کاهش مصرف داده‌ در گوشی‌های اندرویدی با چند روش ساده

بدون شک کاربران گوشی‌های هوشمند همواره از دو مشکل رنج می‌برند؛ خالی شدن سریع باتری پیش از زمان معمول و دوم خرید اینترنت با سرعت بالا! اما چگونه می‌توانیم حداقل بر مشکل اعصاب خوردن‌کن مصرف بالای داده‌ها توسط گوشی و دیگر اپلیکیشن‌ها فایق آییم؟

مصرف داده

به عبارت دیگر چگونه جلوی مصرف زیاد حجم اینترنت‌مان را بگیریم؟ کافی است مانند همیشه در آی‌تی‌رسان همراه ما باشید تا چند پیشنهاد برای مدیریت بهتر مصرف حجم داده‌ها در گوشی‌های هوشمند را در اختیارتان بگذاریم.

در ابتدا باید بدانید به طور متوسط شما به چه مقدار حجم نیاز دارید؟

در دنیای اینترنت برخی فرمت‌های خاص وجود دارند که به علت پرکاربرد بودن، بسیار با آنها برخورد می‌کنید و البته به خاطر قدیمی بودن دارای حجم‌های بالایی هستند که به‌طبع سبب افزایش مصرف داده و مصرف حجم بسته اینترنت گوشی شما می‌شوند. به عنوان مثال فایل‌های متحرک گیف (GIF) که می‌توانند برای یک انیمیشن سه ثانیه‌ای بیش از یک مگابایت از حجم را ببلعند!

در مقایسه با این فایل‌ها حتی کلیپ‌های یوتیوب بسیار به صرفه‌تر‌ هستند. به طور میانگین این فایل‌های ویدیویی برای هر یک دقیقه بین 2 تا 10 مگابایت حجم را به خود اختصاص می‌دهند. فایل‌های صوتی موسیقی و آهنگ کمی بهتر هستند و به ازای هر دقیقه به طور میانگین چیزی در حدود یک تا 5 مگابایت از حجم را مصرف می‌کنند.

ابزار‌های سنجش میزان حجم مصرفی

اندروید داده‌های مصرفی شما را زیر نظر دارد و مقدار آن را کنترل می‌کند. برای رسیدن به این اطلاعات کافی است انگشت خود را بر روی کاشی پاسخ‌گویی (Corresponding) در تنظیمات سریع (Quick settings) نگه دارید. سپس به راحتی می‌توانید اطلاعات مربوط به میزان مصرف را مرور کنید. البته در برخی مدل‌ها نیاز است برای مشاهده این اطلاعات به بخش داده‌های موبایل (Mobile data) در تنظیمات (Setting) بروید. در این قسمت شما می‌توانید محدودیت‌هایی را تنظیم کنید و هشدار‌های مربوط به میزان مصرف داده و همچنین مصرف برنامه‌ها در پس‌زمینه را مدیریت نمایید.

مصرف داده

به علاوه شما می‌توانید از برنامه‌های جانبی نیز کمک بگیرید. این راهکار برای بررسی میزان حجم باقیمانده و مدیریت آن بسیار مناسب است و حتی تا حد زیادی دقیق‌تر عمل می‌کنند. شما برای این منظور باید به طور مستقیم وارد اپلیکیشنی که برای این کار نصب کرده‌اید شوید و داده‌ها را بررسی و تنظیمات مورد نظرتان را اعمال کنید. همچنین بسیاری از اپراتور‌های معتبر و مشتری‌مدار در وبسایت‌های خود ویجت‌هایی را به منظور کنترل و مدیریت مصرف حجم بسته‌ها ارایه می‌دهند که می‌توانید از آنها نیز در صفحه شروع (Start screen) بهره بگیرید.

محدود کردن میزان مصرف داده‌ها در اندروید

این فرایند عمدتا از طریق منوی تنظیمات گوشی قابل انجام است. به علاوه همان‌طور که اشاره شد شما می‌توانید اطلاعات مربوط به مصرف را در اینجا مشاهده و آن را مدیریت نمایید. برای این کار اولین اقدام تنظیم چرخه مصرف است تا نسبت به حجم بسته‌ای که خریداری کرده‌اید به طور ماهانه داده‌های مصرفی را مورد بررسی و به‌روزرسانی قرار دهد. در ادامه شما می‌توانید محدودیت‌های مورد نظر را برای برنامه‌ها و گوشی مشخص نمایید تا مصرف داده‌ها به طور خودکار محدود یا غیرفعال شوند.

مصرف داده

مجبور کردن اپلیکیشن‌های شخصی برای صرفه‌جویی در مصرف داده‌ها!

شاید شما نیز بر روی گوشی خود لیستی از برنامه‌های شخصی را داشته باشید که معمولا از آنها استفاده می‌کنید. روی یکی از آنها ضربه بزنید تا ببینید این برنامه تا چه میزان از حجم شما را در پس‌زمینه یا مستقیما مصرف می‌کند. برنامه‌های زیادی هستند که به طور مخفیانه در پس‌زمینه حجم شما را به غارت می‌برند در حالی که روح شما هم خبر ندارد. اگر با چنین مواردی برخورد کردید به راحتی می‌توانید میزان مصرف داده‌های آنها را قطع یا محدود نمایید. البته دراین رابطه باید کمی محتاط باشید زیرا محدود کردن برخی از این اپلیکیشن‌ها سبب از کار افتادن دیگر برنامه‌های سیستمی یا اپلیکیشن‌های گوگل خواهد شد.

مصرف داده

تا حد ممکن از حالت آفلاین استفاده کنید!

برای مثال سعی کنید از گوش دادن آنلاین به موسیقی خودداری کنید. شما به آسانی می‌توانید اغلب فایل‌های صوتی و ویدیویی مورد علاقه خود را یک بار بر روی گوشی خود ذخیره کنید و بار‌ها به آن گوش دهید پس نیازی به مشاهده همیشگی آن به صورت آنلاین ندارید. به علاوه بسیاری از سرویس‌های ارایه دهنده موسیقی دارای بخش آفلاین هستند که شما می‌توانید از آن استفاده بهینه‌تری کنید. همچنین مانند بسیاری از افراد سی‌دی‌ها و مجموعه فایل‌های MP3 خود را بر روی یک فلش یا کارت حافظه بریزید و به همراه خود داشته باشید و از آن برای پخش موسیقی استفاده کنید.

مصرف داده

مثال دیگر در مورد اپلیکیشن نقشه گوگل است. اگر شما نیز زیاد از این برنامه استفاده می‌کنید، پس بهتر است نقشه آفلاین آن را به همراه داشته باشید تا مجبور نباشید همیشه به صورت آنلاین از آن استفاده کنید. در گوگل‌مپس به طور خودکار از شما پرسیده خواهد شد که آیا مایلید از نقشه آفلاین به مدت 30 روز استفاده نمایید. تنها کافی است یک بله بگویید و بعد از آن بدون مصرف حجم اینترنت‌تان از نقشه آفلاین استفاده کنید.

برای افرادی که زیاد به سفر می‌روند یا همواره به اینترنت دسترسی ندارند این امکان بسیار حیاتی و کاربردی است. به علاوه اپلیکیشن‌های زیادی هستند که می‌توانند جانشین نقشه‌های گوگل شده و به صورت آفلاین به شما خدمت‌رسانی نمایند. یکی از بهترین موارد را می‌توانید از اینجا دانلود نمایید.

مصرف داده

فشرده‌سازی داده‌ها را فراموش نکنید!

برای این کار شما می‌توانید از دو مسیر اقدام کنید، یکی با کمک خود مرورگر و دیگری استفاده از اپلیکیشن. به عنوان مثال در مرورگر کروم این امکان فراهم شده است تا بتوانید در موقع وبگردی اطلاعات را ذخیره کنید. این ویژگی بسیار مهم و کاربردی مرورگر کروم به شما کمک می‌کند تا داده‌های وبسایت را به صورت فشرده شده در اختیار داشته باشید و در هنگام گشتن در اینترنت، حجم کمتری را مصرف نمایید. برای فعال کردن این قابلیت باید سری به بخش تنظیمات بزنید.

طبق بررسی‌های انجام شده این قابلیت تا 32 درصد میزان مصرف داده‌ها را در گوشی‌های هوشمند کاهش می‌دهد. این میزان بسیار عالی است به عبارت دیگر درحالی که شما عملا بیش از 3 گیگابایت وبگردی داشته‌اید تنها 2 گیگابایت از حجم بسته شما مصرف شده است. کاربران وفادار اینترنت، در این روزگار گرانی حقیقتا باید سپاس‌گذار این قابلیت باشند.

مصرف داده

اما اگر شما از مرورگر کروم استفاده نمی‌کنید، مسیر دیگر یعنی اپلیکیشن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در این بین اپلیکیشن اپرامکس (Opera Max) یکی از بهترین برنامه‌ها برای این کار است. اپرامکس یک اپلیکیشن فشرده‌سازی است و به کاربر این امکان را می‌دهد تا در زمان وبگردی، داده‌ها را ذخیره کرده و در نتیجه سبب صرفه‌جویی در مصرف داده‌ها شود. این برنامه تمامی داده‌ها را از طریق وی‌پی‌ان سرور خودش ارسال می‌کند و شما کلیه فایل‌های ویدیویی، عکس‌های روی وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها را به صورت فشرده شده و کم حجم مشاهده می‌کنید.

با استفاده از نسخه موجود، شما می‌توانید هزینه‌های خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. به علاوه با استفاده از یک نرم‌افزار دیگر به اسم راکت‌اپتیمایزر (Rocket Optimizer) شما می‌توانید فایل‌های سنگین MP3 و MP4 را تبدیل به فایل‌های سبک‌تر ACC+ نمایید. این امکان تنها نرخ بیت را کاهش می‌دهد ولی کیفیت صوتی فایل تقریبا تغییر نخواهد کرد.

با استفاده از اپرامکس شما حتی می‌توانید ویدیو‌های یوتیوب و فیلم‌های وبسایت نتفلیکس را به صورت فشرده شده مشاهده کنید. در این حالت حتی اگر سرعت اینترنت شما بالا نباشد نیز تعداد دفعات قطعی پخش یا در اصطلاح زمان‌های بافری شدن (Buffering times) پایین خواهد آمد. هرچند در اینجا کیفیت تصویر کاهش زیادی خواهد داشت! در بررسی که ما انجام دادیم با استفاده از این اپلیکیشن یک کلیپ ویدیویی 31.2 مگابایتی تنها 14.7 مگابایت از حجم اینترنت را مصرف نمود یعنی تقریبا چیزی در حدود پنجاه درصد در میزان مصرف داده صرفه‌جویی شد!

مصرف داده

خب این برخی راهکارهایی بود که برای کاهش حجم داده‌های مصرفی در گوشی‌های هوشمند وجود داشت. آیا شما نیز راه حلی سراغ دارید؟ برخی ممکن است استفاده از وای‌فای‌های رایگان را پیشنهاد دهند! یا اگر از گوشی‌های دو سیم‌کارته استفاده می‌کنید می‌توانید یکی از دو سیم‌کارت را تنها به استفاده برای اینترنت بدون کارکرد تماس تلفنی اختصاص دهید. از این طریق وبگردی بسیار ارزان‌تری خواهید داشت. در هر صورت هم ما و هم سایر دوستان خوشحال خواهند شد تا نتیجه تجربیات شما خوبان را بدانند.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH