چرا لنزهای دوربین با کیفیت مناسب از اهمیت بالایی برخوردارند؟

حداقل در اکثر موقعیت‌ها، لنزهای دوربین نسبت به دوربینی که از آن‌ها استفاده می‌کند از اهمیت بالاتری برخوردار هستند. دوربین‌های DSLR مبتدی با وجود یک لنز عالی می‌توانند عکس‌های فوق‌العاده‌ای را ثبت نمایند. در حالی‌که یک دوربین حرفه‌ای 10 هزار دلاری با یک لنز ناکارآمد، نتایج وحشتناکی را ارایه خواهد داد. در ادامه به بررسی دلایل این پدیده می‌پردازیم.

دوربین‌ها واقعا خوب هستند

یک دلیل اساسی برای عدم مواجهه دوربین‌ها با مشکلات نه‌چندان بزرگ این است که حتی مدل‌های مبتدی آن‌ها نیز عالی هستند. میزان ارتقاء دوربین اسمارت‌فون خود طی یک دهه گذشته را در ذهن مجسم کنید. با وجود سنسور بسیار بزرگ‌تر در دوربین‌های DSLR و فاقد آینه چنین تفاوتی حتی بیش‌تر مشهود خواهد شد.

در ادامه عکسی که به وسیله دوربین مبتدی (و 5 ساله) کنون 650D با لنز 50 میلی‌متری و گشودگی دیافراگم f/1.8 به ثبت رسیده است را مشاهده می‌کنید.

عکس زیر نیز توسط دوربین حرفه‌ای و جدیدتر کنون 5D III و با استفاده از همین لنز به ثبت رسیده است.

هنگامی‌که در شرایط نوری مناسب عکاسی نموده و عکس‌های خود را به‌صورت آنلاین نمایش می‌دهید، میان تصاویر ایجاد شده توسط این 2 دوربین تفاوت کیفی فاحشی مشاهده نمی‌شود. دوربین‌های گران‌قیمت‌تر دارای مزایای دیگری هستند، اما کیفیت محض تصویر دیگر بزرگ‌ترین آن‌ها به‌شمار نمی‌رود.

پیامدهای ناشی از وجود مشکلات روشنایی

بگذارید به بررسی ابهامات این حوزه بپردازیم. هر موجودیتی که در فاصله میان صحنه عکاسی و حسگر دوربین شما قرار دارد بر کیفیت تصویر ثبت شده تاثیر می‌گذارد. شما به‌سادگی می‌توانید شخصا این موضوع را آزمایش کنید. تنها کافیست از پشت یک پنجره اقدام به عکس‌برداری نمایید. همان‌طور که می‌بینید با وجود واضح بودن عکس، کیفیت آن تحت تاثیر عوامل محیطی تا حدی کاهش خواهد یافت.

برای درک بهتر این پدیده کافیست عکس ثبت شده از داخل هواپیما را ملاحظه کنید. این عکس خوب است؛ اما به‌ راحتی می‌توانید ببینید که وجود قاب‌های شیشه‌ای اضافی، تمامی مناظر مقابل دوربین را اندکی مات نموده است.

هر لنز از چندین المان مختلف تشکیل شده است و هر المان نیز با عبور دادن نور از خود بر آن تاثیر می‌گذارد. با وجود لنزهای گران‌قیمت، تولیدکنندگان در زمینه استفاده از باکیفیت‌ترین تکنیک‌ها و مواداولیه جهت به حداقل رساندن تغییرات رنگ، اعوجاج و نحوه تعامل المان‌ها با نور عبوری از خود به پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای دست یافته‌اند. به همین دلیل لنزهای گران‌قیمت مستعد بهره‌مندی از وضوحی بالاتر در سراسر فضای یک عکس هستند.

با وجود لنزهای ارزان‌قیمت‌تر، تولیدکنندگان نمی‌توانند مبالغ هنگفتی را به سرمایه‌گذاری در حوزه مواداولیه یا تحقیق اختصاص دهند. آن‌ها با تمام توان خود تلاش می‌کنند، اما در این میان بایستی ملاحظاتی نیز مدنظر قرار گیرد و کیفیت تصویر یکی از مواردی است که لطمه می‌بیند.

البته بایستی خاطرنشان کرد که لنزهای عالی با قیمت‌گذاری معقول در بازار قابل‌دسترس هستند؛ اما قیمت آن‌ها کماکان در بازه 150 تا 600 دلار متغیر است. کلیه لنزهای ارزان‌تر به احتمال فراوان دارای کیفیت ساخت پایینی بوده و کیفیت تصاویر شما را به شکلی جدی تحت تاثیر قرار می‌دهند.

لنزها فرآیند عکاسی شما را کنترل می‌کنند

دوربین شما تنها یک ابزار عکس‌برداری است و در غیاب یک لنز نهایتا قادر خواهید بود عکس‌هایی سلفی همانند تصویر زیر را ثبت نمایید:

دسترسی به لنزهای مختلف به شما امکان می‌دهد تا از سوژه‌ها و موقعیت‌های متفاوت عکس‌برداری کنید. در صورتی‌که به‌دنبال عکاسی شبانه باشید، نیازمند لنزی با گشودگی دیافراگم فوق‌العاده بالا خواهید بود. برای عکاسی از صحنه‌های ورزشی یا حیات وحش یک لنز تله‌فوتو گزینه ایده‌آلی است. به‌طورکلی بهترین عکس‌های پرتره و تصاویر منظره از لنزهای متفاوتی بهره می‌گیرند.

اگرچه در نبود لنز مناسب نیز امکان عکاسی از سوژه‌های مختلف وجود دارد. به کمک یک لنز با زاویه‌دید گسترده می‌توانید تصاویر ورزشی متعدی را ثبت نمایید؛ اما این موضوع، کار را برای شما دشوارتر خواهد کرد. انتخاب لنزی با فاصله‌کانونی مناسب برای سوژه شما بخش بزرگی از عکاسی محسوب می‌شود.

دوام لنزها

دوربین‌ها هر چند سال یک‌بار از رده خارج شده و به‌دنبال آن تحولات و فناوری‌های جدیدی ارایه می‌شوند. با این‌حال به‌روزرسانی منظم لنزها به شکلی بسیار محدودتر انجام خواهد شد. در صورت مراقبت از لنزهای خود برای سالیان طولانی می‌توانید از آن‌ها بر روی انواع مختلف دوربین‌های سازگار استفاده نمایید. به همین دلیل توصیه می‌شود که پیرامون خریداری لنزهای مخصوص سنسور دوربین خود به‌دقت فکر کنید.

خریداری لنزهای مناسب یک سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌آید. در عوض تهیه یک دوربین 1000 دلاری به‌همراه لنز 500 دلاری بهتر است بودجه خود را به یک دوربین 500 دلاری و لنزهایی مناسب با قیمت 1000 دلار اختصاص دهید. لنزها به مراتب تاثیر بیش‌تری بر کیفیت تصویر می‌گذارند. بعلاوه الگوی عکاسی شما را تعیین نموده و دوام بیش‌تری خواهند داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH