آیا هواوی را بعد از پشت سر گذاشتن اپل باید جدی بگیریم؟!

وقتی که هواوی چند سال پیش اعلام کرد که به‌دنبال کسب جایگاه دوم در ساخت گوشی‌های هوشمند است، خیلی‌ها آن را به سخره می‌گرفتند. اما در عرض کمتر از دو سال، این شرکت چینی توانست در سه ماهه دوم امسال، اپل را پشت سر گذاشته و بعد از سامسونگ به‌عنوان دومین شرکت بزرگ سازنده اسمارت‌فون شناخته شود.

حالا شاید پشت سر گذاشتن سامسونگ، هدف بعدی هواوی باشد، اما اگر فکر می‌کنید که چنین امری میسر نیست، باید گفت که دلایل زیادی وجود دارند که باعث می‌شود هواوی رویاهای بزرگی داشته باشد.

Everyone should take Huawei seriously, and not just because it recently topped Apple

دو برند، یک رویکرد

شرکت هواوی که در سال ۱۹۸۷ تاسیس شد، سال‌ها بعد از رقبای بزرگ خود وارد صنعت گوشی‌های موبایلی گردید. در سال ۲۰۰۳، زمانی که متخصصین شبکه و تجهیزات ارتباطی، دپارتمان هندست‌های شرکت را مستقر می‌نمودند، نوکیا حدود ۱۸۰ میلیون محصولات موبایلی در سرتاسر جهان بارگیری می‌کرد که ۵.۴ میلیون دستگاه از آن‌ها اسمارت‌فون‌هایی مطابق با استانداردهای روز بودند. سامسونگ بعد از سونی (اریکسون) در جایگاه سوم فروش گوشی‌های هوشمند قرار داشت.

بعد از آنکه هواوی در سال ۲۰۱۳، کمتر از ۵۰ میلیون هندست روانه بازار کرد، سه سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۷ با جهشی باورنکردنی تعداد بارگیری‌های خود را به ۱۴۰ میلیون دستگاه رساند و حالا شرکت برای سال ۲۰۱۸، رقم ۲۰۰ میلیون دستگاه را هدف‌گذاری کرده است.

Everyone should take Huawei seriously, and not just because it recently topped Apple

هواوی از جایگاه هشتم خود در سال ۲۰۱۱ توانست در سال ۲۰۱۴ به جمع پنج سازنده اول اسمارت‌فون دنیا راه یافته و آرام‌آرام فاصله خود را با اپل کمتر کند. تنها زمان اندکی کافی بود تا کوپرتینونشین‌ها حضور هواوی را به‌عنوان یک رقیب جدی احساس کنند.

اپل چگونه می‌تواند با سالی سه یا چهار آیفون جدید در برابر یک دوجین دستگاه‌های عرضه شده از سوی هواوی و شرکت تابعه آن یعنی آنر کاری از پیش ببرد؛ محصولاتی که شامل گستره وسیعی از مدل‌های میان‌رده، هندست‌های ارزان قیمت پایین‌رده و تعدادی از گوشی‌های بالارده می‌شود.

با وجود اینکه آنر از نظر کارهای فنی و تکنیکی به‌طور مستقل عمل می‌کند، اما تعداد فروش‌های آن به مجموع فروش‌های هواوی اضافه می‌گردد. هر دو برند از طراحی‌ها و ایده‌های مشترکی بهره می‌برند که علاوه بر نیازهای خاص مشتریان، احتیاجات معمولی آن‌ها را نیز با قیمت‌های بسیار منطقی، پوشش و پاسخ می‌دهند.

Everyone should take Huawei seriously, and not just because it recently topped Apple

آیا هواوی ترندساز است یا دنباله‌رو ترند؟

اجازه دهید خودمان را گول نزنیم؛ این روزها در صنعت گوشی‌های موبایلی، همه از روی دست هم کپی می‌کنند. سال‌هاست که شرکت‌ها، ایده‌های یکدیگر را با کمی تغییر و اصلاح در محصولات خود ارایه می‌کنند. مگر این که یک شرکت، اسمارت‌فونی با قابلیت پخت غذا عرضه کند، که این هم بیشتر شبیه یک شوخی است.

اما موضوع اصلی جای دیگری است؛ برای مثال، مطمئنا تفاوت‌های بزرگی بین ایده اولیه دوربین‌های دوگانه که توسط اچ‌تی‌سی اجرایی شد و همه نمونه‌هایی که امروزه در بسیاری از گوشی‌ها شاهد هستیم، وجود دارد. به عبارت دیگر، همیشه مهم نیست که اولین باشید، بلکه اساس این است که بهترین باشید. هواوی وقتی که پرچمدار P20 پرو را که علاوه بر خوش‌ساخت بودن از یک دوربین سه‌گانه هم بهره می‌برد، معرفی کرد، برای خریداران این هندست شاید مهم نبود که اولین هندست سه دوربینه دنیا را خریده‌اند؛ چیزی که برای آن‌ها اهمیت بالایی داشت این بود که P20 پرو دارای دوربینی بسیار قدرتمند و سریع است که امکان گرفتن عکس‌هایی شارپ و شفاف، حتی در فاصله‌های دور و شرایط نوری نه‌چندان مطلوب را فراهم می‌کند.

Everyone should take Huawei seriously, and not just because it recently topped Apple

چیپ‌های ساخت شرکت و شرکای قوی

شاید برای شما جالب باشد که هر سه شرکت سامسونگ، اپل و هواوی، نقش کلیدی در تولید پردازنده برای اکثر دستگاه‌های خود دارند. آیا نمی‌توان گفت که همین امر دلیل موفقیت آن‌ها بوده است؟ نمی‌توان با اطمینان به این سوال جواب مثبت داد، اما این موضوع قطعا تاثیر به‌سزایی در ثبات و استقلال یک شرکت دارد.

برخلاف چیپست‌های سری A اپل که توسط خود او طراحی شده و به‌وسیله سایر شرکت‌ها ساخته شده، تراشه‌های کایرین هواوی با وجود طراحی‌های خارجی، توسط شرکت تابعه آن یعنی های‌سیلیکون تولید می‌شود. اگر سامسونگ بیشتر از پردازنده‌های اگزینوس ساخت خود، به اسنپ‌دراگون‌ها متکی است، هواوی، شرکت کوالکام را نه به‌عنوان یک شریک بلکه به‌مثابه یک رقیب می‌بیند.

Everyone should take Huawei seriously, and not just because it recently topped Apple

تراشه‌های خانواده کایرین در طول این سال‌ها رشد و توسعه زیادی پیدا کرده‌اند و حالا نسخه‌های مختلف آن در محصولات بالارده و میان‌رده هواوی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کایرین ۹۷۰ اولین چیپست مجهز به واحد پردازش عصبی مبتنی بر هوش مصنوعی است، در حالیکه احتمال می‌رود کایرین ۹۸۰ نخستین پردازنده ۷ نانومتری دنیا لقب بگیرد.

در مورد بازار آمریکا چطور؟

هر چند بازار آمریکا سختی‌های خاص خود را دارد، اما نباید فراموش کرد که با سومین بازار بزرگ گوشی‌های هوشمند طرف   هستیم. بازاری که بعد از وقفه‌ای کوتاه حالا به ثبات کافی دست یافته است.

مطمئنا هواوی آرزو می‌کرد که شرایط به‌گونه‌ای بود که می‌توانست با اپراتورهای بزرگ آمریکا همکاری نزدیکی داشته باشد. حالا که این امر امکان‌پذیر نیست، شرکت به دنبال افزایش تمرکز خود در چین، هند و اروپا است. در حالیکه بازارهای اروپا شروع به فروش محصولات رده‌بالای سری P نموده‌اند، گوشی‌های ارزان قیمت آنر، عمده بازارهای آسیا را در تصاحب خود دارند.

Everyone should take Huawei seriously, and not just because it recently topped Apple

هندست آنر 7X که از طریق آمازون، Newegg ،B&H Photo Video و فروشگاه اینترنتی خود آنر در دسترس است، در آمریکا همچنان به‌شدت محبوبیت دارد. برخلاف سال‌های پیش، اپراتورهای آمریکایی حالا دیگر قادر نیستند فروش گوشی‌ها را انحصاری کنند، بنابراین تا زمانی که ترامپ مشکلی با فعالیت هواوی نداشته باشد، جای نگرانی برای این شرکت وجود ندارد؛ لااقل تا زمانی که مشتریان دستگاه‌های مقرون به صرفه آن را ترجیح می‌دهند.

در مجموع، هنوز با قطیعت نمی‌توان گفت که هواوی به‌زودی می‌تواند سلطه جهانی سامسونگ بر بازار گوشی‌های هوشمند را به چالش بکشد. هر دو شرکت از نظر تکنولوژی‌های جدید در موقعیت خوبی قرار دارند و انتظار می‌رود که همچنان این دو شرکت را در جایگاه‌های اول و دوم بزرگ‌ترین سازندگان اسمارت‌فون ببینیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH