در تمام دستگاه‌های شما با فعال بودن این ویژگی‌ها بسیار متفاوت و مناسب خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH