تبلت

آیا گوگل با تبلت نوکتورن، خود را به پارتی تبلت‌ها خواهد رساند؟

روز 9 اکتبر قرار است گوگل در مراسمی آخرین دستاوردی‌های سخت‌افزاری خود را به دنیا معرفی نماید. از هم اکنون شایعاتی در مورد وجود یک تبلت جدید یا یک کروم‌بوک با صفحه‌نمایش لمسی جداشدنی در بین محصولات تازه گوگل به گوش می‌رسد. نامی که برای این دستگاه اسرارآمیز انتخاب شده، نوکتورن (Nocturne) است، به معنای نوا‌های دلنشین شبانه، تا شاید بتواند در این دریای پر‌تلاطم تکنولوژی آرامش دهنده کاربران برای دنبال کردن ماجراجویی‌های آینده گوگل باشد!

تبلت

با صرف نظر از این شایعات، ما انتظار داریم در ماه آینده، گوگل پیکسل‌بوک جدید خود را رونمایی کند. از حالا اطلاعاتی در مورد این محصول به بیرون درز کرده که نشان می‌دهد که قاب دستگاه از لبه‌های بسیار کمی برخوردار است ولی زمزمه‌های ساخت دومین دستگاه مجهز به سیستم عامل کروم که به احتمال زیاد یک تبلت یا تبلتی با کیبورد جداشدنی است، خبر‌های موثق در مورد دیگر سورپرایز‌های گوگل را به حاشیه برده است.

ما قبلا شنیده بودیم که گوگل در حال کار بر روی پروژه‌ای شبیه سرفیس‌پرو مایکروسافت است، خب سوال اینجاست که آیا این همان است؟ مهندسانی که با نفوذ به سورس‌کد‌ها توانسته‌اند راز‌های نهفته در این زبان دیجیتالی را پیدا کنند مصرانه معتقدند یک تبلت با درج عبارت Made by Google (ساخت شده توسط گوگل) را یافته‌اند. به علاوه تیم متخصصین Chrome Unboxed موارد دیگری را نیز در این رابطه یافته‌اند. از جمله اینکه توسعه‌دهندگان نام نوکتورن را به لیست تبلت‌ها افزوده‌اند.

همچنین در لیست دیگری از تبلت‌ها، ویژگی‌های نوکتورن به همراه تنها تبلت موجود در دنیا مجهز به سیستم عامل کروم یعنی کروم‌بوک تب 10 ایسر (Acer Chromebook Tab 10) آورده شده است. شخصا برای من دیدن یک کروم‌بوک جدید جذاب است و حتی مشاهده پیکسل‌بوک 2 هیجان خاصی با خود به همراه می‌آورد ولی یک تبلت یا هر دستگاهی با قابلیت جدا شدن، در این شرایط کمی دور از انتظار است. در واقع ما قبلا نیز با چنین موردی روبه‌رو بوده‌ایم. زمانی که گوگل تبلت پیکسل سی (Pixel C) خود را معرفی نمود.

تبلت

این تبلت گوگل بسیار عالی بود ولی غول غیرقابل پیش‌بینی دنیای اینترنت با دست خودش اسباب نابودی تبلش را فراهم کرد و سرانجام در سال 2017 بی‌سر و صدا فروش آن را متوقف نمود. در آن زمان با وارد کردن آدرس صفحه اینترنتی خرید پیکسل سی به طور اتوماتیک به صفحه خرید پیکسل‌بوک ارجاع داده می‌شدیم! البته قطعا امروز این سیستم‌عامل بسیار بهینه‌تر شده و شاید گوگل بار دیگر هوس کرده است شانسش را با یک تبلت جدید امتحان کند.

دیگر تبلت‌های اندرویدی به دلیل تسلط گسترده تبلت‌های آی‌پد شرکت اپل بر بازار، تاکنون نتوانسته‌اند آنطور که باید و شاید خود را نشان دهند. با این حال ممکن است اکنون زمان آن رسیده باشد تا گوگل با تبلت مجهز به سیستم عامل کروم در جبهه جدیدی به نبرد با رقیب قدیمی خود بپردازد.

با توجه به افق پیش روی اپلیکیشن اندروید و پشتیبانی ماشین‌های مجازی لینوکس و سیستم عامل کروم از آن، امروزه می‌توان اعتراف کرد که کروم‌بوک‌ها در حال گام نهادن در مسیر صحیح تکامل و تبدیل شدن به یک پلتفرم نهایی و کارآمد هستند ولی از طرف دیگر برای رسیدن به موفقیت واقعی، گوگل نیازمند تغییر دادن ذائقه کاربران و ایجاد اشتیاق در آنها به منظور جایگزین کردن لپ‌تاپ‌های ویندوزی و مکینتاشی خودشان با  کروم‌بوک‌هایش است. این امر دست‌یافتنی ولی بسیار سخت است. هرگاه از کاربری شنیدید که قصد دارد مک‌بوک پرو خود را با یک کروم‌بوک قدرتمند گوگل عوض کند، بدانید که سرانجام گوگل در رسیدن به هدف خود موفق شده است!

اما باید گفت تبلت‌ها و دستگاه‌های جداشدنی هنوز هم برای بسیاری از کاربران یک شوخی یا محصولی ناقص‌الخلقه محسوب می‌شود حتی اگر مجهز به سیستم عامل کروم‌ گوگل باشند. در حقیقت تبلت‌ها جایی بین زمین و آسمان معلق هستند و از آنها به عنوان سرزمینی بی‌حاصل بین گوشی‌های هوشمند محبوب و نوت‌بوک‌های پرکاربرد نام برده می‌شود. یک فناوری فوق‌العاده که در نگاه اغلب مردم دستگاهی زائد و بی‌ارزش محسوب می‌گردد!

تبلت نوکتورن

البته موفقیت آی‌پد را شاید بتوان به شخصیت منحصر به فرد شرکت اپل نسبت داد و همچنین کاربران و مشتریان وفادار‌ش. ولی در مورد گوگل نمی‌توان انتظار چنین چیزی را از سوی کاربران داشت و حتی با وجود ویژگی‌های شگفت‌انگیز سیستم عامل کروم، باز هم گوگل تا به امروز نتوانسته است علی‌رغم ارایه صد‌ها سرویس رایگان و قابلیت‌های بی‌نظیر و داشتن میلیارد‌ها کاربر، آنها را برای استفاده از سیستم عامل کروم با خود همراه و همسو کند.

تا روز 9 اکتبر فرصت کوتاهی باقی است ولی از هم اکنون انتظار دیدن نسل جدید پیکسل‌بوک و شایعات در راه بودن تبلت نوکتورن فکر ما را به خود مشغول کرده است. نظر شما چیست؟ شما از طرف‌داران تبلت‌ها هستید یا مانند بسیاری از مردم هدف از تولید آنها را عبث و بیهوده می‌دانید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH