بررسی رابط کاربری One UI: برداشتی جدیدتر و همگون‌تر از رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس

روز چهارشنبه کمپانی سامسونگ طی کنفرانس توسعه‌دهندگان خود در شهر سان‌فرانسیسکو از جایگزینی کاملا جدید برای نرم‌افزار سامسونگ اکسپرینس رونمایی کرد. طراحی نرم‌افزاری جدید و بازنگری شده، One UI نام دارد. این رابط کاربری بر 3 مشخصه اساسی شامل ساده‌سازی، کاربری آسان و نمایش بصری جذاب‌تر برای کلیه موجودیت‌ها تمرکز خواهد داشت.

سامسونگ می‌گوید که رابط کاربری One UI، “رویکردی جدید به سوی محتوا و فرامین کنترلی” محسوب می‌شود. طراحی مجدد به معنای برجسته نمودن مشخصه‌های مهم و پنهان کردن موارد کم‌اهمیت است. به‌عنوان مثال، رابط کاربری وان تقریبا نمایشگر دستگاه را به 2 نیمه فوقانی و تحتانی تقسیم می‌کند که فضای نمایشی در قسمت فوقانی و محیط تعاملی در بخش پایینی نمایشگر قرار دارند. محیط نمایشی برای موجودیت‌هایی است که کاربران لزوما تعامل سریعی با آن‌ها ندارند. برای مثال در اپلیکیشن پیام‌رسانی، نیمه فوقانی نمایشگر تنها نام برنامه و نوار جستجو را نمایش خواهد داد. در حالی‌که نیمه تحتانی یا بخش تعاملی همان مکانی است که کلیه گفتگوهای خود را در آن مشاهده خواهید کرد.

مثال دیگری پیرامون این موضوع در اپلیکیشن ساعت قابل مشاهده است. نیمه فوقانی نمایشگر، اطلاعات موردنظر شما مانند زمان هشدار بعدی را نمایش خواهد داد؛ در حالی‌که نیمه پایینی صفحه‌نمایش، امکان تغییر و تنظیم زمان‌های هشدار را برای شما فراهم خواهد کرد.

در حال حاضر چندین اپلیکیشن سامسونگی نیز از یک نوار پیمایشی در پایین نمایشگر بهره می‌گیرند. سامسونگ امیدوار است که این رویکرد بدون دسترسی کاربر به کلیه بخش‌های فوقانی صفحه‌نمایش، تعامل وی با گوشی را تسهیل نماید. بعلاوه این موضوع به رابط کاربری، ظاهری منظم‌تر خواهد بخشید.

از جنبه زیبایی‌شناسی حتی می‌توانیم انتظار مشاهده گوشه‌هایی با انحنای بیش‌تر در رابط کاربری را داشته باشیم. این الگوی طراحی، انعکاس‌دهنده سخت‌افزار انعطاف‌پذیر کلیه دستگاه‌های گلکسی سامسونگ است.

در رابط کاربری One UI، طراحی منوی تنظیمات نیز ساده‌سازی خواهد شد. اکنون سامسونگ گزینه‌های تنظیماتی مرتبط را با یکدیگر گروه‌بندی می‌کند که این اقدام بایستی یافتن گزینه‌های موردنظر توسط کاربران را تسهیل نماید. بعلاوه چنان‌چه ترجیح می‌دهید که شب‌ها با نمایشگری تیره‌تر کار کنید، رابط کاربری وان سامسونگ از یک حالت شبانه اختیاری و تون رنگ‌های برجسته جهت نمایش واضح‌تر موجودیت‌ها در سراسر سیستم بهره خواهد برد. بعلاوه One UI دارای یک تم رنگی جهت تطابق با رنگ اسمارت‌فون شماست. این مشخصه بسیارجالب به‌نظر می‌رسد.

سامسونگ طی ماه نوامبر جاری، برنامه تست آزمایشی رابط کاربری One UI را در کشورهای ایالات‌متحده، آلمان و کره عرضه خواهد کرد و در آینده این پدیده به کشورهای بیش‌تری در حوزه اروپا و آسیا تعمیم خواهد یافت. رابط کاربری جدید سامسونگ ابتدا در سال 2019 برای کاربران اسمارت‌فون‌های گلکسی S9، گلکسی S9 پلاس و گلکسی‌نوت 9 عرضه شده و به‌روزرسانی اندروید 9 پای را برای این  3هندست به ارمغان خواهد آورد. اگرچه سامسونگ در جریان سخن‌رانی خود به این موضوع صریحا اشاره نکرده است؛ اما پیش‌تر شاهد افشای تصویری از اجرای اندروید پای به همراه رابط کاربری جدید بر روی گلکسی S9 پلاس بودیم.

اکنون وب‌سایت مربوط به رابط کاربری One UI سامسونگ راه‌اندازی شده است. لذا کاربران با مراجعه به این وب‌سایت می‌توانند شاهد مثال‌هایی بیش‌تر پیرامون رابط کاربری جدید باشند.

2 در مورد “بررسی رابط کاربری One UI: برداشتی جدیدتر و همگون‌تر از رابط کاربری سامسونگ اکسپرینس”

  1. ای کاش بیشتر عکس میزاشتید .
    ولی به نظرم بهتر شده از یک لحاظ که برخی ایکن ها شبیه هم بودند . مثلا ایکن گالری / مخاطبین / مدیریت فایل شبیه هم بودن و اشتباه گرفته می شدند .
    کاربردی هست ولی زیبا نیست . شما رابط کاربری اپو و ویو و .. رو ببینید . چقدر زیبا هستند .

  2. الکسیس سانچز

    به نظر از لحاظ ظاهری فرق آنچنانی با رابط کاربری اکسپرینس نداشته ولی از نظر روونی وراحتی باید به روی گوشی های جدید سامسنگ نصب کنه تا بشه در موردش صحبت کرد

    1
    1

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH