کوچک‌ترین گوشی‌های هوشمند اندرویدی جهان را بشناسید!

گوشی‌های هوشمند روز به روز بزرگ‌تر می‌شوند، تا جایی که امروزه کوچک‌ترین گوشی‌های پرچمدار نیز اندازه‌ای بیش از 5.5 اینچ دارند. بسیاری از افراد (مانند طرفداران اصیل اپل و استیو جابز فقید!) علاقه‌ای به گوشی‌های بزرگ نداشته و ندارند. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با کوچک‌ترین گوشی‌های هوشمند اندرویدی جهان آشنا کنیم. پس تا پایان این مطلب جذاب همراه آی‌تی‌رسان باشید.

گوشی‌های بزرگ جدای از مقاومت کم‌تر در مقابل ضربه و شکستن، به سختی در یک دست جای می‌گیرند و گاها نمی‌توان با یک دست با آن‌ها کار کرد. حتی حمل کردن آن‌ها و نگه داشتن‌شان در دست نیز آزار دهنده است. بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند گوشی هوشمندی داشته باشند که از نظر اندازه کوچک باشد. حال سوال این است که آیا گوشی هوشمند کوچکی در دنیا وجود دارد که این دسته از افراد بتوانند آن‌ها را تهیه کنند؟ پاسخ مثبت است. البته این‌که کدام یک مناسب شما باشد یا این‌که چه انتظاراتی از آن داشته باشید، بستگی به خودتان دارد. ضمنا این گوشی‌ها عموما مدل‌هایی هستند که کمی از عمرشان گذشته و در حال باز نشسته شدن هستند. در ادامه این مطلب، کوچک‌ترین گوشی‌های هوشمند اندرویدی جهان را بر اساس اندازه (از بزرگ به کوچک) مشاهده خواهید کرد.


«اکسپریا XZ2 کامپکت»

این محصول 168 گرمی را باید جانشین گوشی اکسپریا XZ1 کامپکت و البته آخرین گوشی پرچمدار سونی با سایز کوچک دانست. گرچه یک اسمارت‌فون 5 اینچی با رزولوشن فول اچ‌دی‌پلاس (البته با نسبت تصویر 18 به 9 و مجهز به تکنولوژی HDR) پیش روی ماست، اما در بطن آن شاهد به‌کارگیری تراشه قدرتمند اسنپدراگون 845 در کنار 4 گیگابایت رم از نوع LPDDR4x هستیم. به علاوه، باید 64 گیگابایت حافظه داخلی (قابل افزایش توسط درگاه کارت حافظه تا 256 گیگابایت) و یک باتری 2,870 میلی آمپر ساعتی (جدا نشدنی) را نیز به این جمع اضافه کنید. اکسپریا XZ2 کامپکت از استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر آب و گرد و غبار بهره‌مند بوده و در قاب پشتی خود میزبان یک دوربین 19 مگاپیکسلی است که از تکنولوژی Motion Eye سود می‌برد. این تکنولوژی به منظور ایجاد تصویر نهایی بهتر، موجب ثبت صحنه‌ها تا دو ثانیه زودتر از زمانی می‌شود که معمولا کاربر اقدام به فشردن دکمه شاتر می‌کند.

ضبط ویدیوی اسلوموشن در ابتدا با کیفیت اچ‌دی در نرخ 960 فریم بر ثانیه انجام می‌شد اما به لطف به‌روزرسانی منتشر شده برای این گوشی، حالا اکسپریا XZ2 کامپکت می‌تواند همین ویدیوها را با کیفیت فول اچ‌دی ضبط کند. ضمن آن‌که وجود قابلیت ضبط ویدیوهای HDR موجب شده تا فیلم‌های به ثبت رسیده توسط آن از غنای رنگی بالایی برخوردار باشند. دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی این هندست نیز توانایی‌های بالایی داشته و علاوه بر ثبت تصاویر سلفی، می‌تواند به کمک نرم‌افزار 3D Creator، اسکن مدل‌های سه‌بعدی را به انجام برساند. فراموش نکنید به‌روزرسانی اندروید 9 برای این دیوایس منتشر شده و حالا کاربران می‌توانند طعم جدیدترین نسخه اندروید را نیز بچشند. خلاصه کلام این است که اکسپریا XZ2 را باید پیشرفته‌ترین گوشی در بین کوچک‌ترین گوشی‌های هوشمند اندرویدی در لیست دانست.

  • ابعاد: 135 در 65 در 12.1 میلی‌متر


«گوگل پیکسل 2»

اگر در بین کوچک‌ترین گوشی‌های هوشمند اندرویدی به دنبال یک محصول کامل و بی‌نقص هستید، باید نگاه ویژه‌ای به گوگل پیکسل 2 داشته باشید. اگرچه این دیوایس در سال 2017 عرضه شده، اما هم‌چنان یک محصول تمام عیار است. این هندست به یک نمایشگر 5 اینچی اولد با رزولوشن فول اچ‌دی مجهز شده که تراکم پیکسلی 441 را به ارمغان می‌آورد. درست است که گوگل پیکسل 2 از نمایشگری با نسبت تصویر 18 به 9 و طراحی کم‌حاشیه بهره‌مند نیست، اما دارای اسپیکر استریویی بوده که در بالا و پایین قاب جلویی آن تعبیه شده است. ضمنا این سوگولی گوگل از بهترین پشتیبانی‌های نرم‌افزاری برخوردار بوده و هم‌اکنون اندروید 9 را اجرا می‌کند.

در زیر بدنه این گجت 143 گرمی می‌توانید تراشه اسنپدراگون 835 را در کنار 4 گیگابایت رم از نوع LPDDR4x ببینید. با آن‌که درگاه کارت حافظه توسط این مدل پشتیبانی نمی‌شود، اما می‌توانید گوگل پیکسل 2 را در دو آپشن 64 و 128 گیگابایتی خریداری کنید. اگر علاقه زیادی به عکاسی داشته باشید، تک دوربین 12.2 مگاپیکسلی این گوشی شما را حیرت‌زده خواهد کرد. این دوربین نه تنها این‌که در تست‌های DxOMaek یکی از بهترین‌ها بوده، بلکه در واقعیت نیز شاهد عملکرد بی‌نظیر آن در تمامی شرایط هستیم. اگرچه این گوشی در قاب پشتی و یا جلویی خود از دوربین دوگانه سود نمی‌برد، اما گوگل با استفاده از تکنیک‌های نرم‌افزاری کاری کرده که بتوانید با هر دو دوربین پیکسل 2 عکس‌های پرتره بگیرید.

  • ابعاد: 145.7 در 69.7 در 7.8 میلی‌متر


«نوکیا 1»

اچ‌ام‌دی گلوبال سال 2017 از راه رسید و با تصاحب برند نوکیا، این نام پرآوازه را دوباره زنده کرد. در حال حاضر نوکیا 1 را باید کوچک‌ترین گوشی هوشمند اندرویدی این کمپانی دانست که از یک پنل 4.5 اینچی با رزولوشن 854 در 480 پیکسل سود می‌برد. در بطن این محصول 131 گرمی می‌توان تراشه MT6737M (ساخت مدیاتک) را یافت که با حداکثر فرکانس 1.1 گیگاهرتز آمده تا در حد توان پردازش‌ها را هدایت کند.

به علاوه، 1 گیگابایت رم و 8 گیگابایت حافظه داخلی برای نوکیا 1 در نظر گرفته شده است. دوربین اصلی 5 مگاپیکسلی، دوربین سلفی 2 مگاپیکسلی و یک باتری 2,150 میلی آمپر ساعتی را نیز به این جمع اضافه کنید. گرچه این محصول در ابتدا با اندروید 8.1 اوریو (نسخه بهینه شده ملقب به Go ادیشن) روانه بازارها شده، اما نوکیا قول داده تا اندروید 9 را برای تمام گوشی‌هایش منتشر کند.

  • ابعاد: 133.6 در 67.8 در 9.5 میلی‌متر


«پالم فون»

پالم یک نام آشنا و پرآوازه در دنیای تکنولوژی بوده و همین کافی بود تا پس از شنیده شدن شایعاتی درخصوص عرضه یک گوشی هوشمند کوچک توسط این کمپانی، همه نگاه‌ها به سمت پالم جلب شود. سرانجام چند روز پیش این کمپانی گوشی هوشمند کوچک خود را با نام پالم فون (با نام پالم نیز شناخته می‌شود) برای اپراتور ورایزن معرفی کرد. به نظر می‌رسد که پالم این دستگاه 62.5 گرمی را به عنوان گوشی دوم کاربران طراحی کرده است. ظاهرا استارتاپی که در سال 2017 مجوزهای پالم را از TCL کسب کرده بود، نقش پررنگی در طراحی و تولید این محصول داشته است.

گوشی جدید پالم از یک نمایشگر 3.3 اینچی با رزولوشن 1280 در 720 پیکسل (اچ‌دی) سود برده و در قلب آن می‌توان تراشه هشت هسته‌ای اسنپدراگون 435 را یافت. به علاوه، 3 گیگابایت رم و 32 گیگابایت حافظه داخلی (غیر قابل ارتقا) برای آن در نظر گرفته شده تا متوجه شوید با گوشی توانمندی روبرو هستید. یک دوربین 12 مگاپیکسلی برای قاب پشتی و یک دوربین 8 مگاپیکسلی نیز در قاب جلویی این گجت قرار داشته تا مشکل خاصی با عکس گرفتن نداشته باشید. جالب است بدانید این محصول کوچک از استاندارد IP68 بهره‌مند بوده و انرژی آن را یک باتری بسیار کوچک 800 میلی آمپر ساعتی تامین خواهد کرد. اندروید 8.1 اوریو در کنار رابط کاربری اختصاصی پالم وظیفه هدایت این گوشی را بر عهده دارد.

  • ابعاد: 96.6 در 50.6 در 7.4 میلی‌متر


«یونی‌هرتز جِلی»

یونی‌هرتز جلی، یکی از کوچک‌ترین گوشی‌های هوشمند اندرویدی در جهان

آیا به دنبال کوچک‌ترین گوشی هوشمند اندرویدی می‌گردید؟ شاید نتوانید گزینه‌ای کوچک‌تر از یونی‌هرتز جلی بیابید؛ محصولی با نمایشگر 2.45 اینچی که رزولوشن 432 در 240 پیکسل دارد. بنابراین با توجه به این اندازه پنل نمایشگر، نباید هیچ‌گونه دغدغه‌ای بابت سختی حمل این گجت 60.4 گرمی داشته باشید. در زیر قاب این گوشی می‌توان یک تراشه چهار هسته‌ای با حداکثر فرکانس 1.1 گیگاهرتز را دید که بسته به نسخه دستگاه، می‌تواند 1 گیگابایت رم و 8 گیگابایت حافظه داخلی و یا 2 گیگابایت رم و 16 گیگابایت حافظه داخلی در کنار خود داشته باشد. دوربین اصلی 8 مگاپکسلی، دوربین سلفی 2 مگاپیکسلی، پشتیبانی از دو سیم‌کارت، باتری 950 میلی آمپر ساعتی و اندروید 7.0 نوقا از مهم‌ترین موارد قابل ذکر درباره این دیوایس هستند.

  • ابعاد: 92.4 در 43 در 13 میلی‌متر


«یونی‌هرتز اتم»

اگر یک گوشی هوشمند کوچک از نوع سخت‌جانش را می‌خواهید، در انتخاب یونی‌هرتز اتم شک نکنید. این محصول که به نوعی دنباله‌رو گوشی یونی‌هرتز جلی بوده، با هدف جلب توجه کاربرانی طراحی شده که به امنیت دستگاه‌شان اهمیت می‌دهند. این دیوایس نیز از یک نمایشگر 2.45 اینچی با رزولوشن 432 در 240 پیکسل بهره‌مند است. وقتی تمرکز اصلی این گوشی روی مقاومت و امنیت بوده، تعجبی نخواهید کرد که بدانید یونی‌هرتز اتم از استاندارد IP68 برخوردار است. کمپانی تولیدکننده یک سری لوازم جانبی مختلف را برای این گجت در نظر گرفته که به کمک آن‌ها می‌توان بدون نگرانی از امنیت این گوشی، آن را هنگام دویدن، دوچرخه‌سواری و هر شرایط دیگر به همراه داشت.

یک تراشه نامشخص با حداکثر فرکانس 2 گیگاهرتز برای یونی‌هرتز اتم در نظر گرفته شده که در کنارش 4 گیگابایت رم و 64 گیگابایت حافظه داخلی می‌بیند. یک دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی، دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی و یک باتری 2 هزار میلی آمپر ساعتی را نیز به این جمع اضافه کنید. جالب است بدانید که این گوشی کوچک از درگاه USB-C، جک هدفون و حتی حسگر اثر انگشت نیز سود می‌برد. در بدنه کناری این محصول 106 گرمی یک دکمه برنامه‌ریزی شده قرار داشته که می‌تواند بعد از اعمال تنظیمات، خیلی سریع برنامه دلخواه کاربر را اجرا کرده، فورا یک عکس ثبت کند و یا بسیاری دیگر از کارها را انجام دهد.

  • ابعاد: 96 در 45 در 18 میلی‌متر


این 5 گوشی را باید بهترین گزینه در بین کوچک‌ترین گوشی‌های هوشمند اندرویدی جهان دانست. هرچند که ممکن است در آینده نه چندان دور نمونه‌های باارزش دیگری وارد بازار شود. آیا این گوشی‌ها توانستند نظر شما را جلب کنند؟ گوشی مورد علاقه شما در این بین کدام است؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH