گزارش جامع سئوی تریبون: از اقدام به مهاجرت ۲۹درصد متخصصان سئو تا نابرابری درآمد زنان و مردان!

پلتفرم انتشار رپورتاژ آگهی تریبون، در ادامه مسیر سال‌‌‌‌‎های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، سومین گزارش جامع سئوی ایران را با همراهی و مشارکت ۸۲۲ متخصص سئو تهیه و منتشر کرد.

براساس این گزارش، ۲۶درصد از فعالان حوزه سئوی ایران خانم هستند و ۵۶درصد از فعالان سئوی ایران بین ۲۶ تا ۳۵ سال سن دارند. ۴۴درصد از فعالان سئوی ایران «۲ تا ۵ سال» سابقه کار دارند و تنها ۶درصد از آن‌ها «بیش از ۱۰ سال» در حوزه سئو مشغول به فعالیت هستند.

بیش از نیمی از فعالان سئوی ایران در «پایتخت» و ۲۸درصد از آن‌‎ها در «کلان‌شهرها» سکونت دارند.

به‌‌‌‌‌‍‎علاوه، ۲۹درصد از متخصصان سئو اعلام کرده‌‎اند که در سال ۱۴۰۲ برای مهاجرت اقدام کرده‌اند.

 

حقوق و دستمزد متخصصان سئو در سال ۱۴۰۲

۴۰درصد از متخصصان سئوی ایران در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۰میلیون تومان درآمد ماهانه داشته‌‎اند. همچنین درآمد ماهانه ۳۹درصد از آنان زیر ۱۲میلیون تومان بوده است. در سال ۱۴۰۲ میانگین درآمد کارشناسان سئو آقا و خانم به‌‎ترتیب ۱۲ و ۱۵میلیون تومان و میانگین درآمد مدیران سئو آقا و خانم به‌ترتیب ۲۶ و ۱۹میلیون تومان بوده است. در این میان تنها در سطح کارشناسان ارشد میانگین درآمد ماهانه خانم‌ها و آقایان برابر بوده است؛ کارشناسان سئو در این سال ماهی ۱۸میلیون تومان درآمد داشته‌اند.

متخصصان سئوی ایران برای کسب‌ درآمد بیشتر باید «سه شغل» داشته باشند. میانگین درآمد متخصصان سئوی دارای یک، دو و سه شغل به‌ترتیب ۲۰، ۲۱ و ۲۶میلیون تومان است. داده‌های سومین گزارش جامع سئوی تریبون نشان می‌دهد در حوزه سئو میزان درآمد متخصصان سئو با سابقه کار آن‌ها رابطه مستقیم دارد و درآمد ماهانه ۵۸درصد از متخصصان سئوی با بالای ۱۰ سال سابقه کار بیش از ۴۰میلیون تومان است. هم‌چنین در سال گذشته ۱۴درصد از مدیران و ۱۰درصد از استراتژیست‌های سئو درآمدی بالای ۴۰میلیون تومان در ماه داشته‌اند.

 

وضعیت فریلنسرها، مشاوران و متخصصان سئو شاغل در آژانس‌های سئو

داده‌های سومین گزارش جامع سئو تریبون نشان می‌دهد در سال گذشته، ۴۰درصد از متخصصان سئو شاغل در آژانس‌ها، مدیر سئو، ۲۳درصد کارشناس، ۲۱درصد استراتژیست، ۱۴درصد کارشناس ارشد و ۲درصد کارآموز سئو بوده‌اند.

در این سال فریلنسرها‌ی سئو بیشتر پروژه‌های خود را با «معرفی‌شدن از طریق دوستان و کارفرمایان قبلی» و «شبکه‌سازی شخصی خودشان» دریافت کرده‌اند. هم‌چنین ۷۳درصد از فریلنسرها، مشاوران و متخصصان سئو شاغل در آژانس‌های سئو که بیش از ۱۰ سال سابقه کار دارند، بیش از ۶ پروژه را به‌شکل هم‌زمان مدیریت می‌کنند. به‌علاوه، ۵۰درصد از افراد شاغل در آژانس‌های سئو و فریلنسرها و مشاوران سئو که دارای سه شغل هستند به‌شکل هم‌زمان روی «۴ تا ۱۰ پروژه» فعالیت می‌کنند.

در حوزه سئو شغل بیشتر افراد دوشغله ترکیبی از «فریلنسر/مشاور» و «کار روی سئوی سایت خود» و ترکیب کار بیشتر افراد سه‌شغله، «تیم داخلی شرکت‌ها»، «فریلنسر/مشاور» و «کار روی سئوی سایت خود» است.

۵۴درصد از متخصصان سئوی شاغل در آژانس‌ها و فریلنسرها و مشاوران گزارش کرده‌اند که «بودجه کارفرمایان» در سال ۱۴۰۲ با افزایش همراه بوده است. هم‌چنین آن‌ها گزارش کرده‌اند که بزرگ‌ترین انتظارات کارفرمایان از متخصصان سئو در سال ۱۴۰۲ «افزایش فروش» و بزرگ‌ترین چالش‌ آنان با کارفرمایان، «عدم صبر کافی در پروژه‌های سئو» بوده است.

 

حال و روز متخصصان سئو در شرکت‌ها در سال ۱۴۰۲

در سال گذشته ۴۲درصد از متخصصان سئوی شاغل در شرکت‌ها کارشناس سئو، ۳۰درصد از آن‌ها مدیر سئو، ۲۱درصد کارشناس ارشد سئو، ۶درصد استراتژیست و ۱درصد کارآموز سئو بوده‌اند. در سال ۱۴۰۱ میزان بیشتری از افراد (۴درصد) نسبت به سال ۱۴۰۲ (۱درصد) نقش خود را «کارآموز سئو» معرفی کرده‌اند. این در حالی‌ است که میزان «کارشناسان» و «کارشناسان ارشد» سئو در شرکت‌ها در سال ۱۴۰۲ با سال ۱۴۰۱ برابر بوده است.

۸۴درصد از متخصصان سئو تعداد اعضای سازمانی که در آن فعالیت می‌کنند را بین «۱ تا ۱۰۰» نفر اعلام کرده‌اند و نزدیک به نیمی از متخصصان سئو در شرکت‌های زیر ۲۰ نفر فعالیت می‌کنند. هم‌چنین میزان تیم‌های سئو با تعداد اعضای «بیش از ۱۰ نفر»، «۶ تا ۱۰ نفر» و «۱ نفر» هر کدام با ۱درصد رشد نسبت به سال قبل به‌ترتیب به ۲، ۶ و ۲۶درصد رسیده است.

۶۶درصد از متخصصان سئوی فعال در تیم‌های داخلی شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که در سال ۱۴۰۲ بودجه سئوی شرکت‌ آن‌ها با افزایش همراه بوده‌ است.

بزرگترین انتظار شرکت‌ها از متخصصان سئو «بهبود رتبه کلمات کلیدی» است، این در حالی است که بزرگترین انتظار از متخصصان سئوی شاغل در آژانس‌های سئو و فریلنسر/مشاور، «افزایش فروش» بوده است.

 

چالش‌ها، سختی‌ها و تهدیدهای حوزه سئو

«ناآگاهی کارفرما از روند یک پروژه‌ سئو»، «محدودسازی و اختلالات اینترنت» و «ناکافی‌بودن بودجه اختصاص داده‌شده به سئو»، به‌ترتیب ۳ چالش بزرگ متخصصان سئو در سال ۱۴۰۲ بوده است. «محدودسازی و اختلالات اینترنت» برای متخصصان سئویی که در «تیم‌های داخلی شرکت‌ها» فعالیت می‌کنند، کمتر از سایر متخصصان چالش‌برانگیز بوده است.

به نظر می‌رسد با افزایش میزان سابقه کار، چالش‌های «آپدیت الگوریتم‌های گوگل» و «کمبود نیروی انسانی» برای متخصصان سئو چالش جدی‌تری ایجاد کرده و با کاهش سابقه کاری، چالش «نبود ساختاری درست برای قراردادهای سئو» بیشتر احساس شده‌ است.

۴۹درصد از متخصصان سئو معتقدند «تغییرات الگورتیم‌های گوگل» در سال ۱۴۰۲ روی تلاش‌ آن‌ها تأثیر مثبت داشته و ۲۴درصد از آنان نیز معتقدند این موضوع بر تلاش‌های سئویی آنان تأثیر منفی داشته است.

سه فعالیت سخت در حوزه سئو از نظر متخصصان سئو به ترتیب «تطابق با الگوریتم‌ها گوگل»، «یادگیری مداوم در سئو» و «سئوی خارجی و استراتژی لینک‌سازی» بوده است. به‌علاوه بزرگ‌ترین تهدید حوزه سئو در ۲ سال آینده «تغییر رفتار کاربران به‌واسطه پیشرفته‌تر شدن هوش مصنوعی» و «سخت‌تر شدن رقابت برای کسب‌وکارهای کوچک» ارزیابی شده است.

 

عوامل رتبه‌بندی سایت‌ها و معیارهای سنجش میزان موفقیت

«بهبود رتبه‌ کلمات کلیدی»، «افزایش ترافیک ارگانیک» و «افزایش فروش»، سه معیار برتر سنجش میزان موفقیت برای متخصصان سئو در سال ۱۴۰۲ بوده است. در این زمینه «افزایش ترافیک ارگانیک» و «سهم ترافیک کلمات برند و غیر برند» با افزایش سابقه کاری، برای متخصصان سئو از اهمیت بالاتری برخوردار می‌شود.

از نظر متخصصان سئو در سال ۱۴۰۲ بزرگترین عوامل رتبه‌بندی سایت‌ها از سوی گوگل به‌ ترتیب «تولید محتوای با کیفیت»،‌ «فاکتورهای سئوی تکنیکال» و «تجربه کاربری» بوده است. به علاوه پیش‌بینی آنان از مهم‌ترین عامل رتبه‌بندی در ۲ سال آینده به «تجربه کاربری» تعلق گرفته است.

 

یادگیری و هوش‌مصنوعی

متخصصان سئو اعلام‌کرده‌اند که در سال ۱۴۰۲ از ابزارهای هوش مصنوعی بیش از هر چیز برای «تولید محتوای متنی» استفاده کرده‌اند و استفاده از هوش مصنوعی برای «تحلیل داده» در متخصصان سئو باسابقه بیشتر بوده است.

مهم‌ترین مهارت‌هایی که فعالان حوزه سئو اعلام کرده‌اند برای بهبود عملکرد خود در حوزه سئو به‌دنبال یادگیری آن‌ها هستند، عبارتند از: «توسعه دانش در حوزه سئو»، «کار با ابزارهای هوش مصنوعی»، «مارکتینگ» و «تحلیل داده». همچنین متخصصان سئو با بیش از ۱۰ سال سابقه کار به‌دنبال یادگیری «تحلیل داده» برای بهبود عملکردشان هستند.

گفتنی‌است پلتفرم انتشار رپورتاژ آگهی تریبون برای افزایش مشارکت متخصصان سئو در این پژوهش از ظرفیت مجموعه‌ها «جت‌سئو»، «ایران‌تلنت»، «آژانس سئوی منظم» و «وبسیما» به‌عنوان پارتنر این گزارش بهره برده است.

برای دانلود نسخه PDF سومین گزارش جامع سئو اینجا کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH