بررسی اولیه پوکوفون F1 شیائومی: تعریفی جدید از یک پرچمدار!

شیائومی یک کمپانی چینی است که بر خلاف اکثر سازندگان تلفن‌های همراه، سابقه چندانی در این عرصه ندارد. این برند که کار خودش را در سال 2010 و با تولید گوشی هوشمند آغاز کرد، توانست خیلی زود دل علاقه‌مندان به این گجت‌ها را برباید و طولی نکشید که بازار کشور چین را در دست گرفت. گوشی‌های ساخته شیائومی به قیمت پایین و کیفیت ساخت بالای‌شان معروف هستند و تاکنون نمونه‌های زیادی را از آن‌ها شاهد بوده‌ایم.

دیروز و طی مراسمی این کمپانی از نسل جدید محصولات خودش با نام پوکوفون F1 (پوکو F1) پرده برداشت. محصولی که آمده تا خط بطلانی بر پرچمداران گران قیمت بازار بکشد. با آی‌تی‌رسان و بررسی شیائومی پوکوفون F1 همراه باشید.

طراحی

پوکو F1 از ظاهری به‌روز بهره می‌برد که بخش اعظمی از آن را مدیون نمایشگری با نسبت 18.7:9 خواهد بود. این استایل جدید، مدتی می‌شود که به ترند اصلی دنیای اسمارت فون‌ها تبدیل شده است. با این حال تمام بدنه دستگاه از پلاستیک ساخته شده (حتی فریم) که آن را نسبت به اکثر مدل‌های امروزی در رده پایین‌تری قرار می‌دهد؛ البته کیفیت ساخت گوشی بسیار بالا ارزیابی می‌شود. بیش از 82 درصد از نمای جلویی پوکو F1 را نمایشگر تشکیل داده که این مورد نشان می‌دهد شاهد حاشیه‌های زیادی در اطراف آن نیستیم.

با این وجود ضخامت 8.8 میلی‌متری پوکو F1 کمی در ذوق‌تان خواهد زد، به خصوص اگر بدانید که ضمن پلاستیکی بودن، این گوشی 180 گرم وزن دارد! از دیگر المان‌های حائز اهمیت در این بخش، می‌توان به طراحی ناچ استایل اشاره کرد. یعنی بخشی از بدنه در بالای دستگاه، وارد نمایشگر شده است؛ شبیه به چیزی که پیش‌تر در آی‌فون 10 دیده بودیم. این مدل در رنگ‌های متفاوتی عرضه شده و یک نسخه Armored Edition از آن وارد بازار می‌شود که در برابر خراش و سقوط مقاوم است.

دوربین دستگاه کمی از بدنه بیرون زده و چینشی افقی دارد و در کنار سنسور تشخیص اثر انگشت یک مجموعه را تشکیل داده است. کلیدهای کنترل صدا (یکپارچه نیستند) و پاور در سمت راست و درگاه سیم‌کارت در سمت چپ بدنه اصلی دیده می‌شوند. به‌طور کلی از لحاظ ظاهری نمی‌توان ایراد چندانی به گوشی گرفت چرا که قیمت پایین آن، موجب می‌شود تا تمامی نواقص (مثلا جنس بدنه) را نادیده بگیریم.

نمایشگر

پوکو F1 از یک نمایشگر 6.18 اینچی با رزولوشن فول اچ‌دی پلاس بهره می‌برد که ظاهری کشیده داشته و در هر اینچ آن بیش از 400 پیکسل را شاهد هستیم. در ساخت این صفحه نمایش، از پنل IPS LCD استفاده شده تا نگرانی از بابت زاویه دید آن نداشته باشید. نمایشگر رنگ مشکی را به‌صورت عمیق نشان می‌دهد و از کنتراست عالی و روشنایی بالایی نیز برخوردار است. حداقل میزان نور صفحه، 2.5 نیت اندازه‌گیری شده که برای کار در محیط‌های کم‌نور بسیار مناسب خواهد بود. شما می‌توانید در بخش تنظیمات میزان گرمی و سردی رنگ‌ها را به دل‌خواه تغییر دهید، هرچند که حالت دیفالت آن مشکل خاصی ندارد و همه چیز را به خوبی نشان می‌دهد. از لحاظ استنفاده در زیر نور آفتاب می‌توان بر روی پوکو F1 و نمایشگر آن حساب کرد چرا که رفلکس بالایی را در آن شاهد نیستیم.

بررسی پوکوفون F1

سخت‌افزار

بررسی پوکو F1 را با نگاهی به باطن آن ادامه می‌دهیم. جایی که چیپست اسنپدراگون 845 کوالکام با 8 هسته قدرتمند 2.4 و 1.8 گیگاهرتزی در کنار واحد گرافیکی آدرنو 630 خودنمایی می‌کند. به همراه این مجموعه شاهد ۶ گیگابایت رم در نسخه 64/128 گیگابایتی و ۸ گیگابایت رم در نسخه 256 گیگابایتی هستیم که جای هیچ حرف‌ و حدیثی را باقی نمی‌گذارد. شما حتی از طریق کارت حافظه (مشترک با سیم‌کارت دوم) می‌توانید تا 256 گیگابایت دیگر به حافظه پوکو F1 بیفزایید. برای مهار حرارت ناشی از پردازش‌های سنگین (نظیر اجرای بازی‌های گرافیکی) سازنده تصمیم گرفته تا از فناوری خاصی موسوم به LiquidCool استفاده نماید تا دیگر نگران داغ شدن گوشی نباشید. این گوشی توانسته تا در تست AnTuTu 7 به امتیاز 265314 دست یابد که آن‌ را بالاتر از گلکسی S9 و وان‌پلاس 6 قرار می‌دهد. به‌نوعی می‌توان گفت که با سلطان گوشی‌های هوشمند در دنیای اندروید طرف هستیم.

مسلما چنین مجموعه عظیمی نیاز به یک منبع انرژی قدرتمند دارد. شیائومی با درک درستی از این موضوع گوشی جدید خودش را به یک باتری 4000 میلی آمپری مجهز کرده که از شارژ سریع نیز پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید در مدت نیم ساعت در حدود 35 درصد باتری را شارژ کنید که میزان قابل توجهی است. شارژدهی باتری نیز عالی بوده و با یک استفاده نیمه سنگین می‌توانید تا یک روز با آن کار کنید.

بررسی پوکوفون F1

دوربین

بهره‌مندی از دوربین دوگانه را این روزها در اکثر گوشی‌ها شاهد هستیم. پوکو F1 نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست و از دو دوربین 12 و 5 مگاپیکسلی استفاده می‌کند. گشودگی دیافراگم دوربین اصلی f/1.9 و دوربین دوم f/2.0 است که کارایی آن بیش از هرچیز به تشخیص عمق و کمک به ثبت تصاویر بهتر توسط دوربین اصلی بازمی‌گردد. سنسور اصلی ساخته سونی بوده و با نام IMX363 شناخته می‌شود که متاسفانه فاقد لرزش‌گیر اپتیکال است. البته می‌توان با تکیه بر فلاش LED دوگانه در محیط‌های کم‌نور تصاویر خوبی را ثبت کرد. این دوربین همچنین توانایی فیلم‌برداری به‌صورت 4K را نیز داراست. تصاویر گرفته شده با آن از داینامیک رنج خوبی برخوردار بوده و جزئیات نسبتا زیادی را شامل می‌شود.

شیائومی برای دوربین سلفی خساست به خرج نداده و از یک نمونه 20 مگاپیکسلی با f/2.0 بهره گرفته که می‌تواند به صورت فول اچ‌دی و با نرخ 30 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند. تصاویر ثبت شده با هر دو دوربین در سطح بهترین‌های بازار هستند و حتی می‌توانید با هر دو به‌صورت پرتره نیز مشغول عکاسی شوید. در ادامه شاهد نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین این گوشی هستید:

سایر قابلیت‌ها

این گوشی هوشمند تازه وارد، با اندروید 8.1 اوریو و رابط کاربری اختصاصی شیائومی با نام MIUI 9.6 عرضه خواهد شد؛ این در حالی ست که برخی مدل‌های بازار از اندروید 9 استفاده می‌کنند. از لحاظ نرم‌افزاری شاهد ویژگی‌های خاصی در این گوشی هستیم، به‌عنوان مثال می‌توانید به‌صورت نرم‌افزاری قسمت ناچ نمایشگر را محو کنید. ظاهر رابط کاربری نیز چیزی شبیه به نوا لانچر بوده که با ژست‌های حرکتی خاص و متفاوتی همراه شده است.

در بریدگی بالای نمایشگر شاهد سنسور اینفرارد برای تشخیص چهره کاربر هستیم که می‌تواند در کنار سنسور تشخیص اثر انگشت امنیت شما را تضمین نماید. عملکرد این دو سنسور در حالت کلی مطلوب بوده و سرعت آن‌ها قابل ستایش است با این حال استفاده از تشخیص چهره در محیط‌های تاریک کمی با مشکل همراه خواهد بود.

شیائومی علاقه‌مندان به موسیقی را هم فراموش نکرده و در پوکو F1 از اسپیکرهای استریو بهره گرفته که صدایی بلندتر از پرچمداران اپل و سامسونگ یعنی آی فون 10 و گلکسی S9 پلاس روانه گوشی شما می‌کنند. حتی با حضور جک استاندارد صدا نیز می‌توانید به‌راحتی و بدون دردسر هدفون را به گوشی زده و از شنیدن موسیقی با صدای بلند و باکیفیت لذت ببرید. از دیگر ویژگی‌های پوکو F1 می‌توان به بهره‌مندی از نسخه پنجم بلوتوث، پشتیبانی از رادیو و تجهیز به پورت USB Type-C اشاره کرد.

قیمت و زمان عرضه

بارزترین ویژگی پوکو F1 قیمت بسیار رقابتی آن است. در حال حاضر قیمت جهانی این مدل مشخص نشده اما در بازار هند برای نسخه مجهز به 6 گیگابایت رم با حافظه داخلی 64 گیگابایتی، می‌بایست 300 دلار و برای نسخه 128 گیگابایتی، 345 دلار بپردازید. نسخه خاص این گوشی جدید نیز با 8 گیگابایت رم، 256 گیگابایت حافظه داخلی و طراحی متفاوت عرضه می‌شود که قیمتی برابر با 430 دلار خواهد داشت.

1 در مورد “بررسی اولیه پوکوفون F1 شیائومی: تعریفی جدید از یک پرچمدار!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH