در گفت و گو با مدیر سئو علی بابا مطرح شد: سئو، قوی و به صرفه‌ترین ابزار دیجیتال مارکتینگ

این روزها خیلی از وب‌سایت‌های شخصی و شرکتی که به فکر بهبود رتبه خود و جذب نظر مخاطبان هستند از سئو کمک می‌گیرند. سئو دانشی است که به بهتر دیده شدن برند، محصولات و خود ما کمک می‌کند. اما بهرهوری از این علم کار هر شخصی نیست و یک متخصص سئو حرفه‌ای باید تمام تکنیک‌های سئو را بشناسد و بداند کجا و چگونه از این تکنیک ها استفاده کند.

علی حسینی از متخصصان حرفه‌ای سئو است که تجربه مدیریت تیم سئو علی بابا، دیجی کالا و… را دارد. بریا آشنایی بیشتر با سئو و این متخصص حرفه‌ای، گفت و گوی کوتاهی با وی داشتیم که شرح ان را می‌خوانید.

به عنوان سوال اول هم کمی از خودتان بگویید، چند سال است که کار سئو می کنید، سابقه کاردر چه شرکتهایی را دارید؟

حدود 8 سال است که سئو حرفه اصلی من است؛ ولی از سال ۸۱ هست فعالیت تحت وب را آغاز کردم و ۱۶ سال  است که در این حوزه سابقه کار دارم.

فعالیت من از مرکز فناوری‌های پیشرفته دانشگاه شریف آغاز شد که در پروژه سیستم عامل ملی زیر نظر دکتر خوانساری و دکتر ربیعی مشغول به کار بودم. مگفا، ایران نوین، دیجی کالا و… هم برخی از شرکت‌هایی هستند که با آنها کار کردم و در حال حاضر در شرکت سفرهای علی بابا مشغول به کار هستم.

بحث را با توضیحی کلی درباره سئو آغاز کنیم، چرا سئو اینقدر نزد کسب و کارهای امروزی ارج و قرب یافته و بیشتر شرکتهای معتبر به دنبال متخصص های حرفه ای سئو هستند؟

سئو یکی از کانال‌های دیجیتال مارکتینگ است و اتفاقا قویترین و به صرفه‌ترین آنها هم هست. به علت اینکه جذب کاربر و مشتری توسط کانال اورگانیک خیلی موثر و با اعتماد بالای کاربر صورت میگیرد، امروزه خیلی پر اهمیت شده و از طرفی هم این کانال به نسبت دیگر ابزارها و کانال‌ها خیلی کم هزینه‌تر و به صرفه‌تر هست. بنابراین شرکت‌ها دنبال متخصصی هستند که بتواند
آنها را به بهترین جایگا‌ه‌ها برساند.

سئو مدام در حال تغییر و تحول است، شما چگونه خود را با این تغییرات تطبیق می دهید، چقدر زمان صرف به روز رسانی اطلاعات  خود می کنید؟ ممکن است شما به سبک خاصی وفادار باشید و به دلیل وفاداری به سبک کاری خود به روزرسانی اطلاعات را مهم ندانید؟

در خصوص سوال اول باید بگویم که سئو مدام در حال تغییراست، چون گوگل مدام در حال تغییر هست و هر روز چیزهای جدیدی یاد میگیرد؛ بنابراین برای اینکه عقب نیوفتیم مجبوریم بروز شویم. من هم سعی می‌کنم هر روز یک مقاله بروز، حتی کوتاه هم شده بخوانم.

علاوه بر مطالعه روزانه با دوستانم یه جمع کوچکی به عنوان دورهمی سئوکارها راه انداختیم که آنجا به تبادل دانش می‌پردازیم.

در خصوص سبک و سیاق هم من همیشه سعی می‌کنم یک سئو کار کلاه سفید باشم و همیشه با گوگل رو راست باشم.

به عنوان یک متخصص سئو بگویید که در سئو چه چیزی بیشتر اهمیت دارد؟ فرا گرفتن اصول سئو، تجربه کاری یا یادگیری کار با ابزارهای آنالیز و بررسی سئو؟

حقیقا نمیتوانم بگویم که کدام بخش گوگل مهمتر هست. فقط این را بگویم که تمام بخش‌ها کنار هم هست که میشود سئو.

از بهینه‌سازی راندمان کاری سایت گرفته تا تولید محتوای غنی و انتشار مناسب آن.

به غیر از سئو در حوزه دیجیتال مارکتینگ هم فعالیت می کنید، آیا فکر می کنید که بین این 2  تخصص ارتباط یا همپوشانی وجود دارد؟

بله من در حقیقت یک دیجیتال مارکتر هستم که تخصص اصلی و پررنگ‌ترم سئو هست.

در این میان میزان همپوشانی که وجود دارد زیاد هست، چون سئو قسمت اعظمی از دیجیتال مارکتینگ را به لحاظ میزان حجم ترافیک و حجم کسب درآمد شامل می‌شود.

من معتقدم که سئو مثل یک پدر است برای دیگر کانال‌ها که هم باید به تغذیه آنها کمک کند و هم آنها را پشتیبانی کند. البته دیگر کانال‌ها هم موظف هستند که در راستا کمک به سئو حرکت کنند.

وضعیت سئو را بین شرکت های ایرانی چگونه ارزیابی می کنید؟

خوب سئو در ایران هنوز خیلی جای رشد دارد و خیلی از سایت‌های مطرح ما هنوز درست بهینه و سئو نشدند.

اگر بخواهم به لحاظ بازار کار سئو را بسنجیم باید بگم که خیلی از شرکت‌های ایرانی از وضعیت داشتن سایت گذشته‌اند و الان دیگه باید به فکر موثر بودن و مفید بودن سایت خودشان باشند که باز بهینه‌ترین روش سئو است.

خیلی ها فکر می کنند سئو یعنی یافتن و به کار بردن کلمات کلیدی یا کی وردها، نگاه شما به عنوان یک متخصص کهنه کار در این حوزه چیست؟

در واقع سئو فقط پیدا کردن یک کلمه کلیدی و استفاده مکرر از آن در متون سایت نیست. بلکه سئو به مجموعه کارهایی میگویند که باعث می‌شود شما در وحله اول یک پلتفرم مناسب و بهینه داشته باشید و بعد محتوای غنی تولید و به خوبی منتشر کنید. این ساده‌ترین تعریفی هست که میتوانم از فرآیندهای کاری سئو داشته باشم.

چشم انداز شما برای آینده چیست؟ آیا ممکن است به غیر از سئو و دیجیتال مارکتینگ در بخش های دیگری هم فعال شوید؟

شاید استارت‌آپ‌هایی در حوزه وب و اپلیکیشن داشته باشم، ولی فکر نمی‌کنم وارد علم و دنیای دیگه‌ای بشوم؛ چون فکر کنم خیلی زمان بخواهد تا با حوزه جدید آشنا شوم.

چشم‌انداز خوبی که برای خودم میبینم این است که خیلی دوست دارم یک آژانس دیجیتال مارکتینگ برای خودم داشته باشم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH