دانلود فورتنایت حتی بدون گوگل در کمتر از سه هفته رکوردی 15 میلیونی به‌جا گذاشت!

Epic Games هنگامی که تصمیم گرفتند با کنار گذاشتن پلی‌استور گوگل و تنها با تکیه بر توانایی‌های وبسایت رسمی خود اقدام به عرضه بازی فورتنایت نمایند متحمل یک ریسک بزرگ شدند ولی اکنون می‌توانند با افتخار اعلام کنند اگر در دنیا تنها یک بازی وجود دارد که بدون کمک گوگل به بالاترین درجه پیشرفت و محبوبیت رسیده، تنها فورتنایت است!

فورتنایت

در حقیقت به نظر می‌رسید با توجه به نصب بازی بر روی بیش از 15 میلیون دستگاه در طی مدت کمتر از سه هفته، بازی فورتنایت مزد تلاش‌هایش را گرفته و حتی با وجود عرضه نسخه بتا به موفقیت مد نظر رسیده است ولی این پایان داستان نبود و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر Epic برای رساندن آن به دست کاربران اندروید به برگ برنده‌ای برای آنها بدل شد. پس بیاید نگاهی نیز به آن روی سکه بیاندازیم و فورتنایت را بر روی اندروید مورد بررسی بیشتری قرار دهیم.

15 میلیون نصب در کمتر از یک ماه حقیقتا آمار بسیار چشمگیری است. با این حال فقط با دعوت Epic از کاربران اندروید برای حضور در پروژه بتای فورتنایت بیش از 23 میلیون کاربر با اشتیاق به درخواست آنها پاسخ گفتند و یک صف طولانی را در پشت در یکی از محبوب‌ترین بازی‌های کنونی دنیای گوشی‌های هوشمند تشکیل دادند. این استقبال بی‌نظیر آنقدر غیرمنتظره بود که Epic در پست وبلاگی خود آن را با تجربه عرضه نسخه بتای بازی برای گوشی‌های iOS مقایسه نمود.

در هر صورت کاربران اندروید در ادامه اثبات کردند که نرخ پذیرش آنها از فورتنایت حتی از اپل به دستان نیز بیشتر است و با توجه به محدودیت عجیب و بسته بودن دسترسی برای دانلود، بازی را در همان ماه اول 11 میلیون بار بر روی دستگاه‌های اندرویدی نصب کردند! به طوری که براساس گزارشی که Sensor Tower تهیه نمود، در دو هفته ابتدایی که فقط نسخه بتای محدود شده در اختیار کاربران بود آمار حیرت‌انگیزی به جای ماند و براساس اطلاعاتی که وبسایت Apptopia ثبت نمود در مقایسه با این شرایط نسخه iOS فورتنایت چیزی در حدود سه ماه زمان نیاز داشت تا به آمار 100 میلیون دانلود برسد.

از راه رسیدن موفقیت پس از شروع پر دردسر و دشوار فورتنایت در اندروید

بر هیچ کس پوشیده نیست که همواره برای بازی‌‌های موبایلی، نسخه اندرویدی بعد از نسخه iOS منتشر می‌شود. علت نیز معمولا به دلیل یک دست بودن نسخه‌های iOS با یکدیگر و همینطور سخت‌افزار گوشی‌های اپل است در حالی‌که اندروید دارای نسخه‌های کاملا متفاوت و دستکاری ‌شده است که در کنار آشفتگی عجیب و غریب بخش سخت‌افزار دستگاه‌های مختلف برند‌های گوناگون، کار را برای توسعه‌دهندگان بسیار مشکل نموده است.

به همین دلیل Epic Games در یک پست وبلاگی خود دلایل و جزییات بیشتری از مشکلات پیش‌رو برای آماده‌سازی نسخه اندرویدی فورتنایت را برای عموم کاربران تشریح نمود. گستره‌ این پروژه به حدی وسیع بود که توسعه‌دهندگان فورتنایت مجبور شدند برای برآورده کردن نیاز‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری گوشی‌های اندرویدی با مهندسان شرکت‌های سامسونگ، گوگل، کوالکام، ریزر و های‌سیلیکون تیم‌های کاری هماهنگ تشکیل دهند تا بتوانند اقدامات مربوط به بهینه سازی عملکرد و میزان استفاده از منابع حافظه و گرافیک را اصلاح و تنظیم نمایند.

فورتنایت

در ادامه نیز Epic توضیحات جالبی در مورد بحث‌های فنی و نحوه بهینه سازی بخش‌های مختلف بازی داده است که آنها مجبور شده‌اند در نهایت برای مدیریت این مجموعه پیچیده و متنوع، از سیستم دسته‌بندی پروفایل دستگاه‌ها در موتور Unreal استفاده کنند. آنها این کار را با چهار پروفایل عملکردی شروع کردند. این چهار دسته به ترتیب به عناوین Low ،Mid ،High و در نهایت Epic شناخته می‌شوند. این دسته‌بندی پروفایل‌ها به موتور بازی کمک می‌کند تا بتواند تنظیمات را بر اساس توان دستگاه‌ها و مقیاس‌دهی و دسته‌بندی آنها انجام دهد تا بازی در دستگاه‌های مختلف با ویژگی‌های عملکردی متفاوتی و مناسب با توان دستگاه اجرا شود.

بر این اساس در دسته Low تقریبا اکثر ویژگی‌های گرافیکی و بهینه‌سازی‌های غیرضروری غیرفعال می‌شود و عملا آنچه که به نمایش در می‌آید فاصله بسیاری با سطوح High و Epic خواهد داشت. ولی باید به این نکته دقت نمود که بازی تقریبا بدون مشکل بر روی دستگاه‌های رده پایین اجرا خواهد شد.

در سوی دیگر دستگاه‌های Epic قرار دارند که همه گزینه‌ها در بالاترین سطح خود فعال هستند و نمایش خیره‌کننده‌ای از بازی را به تصویر می‌کشند و بازیکنان را در کیفیت و جلوه‌های بی‌نظیر خود غرق خواهند نمود. به طوری که حتی سایه‌ها و ظرافت‌های شاخ و برگ درختان در دورترین فاصله‌ها نیز قابل تشخیص است. به طبع تنها آخرین سری از پرچم‌داران دنیای گوشی‌های هوشمند قادر به حضور در این رده خواهند بود. به علاوه Epic Games برای برخی دستگاه‌ها که دارای کارت‌های گرافیک خاص مانند آدرنو 54x و مالی G72 هستند و مدل‌هایی از گوشی‌های پارتی‌دار مانند گلکسی S9 سامسونگ و پیکسل 2 گوگل آپشن‌های ویژه‌ای در نظر گرفته است!

هنوز برای گوشی‌های قدیمی‌تر نیز روزنه امیدی وجود دارد!

در طی این مدتی که از صدور اجازه دانلود فورتنایت برای اندروید می‌گذرد آمار‌های جالبی از نسخه‌های مختلف اندروید که کاربران توانسته‌اند بازی را بر روی آن نصب نمایند، به گوش می‌رسد. طبق این اطلاعات، ظاهرا حدود 92 درصد کاربران در حال حاضر نسخه بتا را بر روی اندروید 8 اوریو و نسخه‌های جدید‌تر نصب کرده‌اند و حدود 8 درصد کاربران نیز فورتنایت را بر روی اندروید 7 نوقا اجرا می‌کنند ولی نکته جالب این است که چیزی در حدود 0.5 درصد کاربران موفق شده‌اند این بازی را بر روی نسخه‌های منتشر شده در سال 2015 و قدیمی‌تر بالا بیاورند.

توسعه‌دهندگان فورتنایت نیز در این رابطه اعلام نمودند که ما هنوز هم گوشه چشمی به گوشی‌های قدیمی‌تر و ضعیف‌تر داریم با این حال قطعا بعید است که به عقب بازگردیم. طبق اطلاعات بدست آمده در پایان هر سال گوشی‌های ساخته‌شده توسط شرکت‌های مطرح دنیا، بیش از 50 درصد از لحاظ سرعت و عملکرد نسبت به مدل‌های سال قبل بهبود نشان می‌دهند. در یک جمع بندی باید گفت که بازی فورتنایت در گوشی‌های دو سال قبل با عملکرد قابل قبول، بر روی گوشی‌های یک سال قبل به خوبی و بر روی گوشی‌های امسال بسیار عالی اجرا می‌شود. حالا کافی است تصور کنید در سال 2019، بازی فورتنایت بر روی گوشی‌های جدید با چه عملکرد شگفت‌انگیزی اجرا خواهد شد.

Epic Games به شکار بدافزار‌ها رفته است!

سابقه‌ای تلخی که از نصب بسته‌های نصبی جعلی بازی فورتنایت که حاوی بدافزار‌های مخرب بوده‌ است و با سواستفاده از فرصتی که عدم عرضه بازی در پلی‌استور گوگل در اختیار خلافکاران مجازی قرار داده بود، سبب شد تا Epic Games اقدام به تشکیل یک تیم امنیتی داخلی در خود شرکت نماید تا به مبارزه با این وضعیت بحرانی و نگران‌کننده بپردازد.

فورتنایت

وظیفه این تیم شناسایی و تحت تعقیب قرار دادن وبسایت‌هایی است که ادعای عرضه نسخه‌های بدون نیاز به بسته نصبی فورتنایت (Fortnite Installer) و خارج از چارچوب معمول دانلود و نصب بازی را دارند. طبق اطلاعاتی که Epic games در پست وبلاگی خود در اختیار رسانه‌ها قرار داده است تا به امروز 47 مورد از این سایت‌ها شناسایی و تعطیل شده‌اند.

یک نبرد باشکوه برای تسخیر قلب‌ها و ذهن‌ها

همانطور که فورتنایت در حال پیشروی در دل اندروید است با اینکه هنوز نسخه بتای آن در دسترس است ولی همچنان در رده بازی‌های تیراندازی Battle Royale در اندروید، PUBG یکه‌تازی می‌کند که از مزایای گوگل‌ پلی و دسترسی ساده و راحت به آن سود می‌برد. PUBG تاکنون بیش از 100 میلیون دانلود در اندروید و iOS به ثبت رسانده است ولی در ایالات متحده تنها سه میلیون بازیکن دارد. با این حال در شمارش هداستارت و نظرسنجی‌های انجام شده همچنان در رده بازی‌های Battle Royale پادشاهی می‌کند ولی به نظر می‌رسد با خارج شدن فورتنایت در نسخه بتا، همه معادلات برهم خواهد خود و به احتمال زیاد جایگاه خود را به فورتنایت تقدیم نماید.

فورتنایت

البته شرکت چینی Chinese megacorp Tencent که از هر دو بازی درآمد دارد در صدد است تا بتواند راهی بیابد که با ایجاد یک رقابت و کل‌کل بین کاربران جلوی از دور خارج شده یکی از این دو بازی را بگیرد و در نسل بعدی بازی‌های رده Battle Royale همچنان حضور حداکثری کاربران را بدست آورد و قطعا شما نیز می‌دانید که صنعت بازی عاشق ایجاد رقابت و حضور گسترده کاربران برای نبرد‌های سنگین و همیشگی‌ است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH