هر آنچه که می‌بایست در رابطه با فناوری 5G بدانید: انقلابی که ارزش انتظار کشیدن را دارد!

انقلاب شبکه نسل 5 در نقطه آغازین خود قرار داشته و بسیار آهسته به پیش می‌رود؛ اما این فناوری به‌عنوان جانشینی برای LTE به رسمیت شناخته شده و ارزش انتظار کشیدن را خواهد داشت. هواوی یکی از کمپانی‌های توسعه‌دهنده شبکه 5G است و در زمینه پیشرفت آن فعالیت می‌کند. کارشناسان هواوی طی گفتگویی در شهر برلین، پیرامون مزایای فناوری 5G و زمان عرضه نهایی آن توضیحاتی را ارایه دادند.

مولفه سرعت، دغدغه همیشگی ارتباطات بوده است؛ اما شبکه‌های 5G چنین رویکردی ندارند. استاندارد ارتباطات موبایلی جدید دارای زیربناهای متعددی است که می‌تواند در مسیرهایی گوناگون شامل شبکه نسل 5 مورد استفاده واقع شود؛ لذا در مقایسه با فناوری‌های قبلی از انعطاف‌پذیری بالاتری برخوردار است. افزایش سرعت، کاهش زمان پاسخ‌گویی و نهایتا بروز تاخیرات کم‌تر به‌طور مشخص فاکتورهای مهمی برای مشتریان نهایی هستند و استفاده از اسمارت‌فون در شبکه 5G به آن‌ها امکان خواهد داد تا در مقایسه با گذشته قادر به انجام کارهایی کاملا متفاوت باشند.

برای جوزف آیشینگر، رئیس واحد طراحی سیستم وایرلس نسل 5 در شرکت هواوی، فناوری 5G با اختراع گوشی‌های تلفن‌همراه در فضایی بزرگ‌تر قابل‌مقایسه است. وی در شهر مونیخ گفت: “در گذشته، برقراری تماس‌ها تنها در منازل امکا‌ن‌پذیر بود. سپس با یک گوشی تلفن‌همراه قادر به انجام این‌کار در هر مکانی بودید. با شبکه نسل 5، این امکان در بسیاری از مناطق دیگر نیز فراهم خواهد شد.”

به لطف سرعت بالا و کم‌ترین میزان تاخیر، تماشای محتوای واقعیت‌افزوده یا واقعیت‌مجازی با استفاده از شبکه بی‌سیم در منزل یا فناوری 5G در جاده‌ها دیگر تفاوتی با هم نخواهند داشت. شما در هر مکان بدون کوچک‌ترین مشکلی می‌توانید ویدیوهای زنده با رزولوشن بالا را تماشا نموده و همانند اجرای بازی‌ها بر روی یک کامپیوترشخصی یا کنسول از تجربه گیمینگ خود لذت ببرید.

کارآیی بهتر فضای ابری در شبکه‌های 5G

در آینده، بخش عمده‌ای از محتوای اسمارت‌فون‌ها و سایر دستگاه‌ها در نهایت از فضای ابری استخراج خواهند شد. این داده‌ها می‌توانند بازی‌ها، برنامه‌های گرافیکی، محتوای واقعیت‌مجازی و بسیاری اطلاعات دیگر را شامل شوند. زمان‌های پینگ پایین و سرعت شبکه 5G بدان معناست که میان این داده‌ها و اطلاعات ذخیره شده به‌صورت محلی، هیچ‌گونه تفاوت ملموسی وجود نخواهد داشت. در صورت مصرف بیش از اندازه انرژی در بستر شبکه نسل 5 و سرعت کافی ارتباط 4G به‌سادگی می‌توان از شبکه نسل 4 استفاده کرد و این موضوع، مشخصه کلیدی یک انقلاب ترکیبی واقعی خواهد بود.

تراشه کایرین 980 می‌تواند همراه با یک مودم 5G ارایه شود.

اما طراحان اسمارت‌فون نیز بایستی کارهای زیادی انجام دهند. زیرا 5G در مقایسه با 4G نیازمند تعداد بسیار بیش‌تری آنتن است. چیانگ فیکو در گروه کسب‌وکار مصرف‌کنندگان هواوی، مسئولیت توسعه این امر را بر عهده دارد و در زمینه رفع دشواری‌های مربوط به گنجاندن سخت‌افزارهای اضافی جهت پشتیبانی اسمارت‌فون‌های فعلی از شبکه 5G تلاش می‌کند.

الزامات این حوزه کاملا مشخص هستند: دستگاه‌ها نبایستی نسبت به گذشته چندان ضخیم‌تر، سنگین‌تر و دست‌وپاگیر شوند. لذا مهندسان شاغل در شرکت‌های تولیدکننده بایستی برخی مشکلات را برطرف نمایند.

اهمیت 5G در صنعت، حداقل به اندازه اهمیت آن برای مصرف‌کننده نهایی است. کمپانی‌های بزرگ می‌توانند سیستم‌های هوشمند را شبکه نموده و با اتصال مغز روبات به فضای ابری و مدیریت ناوگان خود از راه دور، نهایتا به‌صورت خودکار فعالیت نمایند. شبکه‌های 5G محلی و کوچک نیز می‌توانند به‌کار گرفته شوند. این شبکه تنها فضای شرکت را پوشش داده و از محدوده فرکانسی مشخصی که بدین منظور آزاد نگاه داشته شده، استفاده می‌کند.

فرکانس‌های 5G هنوز به مزایده گذاشته نشده‌اند

واگذاری نخستین طیف فرکانسی باند-بالا طی سال جاری در ایالات‌متحده اجرایی شده و در سال 2019 با سرعت بالاتری ادامه پیدا می‌کند. براساس پیش‌بینی‌ها در سال 2020، واگذاری باند فرکانسی 700 مگاهرتز در بریتانیا آغاز می‌شود. در بخش‌هایی از اروپا از قبیل آلمان، مزایدات در اوایل سال 2019 شروع خواهند شد. این فرآیند به‌روال گذشته می‌تواند سیستمی از نوع “نخستین مراجعه، نخستین سرویس” بوده و به یک روال مزایده‌ای گران‌قیمت تبدیل شود.

پیش‌تر فرآیند گسترش شبکه در برخی کلان‌شهرها آغاز شده است. آنتن‌های 5G، جعبه‌های مسطح مستطیلی‌ شکلی هستند که بر روی دکل‌های رادیویی فعلی نصب می‌شوند. با این وجود، دکل‌های مذکور برای گسترش کامل شبکه کفایت نخواهند کرد. در واقع اگر 5G در فضایی به وسعت شبکه‌های 3G و LTE گسترش پیدا کند و برای این اقدام، دلایل مناسبی نیز وجود داشته باشند، آن‌گاه موقعیت‌های جدیدی برای آنتن‌ها در نظر گرفته خواهد شد. دلیل این امر، محدوده پوشش بسیار پایین‌تر 5G نسبت به شبکه‌های UMTS و LTE است و مایکل لمک از کارشناسان هواوی نیز در جریان کنفرانس مطبوعاتی شهر برلین بر این مسئله تاکید کرد.

به‌منظور ارتقا شبکه 5G، تخصیص مکان‌های کاملا جدید برای آنتن‌ها امری ضروری خواهد بود.

آغاز جرقه‌های ذهنی شبکه 6G

هنوز تا عرضه جایگزینی برای شبکه‌های 5G، سال‌های زیادی را پیش رو خواهیم داشت. با این‌حال اکنون کمیسیون اروپا مشغول گردآوری ایده‌ها و طرح‌های مفهومی از سوی کارشناسان در خصوص سازوکار احتمالی گام آتی در صنعت ارتباطات موبایلی است. تصمیم‌گیری پیرامون شبکه نسل 6 اقدامی حیاتی است و سناریوهای کاربردی مربوط به صنایع و سرویس‌دهنده‌های مخابراتی بایستی با مشارکت مشتریان، تعریف و تولید شوند. محمد مدکور، معاون ارشد واحد ایده‌‌پردازی و بازاریابی شبکه‌های بی‌سیم جهانی در شرکت هواوی خاطرنشان می‌کند که طراحی و توسعه شبکه 6G تنها در صورت روشن شدن موارد کاربرد آن امکان‌پذیر خواهد بود. اگرچه پس از آن نیز همچنان مسیری طولانی را پیش رو خواهیم داشت و هنوز تا عرضه فناوری 5G مدتی زمان باقی‌مانده است.

با این وجود نخستین پروژه‌های آزمایشی طی سال آینده اجرایی خواهند شد و در واقع قرار است پیاده‌سازی این شبکه در سال 2020 آغاز شود. اما شرکت‌های سرویس‌دهنده مخابراتی پیش‌بینی می‌کنند که تا پیش از سال 2022، شبکه 5G اسمارت‌فون‌ها نقش عمده‌ای را برای مصرف‌کنندگان عادی ایفا نخواهد کرد. این موضوع، 4 سال دیگر به‌طول خواهد انجامید و به همین دلیل، اکنون وعده عرضه نخستین اسمارت‌فون 5G با قیمتی گزاف توسط تولیدکنندگان، ضرورتا نگران‌کننده نخواهد بود. اما ظرف چند سال آینده، انقلاب 5G فراگیرتر می‌شود و ما سریعا خود را در نقطه‌ای خواهیم دید که دیگر هیچ راه بازگشتی برای آن متصور نخواهد بود.

آیا شما نیز برای استفاده از فناوری 5G هیجان‌زده هستید؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH