تراشه A12X بایونیک جدید اپل، قدرتمندترین چیپست موبایلی تا به امروز است

اپل با معرفی آی‌پد پروهای 2018 خود اعلام کرد که تراشه به‌کارگیری شده در جدیدترین کامپیوترهای تبلتی این شرکت، A12X بایونیک نام دارد. برای افرادی که اخبار حوزه فناوری موبایل را دنبال می‌کنند، این موضوع بدان معناست که تراشه مذکور، سریع‌ترین پردازنده موبایلی تولیدشده تا به امروز محسوب می‌شود. پردازنده پیشرو فعلی یعنی A12 بایونیک اخیرا به‌همراه گوشی‌های آی‌فون XS، آی‌فون XS مکس و آی‌فون XR عرضه شد و در حال حاضر این چیپست یک هیولای بسیارقدرتمند به‌شمار می‌آید. بنابراین با عرضه آی‌پد پروهای جدید 11 و 12.9 اینچی طی هفته آینده، تراشه A12X از چه قابلیت‌ها و امکانات بیش‌تری بهره خواهد برد؟

اپل به تعداد دقیق ویژگی‌های ارتقایافته در تراشه A12X نسبت به چیپست A12 هیچ‌گونه اشاره‌ای نکرده است. کمپانی عمده تمرکز خود را به مقایسه تراشه جدید با تبلت‌های آی‌پد پرو نسل قبل و تراشه A10X فیوژن آن‌ها معطوف نموده است. با این‌حال به گفته اپل، تراشه A12X از 10 میلیارد ترانزیستور میزبانی می‌کند و ظاهرا این میزان در مقایسه با تراشه A12 با 6.9 میلیارد ترانزیستور، 45 درصد بیش‌تر است.

در حال حاضر این موضوع بدان معنا نیست که کارآیی تراشه A12X در مقایسه با نسخه موبایلی این چیپست، 45 درصد بهتر خواهد بود. زیرا کارآیی پردازنده در مقایسه با تعداد ترانزیستورها از اهمیت بالاتری برخوردار است. اما این پدیده یقینا به اعمال پیشرفت‌هایی جامع در تراشه مذکور اشاره می‌کند.

اپل عملا از مد‌ت‌ها پیش آی‌پدهای خود را به تراشه‌هایی قدرتمندتر نسبت به گوشی‌های آی‌فون تجهیز نموده است و این اقدام تا حد زیادی منطقی به‌نظر می‌رسد. اپل بنا بر 2 دلیل دست به چنین اقدامی می‌زند: نخست این‌که مدیریت دما در بدنه بزرگ‌تر تبلت‌ها نسبت به فضای داخلی فشرده‌تر گوشی‌ها آسان‌تر است. ثانیا آی‌پد بدون تخلیه سریع شارژ باتری خود می‌تواند انرژی بیش‌تری را در اختیار پردازنده قرار دهد (آی‌پد در مقایسه با آی‌فون از باتری بزرگ‌تری بهره می‌گیرد).

افزایش قدرت پردازشی به آی‌پد پروهای جدید امکان خواهد داد تا نسخه کامل اپلیکیشن فوتوشاپ CC را در سال 2019 اجرا نمایند

اپل از طریق ارایه برخی آمار مشخص پیرامون کارآیی پردازنده جدید تلاش کرد تا امکان مقایسه دقیق عملکرد سریع‌تر آی‌پد پروهای جدید نسبت به آی‌پد پروهای نسل قبلی را برای ما فراهم نماید. کارآیی تراشه 7 نانومتری A12X بایونیک در زمینه پردازش تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای به ترتیب می‌تواند تا 35 درصد و 90 درصد افزایش یابد. این ارقام بیانگر پیشرفت قابل‌توجهی در این تراشه هستند که بخشی از آن مدیون استفاده از طراحی 8 هسته‌ای جدید است. تراشه A10X فیوژن به‌کارگیری شده در آی‌پد پروهای نسل قبل و تراشه A12 موجود در آی‌فون‌های XS ،XS مکس و XR از معماری پردازنده 6 هسته‌ای بهره می‌گیرند. با بررسی GPU جدید سریعا متوجه خواهیم شد که این تراشه برخلاف پردازنده گرافیکی 4 هسته‌ای تراشه A12 از معماری جدید 7 هسته‌ای برخوردار است. انتظار می‌رود که توان پردازش گرافیکی در مقایسه با آی‌پد پرو نسل قبلی با رشد بسیار چشم‌گیر حداکثر 2 برابری همراه باشد. حتی اپل با اظهارنظری سرگرم‌کننده و حیرت‌انگیز اعلام کرده که توان گرافیکی آ‌ی‌پد پروهای جدید 11 و 12.9 اینچی سال 2018 در مقایسه با نسخه اولیه آیپد، 1000 برابر بیش‌تر است. مطمئنا از رونمایی نخستین نسل آیپد، 8 سال زمان گذشته است، اما این موضوع همچنان نمایانگر پیشرفت فوق‌العاده‌ای خواهد بود. همچنین اپل در ادعای جالب دیگری اعلام کرده که آی‌پدهای جدید در مقایسه با 92 درصد کلیه کامپیوترهای‌شخصی قابل‌حمل فروخته شده در فاصله ژوئن 2017 تا ژوئن 2018، قدرتمندتر خواهند بود. دقیقا مشخص نیست که اپل به کدام نوع از کامپیوترهای‌شخصی قابل‌حمل اشاره دارد، اما به‌نظر می‌رسد که اپل احتمالا کلیه نوت‌بوک‌ها و تبلت‌ها را مدنظر قرار داده است.

توسعه‌دهندگان نرم‌افزار همواره به‌دنبال یافتن روش‌هایی جهت بهره‌برداری مناسب از توان پردازشی روبه افزایش دستگاه‌ها هستند و در حال حاضر می‌دانیم که برخی عناوین برنامه از این موضوع نفع خواهند برد. شرکت ادوبی وعده داده تا در سال 2019، نسخه کامل اپلیکیشن فوتوشاپ CC را برای آی‌پد عرضه نماید. در حالی‌که یک دموی تبلیغاتی کمپانی سازنده بازی 2K نشان می‌دهد که بازی موبایلی جدید NBA 2K با کیفیت گرافیکی در حدواندازه کنسول‌ها، مراحل توسعه خود برای آی‌پد را پشت سر می‌گذارد.

بدیهی است که اپل نیز شخصا به‌دنبال کاربری مناسب سخت‌افزار خود است؛ همان‌طور که این کمپانی همچنان به پیشرفت‌های خود در زمینه واقعیت‌افزوده ادامه می‌دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH