آیا شیائومی با پوکوفون F1 می‌تواند مسیر تازه‌ای را در پیش بگیرد؟!

پوکوفون F1 جدیدترین محصول شیائومی است که چند روز پیش روانه بازار شد. این گوشی به‌رغم قیمت بسیار پایین (حدود ۳۰۰ یورو)، مشخصات بسیار خوبی دارد. گرچه این اسمارت‌فون به‌طور رسمی در آمریکا به فروش نخواهد رسید، اما در هند و اروپا به صورت گسترده قابل دسترس است. با این اتفاقات همه چیز برای شیائومی عالی به نظر می‌رسد اما باید توجه داشت که خطراتی در مسیر پیش روی این شرکت چینی وجود دارند.

پوکوفون F1، به پردازنده اسنپ‌دراگون ۸۴۵، حافظه رم بالا، یک باتری عظیم و نمایشگری بزرگ مجهز شده که روی‌هم‌رفته منجر به قیمتی معادل یک سوم قیمت گلکسی نوت ۹ گردیده است. خریداران احتمالی، فقط کافی است بدنه پلاستیکی و فقدان اندروید استوک را در مورد آن نادیده بگیرند. با این‌حال، به‌روزرسانی اندروید P برای انتهای سال ۲۰۱۸ در دسترس خواهد بود.

پرچمداران قدیمی به خود می‌لرزند

موضوع قیمت‌گذاری برای سازندگان گوشی‌های هوشمند واقعا چالش بزرگی به‌حساب می‌آید؛ فرقی نمی‌کند این شرکت‌ها، برندهای لوکس اپل، هواوی و سامسونگ باشند یا برندهایی مانند آنر و وان‌پلاس که تمرکز خود را بر روی محصولات اقتصادی گذاشته‌اند. پوکوفون F1، بسیار مجهزتر از آنر ۱۰ بوده و بر روی کاغذ بالاتر از وان‌پلاس ۶ قرار دارد، اما در مقایسه با آن‌ها بسیار ارزان قیمت است. اما این، همه داستان نیست.

همه چیز به این راحتی‌ها نخواهد بود

خودمان را گول نزنیم. ممکن است در حال حاضر مواردی که برای شیائومی عالی به نظر برسند، در بلندمدت به‌خاطر تصمیماتی که این شرکت برای رسیدن به قله‌های بالاتر می‌گیرد، به‌طور عکس عمل کرده و به آن ضربه بزنند. این شرکت چینی برای رسیدن به آن نقطه باید دو چیز را به خاطر بسپارد.

بیشتر داشتن به معنی بهتر بودن نیست

سبد محصولات شیائومی با در نظر گرفتن همه مدل‌هایی که از این برند در بازار وجود دارد، روزبه‌روز باعث سردرگمی و گیجی مشتریان می‌شود؛ حالا هم که پوکوفون F1 عرضه شده است. برای کسانی که از نزدیک آن‌ها را دنبال نمی‌کنند، به خاطر سپردن همه دستگاه‌های این شرکت کار بسیار دشواری خواهد بود: رد می، می A، می میکس و…! این گسترد‌گی نه‌تنها گیج کننده است بلکه تولید همه آن‌ها نیز هزینه‌بر خواهد بود. این موضوع به‌خودی‌خود به معنای فروش بیشتر نیست. برای مثال، اچ‌تی‌سی، سامسونگ و ال‌جی را در نظر بگیرید، همه آن‌ها در سال‌های اخیر پذیرفته‌اند که تعداد کمتر، فروش بیشتر می‌آورد.

اسمارت‌فون‌های شیائومی باید قیمت‌ بالاتری داشته باشند

گوشی‌های شیائومی در حال حاضر قیمت‌های بسیار پایینی دارند. شاید کمی عجیب به نظر برسد ولی این، درسی است که سایر شرکت‌ها در یک مسیر سخت آن را یاد گرفته‌اند. به‌عنوان نمونه، هواوی در ابتدا دستگاه‌های خود را بسیار ارزان می‌فروخت و زمانی که وارد بازار اروپا شد، پول زیادی به دست نیاورد. اما در ادامه، شرکت تلاش کرد از یک برند صرفا میان‌رده‌ساز فراتر رود. بنابراین تصمیم گرفت به‌تدریج قیمت‌ها را افزایش دهد تا بتواند وارد بازار محصولات پریمیوم شود. وان‌پلاس هم مسیر مشابهی را پیمود. هیچ ضمانتی وجود ندارد که مشتریان، پوکوفون F1 را به همان نحوی درک کنند که شیائومی از آن‌ها می‌خواهد، به‌ویژه اینکه این دستگاه،‌ قیمتی بسیار رقابتی در مقایسه با هواوی و وان‌پلاس دارد.

هر برندی که محصولات خود را با قیمتی پایین‌تر از دیگران به فروش می‌رساند و عمدتا محصولاتی پایین‌رده روانه بازار می‌کند، نمی‌تواند در رابطه با کیفیت دستگاه‌های خود، بدون هیچ تلاش و زحمتی، بر روی مشتریان تاثیر چندانی بگذارد، حتی با وجود هندستی مانند پوکوفون F1.

اوضاع برای شیائومی در حال بهتر شدن است

هیچ کس نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی کند و قرار نیست مشکلات سایر سازندگان در سال‌های گذشته، حالا برای شیائومی هم اتفاق بیافتد. با این‌حال، بازار گوشی‌های هوشمند مدام در حال تغییر است و ظهور شیائومی هم دلیل بر این امر است. شیائومی با پوکوفون F1 در مسیر پیشرفت قرار دارد، اما باید دید آیا این مسیر همچنان ادامه خواهد داشت یا نه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH