رازهای پشت‌پرده نمایشگر فوق‌العاده گلکسی نوت ۹ سامسونگ

جای شگفتی نیست که گلکسی نوت ۹ بهترین نمایشگر دستگاه‌های موبایلی را دارد. نوت ۸ به‌مانند گلکسی اس۹ و اس۹ پلاس هم دارای صفحه‌نمایش مشابهی بود. از آنجاییکه سامسونگ بزرگ‌ترین سازنده پنل‌های OLED است، از بهترین نمایشگرها برای گوشی‌های گلکسی خود استفاده می‌نماید. نوت ۹ توانسته به بالاترین حد از این کیفیت دست یابد. برای اینکه دلیل آن را بدانیم قصد داریم تا در اینجا از رازهای سامسونگ در مورد نمایشگر گلکسی نوت ۹ پرده برداریم. با ما همراه باشید.

بهترین نمایشگر از دید فنی

نمایشگر سامسونگ گلکسی نوت 9  توسط وب‌سایت تخصصی DisplayMate به‌عنوان بهترین صفحه‌نمایش موجود در بین اسمارت‌فون‌های جهان رتبه بندی شده است. سوال اصلی این‌جاست که چه ویژگی‌هایی باعث این برتری شده‌اند؟

پنلی که توسط این شرکت کره‌ای مورد استفاده قرار گرفته یک سوپرامولد انحنادار با سایز 6.4 اینچ است که تقریبا 83.4 درصد سطح جلویی گوشی را می‌پوشاند. البته این مشخصات به پای اوپو فایند X یا ویوو NEX نمی‌رسند، اما موضوع مهم، کیفیت تصویر است نه اندازه حاشیه‌ها. دستگاه، رزولوشن 1440 در 2960 پیکسل (با نسبت تصویر 18.5:9) و چگالی پیکسلی 516ppi دارد. محتواهای نشان داده شده بر روی نمایشگر گلکسی نوت 9 در فاصله‌های استاندارد بیش از 20 سانتی‌متر کاملا واضح و مشخص هستند.

پنل این دستگاه دارای قابلیت‌های خوبی از جمله تاخیرهای کم در هدست‌های واقعیت‌ مجازی Daydream VR و Gear VR و همچنین امکان پشتیبانی از قلم S Pen با 4096 سطوح فشار مختلف را دارد.

AndroidPIT samsung galaxy note9 s pen

رنگ‌ها نه‌تنها دقیق‌اند بلکه تقریبا عالی هستند

دقت رنگ‌ها به مانند آخرین مدل گلکسی اس سامسونگ در آخرین مدل نوت هم بالاست. رنگ‌های پنل امولد جزو دقیق‌ترین‌ها در بازار هستند و این اصلا جای شگفتی ندارد.

با وجود آنکه این اسمارتفون با یک نمایشگر به‌شدت کالیبره شده روانه بازار گردیده، اما گزینه‌هایی هم برای اعمال تغییرات بیشتر در تنظیمات نمایشگر معرفی کرده است. شما این امکان را دارید که درجه حرارت رنگ را بسته به دلخواه خودتان، برای داشتن یک رنگ گرم‌تر یا سردتر تغییر دهید. به‌علاوه، سطوح RGB نیز قابل دستکاری هستند.

note 9 display calibration

شما  می‌توانید از بین چندین پیش‌تنظیم، نه تنها دست به تغییر کالیبراسیون نمایشگر بزنید، بلکه محدوده رنگ‌ها را هم مشاهده کنید:

  •  صفحه‌نمایش تطابق‌پذیر (Adaptive) (حالت پیشفرض): 146 درصد محدوده رنگ sRGB/Rec. 709 و 113 درصد از محدوده رنگی DCI-P3 را پوشش می‌دهد.
  •  امولد فوتو (AMOLED photo): ۹۹ درصد از محدوده رنگی DCI-P3 را شامل می‌شود و همانطور که از اسمش برمی‌آید برای ویرایش عکس بسیار عالی است.
  •  امولد سینما (AMOLED cinema): ۱۰۳ درصد از محدوده رنگی DCI-P3 را پردازش می‌کند و برای نمایش سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌ها مناسب است.
  •  حالت پایه (Basic): ۱۰۳ درصد از محدوده رنگی sRGB/Rec.709 قابلیت نمایش دارد.

همچنین قابلیتی به‌منظور افزایش کیفیت محتوای ویدیویی به نام Video Enhancer، گزینه‌ای برای همیشه روشن نگه‌داشتن صفحه‌نمایش (Smart Stay) و امکانی جهت افزایش حساسیت تاچ نمایشگر وجود دارد.

عدم تغییر دقت تصویر با روشنایی

یکی از نقاط قوت نوت 9 که توسط DisplayMate مورد تاکید قرار گرفته، توانایی آن در حفظ کیفیت رنگ‌ها در سطوح بالای روشنایی است. از طرفی می‌توان به بیشتر بودن محدوده روشنایی پنل امولد اشاره کرد: از 150 نیت (nit) در بیشترین روشنایی تا 2 نیت در حداقل روشنایی. این امکان به شما اجازه می‌دهد تا در هنگام شب با استفاده از فیلتر نور آبی، مدت زمان زیادی را بدون هیچ گونه خستگی با گوشی خود کار کنید.

با روشنایی و کیفیت تصویر بالا قادر به تماشای محتواهای HDR10 در نوت 9 خواهید بود. محتواهای پخش شده از نتفلیکس و یوتیوب دارای HDR هستند.

Screenshot 20180816 134614 YouTube

یک سنسور اضافی

وب‌سایت DisplayMate، به جزییات کوچکی هم اشاره کرده که گلکسی نوت 9 را واقعا منحصربه‌فرد می‌کند: روشنایی تطابق‌پذیر بدون هیچ عیب و نقصی کار کرده و کیفیت استفاده شما از اسمارت‌فون را بهبود می‌بخشد. گوشی، عادات هرروزه شما را یاد گرفته و صرفا متکی بر دو سنسور روشنایی نخواهد بود.

بله درست خواندید: دو سنسور! نوت 9 یکی از معدود گوشی‌هایی است (فعلا چهار گوشی با این ویژگی در دنیا وجود دارد) که از یک سنسور روشنایی دومی هم در پشت دستگاه بهره می‌برد تا در شرایط محیطی با پس‌زمینه روشن یا در مواقعی که سایه صورت شما روی سنسور اصلی را می‌پوشاند، بهترین نتایج را ارایه نماید. این ویژگی، به نوت 9 اجازه می‌دهد تا شدت سطوح روشنایی را مطابق با هر شرایطی حفظ کند و خطاها را کاهش دهد.

galaxy note 9 aod

نمایشگر در بخش‌های دیگر هم رضایت‌بخش است

البته نمایشگر یک گوشی می‌تواند عالی باشد، اما اگر در موقع استفاده چندان راضی‌کننده نباشد، همه زحماتی که برای ساخت آن کشیده شده به هدر می‌رود. خوشبختانه صفحه‌نمایش گلکسی نوت 9 به‌لطف ویژگی‌های تکنیکی آن و نرم افزار کاربردی سامسونگ بسیار دلپذیر و رضایت‌بخش است.

galaxy note 9 customization display

شما می‌توانید درباره سایز و مقیاس المان‌های نمایش داده شده روی نمایشگر تصمیم بگیرید، رزولوشن تصویر را برای کاهش مصرف انرژی دستگاه کاهش دهید و المان‌هایی که دوست دارید در نوار وضعیت دیده شود و ترتیب کلیدها در نوار ناوبری را انتخاب نمایید.

حتی انحنای نمایشگر قابلیت‌هایی زیادی دارد. به لطف اِج (Edge) بودن آن، لبه‌های صفحه‌نمایش به هنگام دریافت نوتیفیکیشن روشن می‌شود. پنل اِج همچنین به شما اجازه می‌دهد تا نوار ابزار را با اپلیکیشن‌ها، لیست مخاطبان و موارد دیگر پر کنید.

galaxy note 9 display edge

درباره رابط کاربری Samsung Experience می‌توان ساعت‌ها صحبت کرد، اما اگر خلاصه‌تر بگوییم: گزینه‌ها و انتخاب‌های بسیار بسیار زیادی برای شخصی‌سازی نمایشگر گلکسی نوت ۹ وجود دارند که حتی شاید فرصت استفاده از خیلی از آن‌ها را نداشته باشید.

نظر شما درباره کیفیت نمایشگر گلکسی نوت ۹ چیست؟ آیا توانسته‌اید آن را براساس تنظیمات ارایه شده شخصی‌سازی کنید؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH