اولین گوشی قابل انعطاف‌ دنیا رونمایی شد: نه سامسونگ و نه ال‌جی!

از سال 2015 به این طرف، به لطف شایعات شرکت‌های کره‌ای سامسونگ و ال‌جی، رویایی داشتن گوشی‌ قابل انعطاف، خواب را از چشمان عاشقان فناوری گرفته است. در هفته گذشته، شرکت هواوی نیز تایید کرد که در فکر وارد شدن به جمع رویاپردازان رقیب‌اش است. اما پوزه همه غول‌های سازنده گوشی‌های هوشمند توسط یک شرکت گمنام چینی به نام Royole، به خاک مالیده شد!

گوشی قابل انعطاف‌

خبر کوتاهی بود ولی دنیایی حرف در پشت سرش داشت. شرکت Royole، دیروز طی مراسمی در شهر پکن، اولین گوشی قابل انعطاف واقعی دنیا را با نام FlexPai، رونمایی کرد. همیشه اول بودن معنای ویژه‌ای دارد ولی در دنیای گوشی‌های هوشمند شاگرد اول بودن خالی کفایت نمی‌کند و باید دید در دل هندست چه چیزی در چنته دارید.

گوشی قابل انعطاف FlexPai، در حالت گسترده، دارای یک نمایشگر بزرگ 7.8 اینچی آمولد با وضوح تصویر 1920 در 1440 پیکسل است. این نمایشگر قابلیت تا شدن بین صفر تا 180 درجه را دارد و می‌تواند تا 200000 مرتبه خم و راست شدن را تحمل کند. زمانی که نمایشگر بسته می‌شود، اندازه آن کمی بیشتر از 4 اینچ خواهد بود.

براساس ادعای شرکت Royole، این توانایی به لطف سیستم عامل سفارشی گوشی به اسم Water OS امکان‌پذیر شده و اختصاصا برای این گوشی هوشمند قابل انعطاف طراحی شده است. به همین علت گوشی می‌تواند بسته به اینکه باز یا تاشده یا نیمه‌باز باشد از نسبت‌های تصویری 4:3، 16:9 و 18:9 برخودار شود. همچنین ویژگی نمایش اعلان‌های ورودی و تماس‌ها در لبه صفحه (در حالت تاشده) نیز وجود دارد. البته هنوز مشخص نیست تا چه حد این قابلیت کارایی خواهد داشت. در هر حال به نظر مواقعی که گوشی در حالت سایلنت است یا بر روی میز قرار گرفته، می‌تواند مفید باشد.

قدرتمند بر روی کاغذ

به نظر می‌رسد گوشی FlexPai شرکت Royole، تنها از لحاظ انعطاف‌پذیری برای رقبا خط و نشان نکشیده است و قصد دارد شانه به شانه آنها در دیگر جنبه‌ها نیز توانایی‌های خود را به نمایش بگذارد. با این حال در آن خبری از دوربین‌های چندگانه که امروزه به یک ترند در صنعت موبایل بدل شده است، نیست. درست برخلاف چیزی که ما اخیرا در گوشی‌های A9 سامسونگ و آنر مجیک 2 دیده‌ایم. البته مهندسان این شرکت خیلی هم بیکار نبوده‌اند و دو سنسور 16 مگاپیکسلی با زاویه عریض و 20 مگاپیکسلی تله فوتو در بدنه نرم آن تعبیه کرده‌اند که به لطف انعطاف‌پذیری بالای آن، قادر‌اند از زاویه‌های منحصر به فرد، تصاویر جذابی بگیرند.

گوشی قابل انعطاف‌

به علاوه شایع شده است که گوشی FlexPai از آخرین پردازنده اسنپ‌دراگون شرکت کوالکام بهره گرفته است (اسنپ‌دراگون 855 که به 8150 مشهور شده). اگر این شایعات تایید شود، این دستگاه دومین مدال طلا را به گردن خواهد آویخت و به اولین دستگاهی در دنیا بدل خواهد شد که به این پردازنده هشت هسته‌ای 2.8 گیگاهرتزی، مجهز شده است.

در ادامه، شگفتی خاصی از لحاظ میزان رم آن مخابره نشده است و هندست منعطف Royole تنها 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی دارد. با این حال می‌توان با کمک کارت جانبی میکرو SD این میزان را افزایش داد. در ضمن به محض درآمدن گوشی از جعبه، سیستم عامل اندروید 9 پای به شما خوش آمدگویی خواهد کرد. در هر صورت با توجه به مشخصات راست و دروغی که در عرض این چند ساعت در اطراف این گوشی هوشمند جدید به گوش می‌رسد، حداقل بر روی کاغذ باید در انتظار ظهور یک قدرت جدید در بازار گوشی‌های هوشمند باشیم و حتی گوشی FlexPai را به لقب اولین پرچم‌دار قابل انعطاف نیز ملقب نمود تا با احتساب این مورد، در اولین روز حیات خود با سه عنوان اولی، هتریک نماید!

ولی آیا در واقعیت نیز این همه تعریف به حقیقت خواهد پیوست؟ طبق معمول باید کمی دیگر صبر کنیم ولی با توجه به کلیپ کوتاه که از آن در توییتر به نمایش گذاشته شد، به نظر می‌رسد، اغراق‌آمیز بودن برخی مشخصات بیشتر جلوه می‌کند. شما می‌توانید این ویدیوی کوتاه را از این لینک تماشا کنید.

گوشی قابل انعطاف‌

انعطاف‌پذیر ولی کامپکت خیر!

در پایان نگاهی به ابعاد FlexPai ما را به یاد گوشی‌های دوست‌داشتنی کامپکت می‌اندازد. هرچند اندازه آن در زمان تاشدن کمی کوچک است ولی خیلی از لحاظ طراحی، ارگونومی نیست و در دست داشتن آن در این وضعیت چندان راحت نیست. ابعاد گوشی در حالت باز به این قرار است، ارتفاع گوشی 134 میلیمتر، عرض 190 میلیمتر و قطر آن 7.6 میلیمتر است. همین اعداد نشان از یک هندست قلدر، زمخت، بزرگ و نسبتا سنگین می‌دهد. باید اعتراف کرد کمی بیشتر از نسبتا، زیرا 320 گرم وزن دارد. تقریبا دو برابر گوشی پیکسل 3XL، که با وزن 184 گرم جز سنگین‌ترین پرچم‌داران در بین گوشی‌های هوشمند معمولی است. حتی نوت 9 غول‌پیکر سامسونگ نیز با اضافه وزنش تنها 210 گرم وزن دارد.

البته هنوز به قسمت جذاب ماجرا نرسیده‌ایم، قطعا کاربران وقتی با برچسب قیمت 1200 دلاری FlexPai روبه‌رو شوند، وزن آن را از یاد خواهند برد. به علاوه اینکه این مبلغ را برای 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه می‌پردازند! فعلا نیز این هندست تنها در کشور چین عرضه خواهد شد و اخباری از فروش جهانی آن در حال حاضر منتشر نشده است. در هر حال ورود این گوشی به بازار بسیار هیجان‌انگیز است ولی همچنان معلوم نیست درون این هندوانه دربسته، قرمز خواهد بود یا خیر؟

گوشی قابل انعطاف‌

شما چه فکر می‌کنید، آیا از گوشی‌های انعطاف پذیر و تاشو خوش‌تان می‌آید؟ به نظر شما باید ریسک پرداخت 1200 دلار برای چنین هندستی را به جان بخریم یا صبر کنیم تا ببینیم دیگر شرکت‌های بزرگ مانند هواوی، ال‌جی و سامسونگ چه سورپرایز انعطاف پذیری برایمان خواهند داشت؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH