بررسی دوربین‌ پوکوفون F1: آیا باید کلاه‌ها را به احترام شیائومی از سر برداشت؟

گوشی هوشمند پوکوفون F1 شرکت شیائومی هندستی با سخت‌افزار قدرتمند و قیمتی بسیار باورنکردنی است. تنها 349 دلار برای حس تجربه دنیای سخت‌افزاری یک پرچم‌دار! اما آیا دوربین آن قادر به برآورده‌کردن انتظارات هست؟

شیائومی

این مسئله را تنها بر اساس نوشته‌های روی جعبه نمی‌توان تشخیص داد، پس ما دست به کار شدیم و یک پروژه عکاسی تحقیقاتی را برای فهمیدن پتانسیل نهفته در لنز‌‌های پوکوفون F1 ترتیب دادیم. همراه ما باشید تا نتیجه را با یکدیگر بررسی کنیم. قبل از شروع بیایید یک نگاه سریع به مشخصات کلیدی آن بیندازیم.

گوشی پوکوفون F1 شیائومی دارای دوربین دوگانه 5 و 12 مگاپیکسلی در پشت دستگاه است که به ترتیب از دیافراگم f/2.0 و f/1.9 برخوردار هستند. دوربین 5 مگاپیکسلی برای ثبت عمق تصویر مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین برای استفاده در اپلیکیشن‌هایی مانند AR و همچنین افکت بوکه در حالت عمودی (Portrait mode) کاربرد دارد. دوربین پوکوفون F1 قادر به ضبط ویدیو‌ها با کیفیت 4k است. به علاوه تصاویر اسلوموشن را تا 240 فریم در ثانیه شکار می‌کند و صد البته قابلیت زمان‌گریز (Time lapse) یا همان توانایی ثبت بازه‌ای طولانی از زمان و پخش سریع آن در مدت بسیار کوتاه را نیز ارایه می‌دهد.

البته تعبیه دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0 در جلوی گوشی نشان از توجه مهندسان شیائومی به کاربران سلفی‌گیر خود دارد. همچنین در قسمت ناچ در کنار دوربین یک LED مادون قرمز نیز برای شناسایی چهره به منظور باز کردن قفل گوشی قرار داده شده است. خب با این توضیحات نتایج را روی میز بررسی می‌گذاریم. همین ابتدا باید اعتراف کرد دوربین اصلی پوکوفون شما را واقعا سرگرم می‌کند!

اگر شما با دوربین اصلی گوشی پوکوفون F1 شیائومی عکس بگیرید، سریعا متوجه یک نکته خواهید شد. دوربین آن بر خلاف گوشی‌های هوشمند رده بالا، واکنش سریعی ندارد. به عبارت دیگر همیشه برای گرفتن عکس نیاز به یک فرصت کوتاه دارد. اما در کل خیلی هم بد نیست! زیرا عکس‌هایی که پوکوفون F1 در شرایط نوری خوب ثبت می‌کند، واقعا قابل تحسین هستند. تصاویر بسیار شارپ و رنگ‌های تولید شده بسیار ثابت و خیره‌کننده است. در حقیقت بر خلاف گوشی‌های هوشمند ارزان‌قیمت، ما هرگز در تصاویر پوکوفون F1 با طیف رنگی‌ قرمز و سبز افراطی برخورد نکردیم. اپلیکیشن دوربین شیائومی نیز بسیار دقیق عمل می‌کرد و در عین حال کار با آن ساده بود.

شیائومی شیائومی شیائومی

با این حال در مقایسه با دوربین گوشی‌های هوشمند گران‌قیمت، مقداری تصاویر ثبت شده توسط پوکوفون F1 رنگ‌پریده‌تر به نظر می‌رسیدند. با این حال از لحاظ نوردهی کاملا مناسب بود و در هنگام بزرگ‌نمایی به خوبی جزییات به نمایش گذاشته می‌شد. در حالت عمودی، پوکوفون F1 یک افکت بوکه بسیار خوب را خلق می‌کرد. برای این منظور شما با تنظیم پویایی، از طریق افزایش تراکم نوری و شبیه سازی روشنایی می‌توانید افکت را اجرا نمایید. این افکت معمولا به خوبی خود را نشان می‌دهد ولی بعد از اعمال آن نمی‌توانید میزان فوکوس را تغییر دهید، بنابراین اگر سوژه‌های مورد نظر شما خارج از محدوده فوکوس باشند متاسفانه با یک بد شانسی بزرگ روبه‌رو شده‌اید!

کلوز‌آپ نیز در دوربین پوکوفون F1 به خوبی کار می‌کند و افکت بوکه نیز در این حالت بسیار طبیعی اجرا می‌شود. بسته به سوژه مورد نظر، تصاویر ممکن است با اندکی کنتراست بیشتر یا درخشندگی رنگی بیشتری ثبت شوند. البته این مشکل در دیگر گوشی‌ها نیز بسیار گزارش شده است و کاربران اغلب از آن ناراضی هستند. پس شاید بهتر باشد شرکت‌های سازنده کمی بیشتر برای رسیدگی و رفع این شکایت زمان بگذارند!

شیائومی

از طرف دیگر هرجایی که نور وجود دارد، طبیعتا با سایه نیز مواجه هستیم. ما نیز طبق روال آزمایش، دوربین‌ گوشی پوکوفون F1 شیائومی را در نور کم نیز مورد بررسی قرار دادیم. در این شرایط نویز موجود در تصاویر به سرعت افزایش نشان داد که در این حالت خطر تار شدن عکس‌ها زیاد است. شاید بتوان از این مورد چشم‌پوشی کرد و آن را عادی دانست! در واقع دوربین‌های بسیاری از این مشکل رنج می‌برند. با این حال نکته‌ای که باید به آن توجه داشت، این است که تصاویر ثبت شده در نور کم توسط دوربین پوکوفون F1 در مقایسه با دیگر گوشی‌های میان‌رده، کیفیت بالاتری را نشان داد و از میزان نویز کمتری برخوردار بود.

شیائومی

خب در ادامه بررسی نوبت به تصاویر سلفی گرفته شده توسط پوکوفون F1 می‌رسد. دوربین جلوی پوکوفون F1 تصاویر سلفی بسیار خوبی را می‌گیرد که جزییات زیادی را در بر ‌می‌گیرد ولی گاهی اوقات در لبه‌ها قدری تار دیده می‌شوند. به علاوه پیش از آنکه دکمه شاتر را فشار دهید باید از قرارگرفتن در زاویه نوری مناسب اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت گاهی این گوشی هوشمند شیائومی سلفی‌های بسیار پر نوری را خواهد گرفت. همچنین طبق تجربه ما، برای ثبت سلفی‌های زیبا‌تر باید از فیلتر‌های زیبایی خودکار چشم‌پوشی کنید و تنها آنهایی را که قابلیت تنظیم دارند، مورد استفاده قرار دهید زیرا قطعا مایل نیستید سلفی شما به نظر ساختگی و با چهره‌ای رنگ‌پریده دیده شود.

شیائومی

اگر علاقه‌ دارید تصاویر بیشتری که با استفاده از دوربین‌های گوشی پوکوفون F1 شیائومی ثبت شده است را مشاهده نمایید، می‌توانید از این لینک گوگل‌درایو به گالری آنها دسترسی پیدا کنید. در پایان این بررسی می‌توان اعلام نمود که دوربین‌های پوکوفون F1 کاملا خوب به وظیفه خود عمل می‌کنند و نسبت به قیمت آن نمی‌توان ایراد زیادی نسبت به دوربین‌های این گوشی هوشمند گرفت.

البته هرگز نمی‌توان دوربین پوکوفون F1 را در کنار پرچم‌داران گران‌ قیمت و لوکسی چون آی‌فون‌های اپل، P20 هواوی یا حتی سری‌های جدید گلکسی اس و نوت سامسونگ قرار داد. به خصوص در نور کم، با عرض احترام به تلاش‌های شیائومی باید اعتراف کرد، پوکوفون F1 تقریبا حرفی برای گفتن ندارد. حداقل انتظار ما از این هندست که شاید بتوان آن را پرچم‌دار اقتصادی بنامیم، بیشتر بود. نظر شما دوستان چیست؟

 

1 در مورد “بررسی دوربین‌ پوکوفون F1: آیا باید کلاه‌ها را به احترام شیائومی از سر برداشت؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH