حجم دزدی در اینترنت و بهترین روش آزمایش سرعت اینترنت

آزمایش سرعت اینترنت از روش‌های مختلفی قابل انجام بوده و بسیاری از کاربران برای یافتن راهی برای تست سرعت اینترنت خود معمولا دچار مشکل می‌شوند که این مشکل با چند کار ساده امکان‌پذیر است. طبیعتا افراد متبحر روش‌های مختلفی برای تست کیفیت اینترنت خود دارند ولی بهترین و عمومی‌ترین روش آزمایش سرعت اینترنت را در ادامه بخوانید.

یکی از مشکلاتی که معمولا منجر به تست‌های کیفی اینترنت می‌شود این است که کاربران با شکایت از کم بودن بسته‌های اینترنتی نسبت به حجم خریداری شده به مراکز مختلف مراجعه می‌کنند و نهادهای دولتی نیز با این پاسخ که پس از بررسی‌های انجام شده کم و کاستی در بسته‌های اپراتورها نیست، پاسخگوی کاربران می‌شوند ولی مشکل این تضاد بزرگ چیست؟

آزمایش سرعت اینترنت

کارشناسان می‌گویند که یکی از دلایل محسوس نبودن حجم اینترنت خریداری شده برای کاربران دانلودهایی است که کاربر آنها را یا عملا محاسبه نمی‌کند و یا اینکه از حجم آنها بی خبر است که ویدیوها در صدر این تفکر قرار داشته و بسیاری از افراد تصور می‌کنند که با مشاهده ویدیو در تلگرام حجمی از آنها کاسته نمی‌شود و در صورتی که ویدیو را در گالری ذخیره کنند، شامل کاهش حجم اینترنتی می‌شود که به طور کلی غلط است!

یکی دیگر از مشکلاتی که معمولا کاربران با بسته‌های اینترنت خریداری شده دارند، سرعتی است که در اختیارشان قرار می‌گیرد و به گمان آن‌ها کم و زیاد بودن این سرعت رابطه مستقیمی در بسته خریداری شده‌شان دارد که به طور کلی غلط است ولی برای این مورد نیز تست‌های خوبی وجود دارد که از جمله آن در این مقاله آموزش داده می‌شود.

آزمایش سرعت اینترنت

چرا از حجم بسته اینترنتی کم می‌شود؟

شاید مهم‌ترین دلیل را می‌توان در مصاحبه وزیر ارتباطات یافت که در پاسخ به سوال مشابه گفت: یکی از دلایل مهم در زمینه کاهش حجم بسته‌های اینترنتی، دزدی‌هایی است که به دلیل عدم امنیت کافی مودم صورت می‌گیرد. در بسیاری از موارد پسورد مودم توسط افراد نزدیک به مودم شناسایی شده و عملا آن‌ها نیز از اینترنت کاربر استفاده می‌کنند و یقینا این اتفاق منجر به کاهش حجمی می‌شود که مالک مودم از آن بی اطلاع است و آن را به پای اپراتورها و شرکت‌های ارایه دهنده اینترنت می‌نویسد.

وی در ادامه افزود: از دیگر مواردی که باعث کاهش حجم بسته‌های اینترنتی می‌شود، بروزرسانی‌هایی است که بدون اطلاع کاربر در پس زمینه موبایل و کامپیوتر انجام می‌شود و از بسته اینترنتی وی کم می‌کند. به طور کلی دلایل مختلفی برای کاهش حجم اینترنت می‌توان نام برد ولی طبق تجربه و موارد موجود همین دو مورد از مهم‌ترین نکاتی است که باید توسط کاربران رعایت و بررسی شود.

آزمایش سرعت اینترنت

آزمایش سرعت اینترنت در وب‌سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی

یکی از مهم‌ترین روش‌های تست سرعت اینترنت برای آزمودن کیفیت آن، سامانه‌ایست که در وب‌سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار داده شده و عملا کاربران حتی با ملاک عمل قرار دادن نتیجه آن می‌توانند شکواییه خود را تسلیم وزارت ارتباطات و رگولاتوری کنند و از شرکت مدنظرشان شکایت کنند.

چه نکاتی را در آزمایش سرعت اینترنت مد نظر قرار دهیم؟

بعضا دیده می‌شود که بعضی از کاربران برای تست سرعت اینترنت در این سامانه و سامانه‌های مشابه مقتضیات این عملیات را رعایت نمی‌کنند و به طور مثال با نرم‌افزارهای دور زدن تحریم‌ها و دانلودهای ادامه‌دار اقدام به تست می‌کنند که قطعا نتیجه حاصل شده یک عدد بسیار بد خواهد بود و به دلیل ثبت اطلاعاتی که در سرور سامانه صورت می‌گیرد، عملا مبنای درستی برای شکایت نیز نخواهد بود.

برای شروع آزمایش سرعت اینترنت بایستی ابتدا نرم‌افزار دور زدن تحریم را خاموش کنید و تمامی دانلودهای سیستم اعم از دانلودمنیجر و بروزرسانی‌های مخصوص ویندوز، اندروید و احیانا دیگر سیستم عامل‌ها را بررسی کرده و هیچ گونه مصرف دیگری از شبکه نداشته باشید.

همچنین قابل ذکر است که شرکت‌های مختلف برای تست سرعت اینترنت سامانه‌های اختصاصی راه اندازی می‌کنند که بر اساس پروتکل‌های مختلف بوده و برای سنجش درست و استاندارد سرعت بایستی به وب‌سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مراجعه و آزمایش را انجام دهید.

آزمایش سرعت اینترنت

شرکت‌های ارایه دهنده اینترنت طی قراردادی که با شما منعقد کرده‌اند، موظف به ارایه یک کیفیت خاصی از latency، packet loss، سرعت دانلود و آپلود هستند که به راحتی از طریق آزمایش صورت گرفته می‌توانید صحت عملیاتی بودن کیفیت قرارداد منعقد شده را مشاهده نمایید.

آزمایش سرعت اینترنت و کیفیت آن در حال حاضر از اهمیت بیشتری به دلیل تغییر سیستم ارایه سرویس از حجمی به غیرحجمی برخوردار بوده و در صورتی که شرکت مدنظر شما کیفیت متعهد شده را در اختیارتان نگذارد، عملا شما متضرر خواهید شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH